Del : SMS
Berlingske Business

Teletopchef: Mobilkrig har kostet fem milliarder på fem år

pix-Jesper Hansen, Telenor
Telenors danske topchef, Jesper Hansen, forventer, at de seneste tre års investeringer senere i år vil begynde at kunne ses på bundlinien i Danmarks næststørste teleselskab, men han ærgrer sig over, at de mange års meget dyre mobilkrig stort set ikke har flyttet markedspositionerne. Arkivfoto: Telenor

Alle har tabt på den langvarige mobilpriskrig, siger Telenors danske topchef, som forventer at kunne se bedre regnskabstal i år som følge af tre års investeringer i at få ryddet op og ud i Danmarks næststørste teleselskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

»På fem år har de fire store spillere på det danske telemarked mistet fem milliarder kroner - og det er marginalt, hvad priskrigen har flyttet af markedsandele. Konkurrencen er blevet så hård, og vi kæmper så hårdt om kunderne og den vækst, der reelt ikke længere er på markedet, at vi alle sammen tabt på det.«

Alligevel ser Telenors topchef i Danmark siden efteråret 2015, Jesper Hansen, lyspunkter forude og forventer i løbet af i år at kunne se konkrete resultater i form af bedre regnskabstal som følge af tre års investeringer i at rydde op i gamle IT-systemer og abonnementer samt en forbedret kundeservice - selv om Telenor sluttede året af med et smæk ved at nedskrive værdien af sin danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner eller 1,6 milliarder danske.

»De fem milliarder, som priskrigen har kostet den danske telebranche, kunne være gået til ny innovation og bedre netværk. Selvfølgelig er forbrugerne blevet glade, for de har fået lavere priser. Jeg synes, at vi er nået et prisleje, hvor man får umådeligt meget for sine penge. De fleste danskere kan få »all-you-can-eat« for 150 kroner om måneden - nogen kan sågar nøjes med mindre. Ville man kunne tage 150 kroner med i byen og gå i Harald Nyborg eller Bilka og finde noget på hylden, som skaber samme værdi i tilværelsen for den næste måned ud fra, hvor effektiv man er i hverdagen, og hvor godt underholdt man er? Det vil de fleste nok svare nej til. Vi har bare ikke været dygtige nok til at fortælle kunderne, hvad de egentlig får for pengene,« konstaterer Jesper Hansen over for Berlingske.

I 2016 begynder det at vende

Telenor mistede i oktober-december 7.000 mobilkunder og er nu igen nede under to millioner, men tabet dækker en større udmugning blandt taletidskortkunderne, der typisk hverken bruger ret meget eller holder ved ret længe, på 14.000 mobilkunder. Samtidig har Telenor fået 7.000 nye faste mobilabonnenter, som man meget hellere vil have. Og næsten alle er blevet kunder hos selve Telenor og ikke hos Telenors lavprisselskaber CBB og Bibob, som om et par uger smelter sammen under CBB-navnet.

Jesper Hansen, som har været med i Telenors danske ledelse i 15 år, regner med, at han i år vil begynde at se effekten af store interne investeringer i at muge ud blandt 450 forskellige IT-systemer, som nu bliver til 70-80, som også vil kunne langt mere, og som skal gøre det lettere og hurtigere for Danmarks næststørste teleselskab at kunne koble eksterne digitale tjenester på sit net, så Telenor-kunderne får flere tilbud om ekstratjenester med f.eks. film, TV og andet fremover.

»Alt dette koster, og det tager tid. Jeg har den laveste indtjeningsgrad nu, på omkring 10 procent, men dette går jo ikke væk, så jeg er nødt til at transformere min virksomhed, så den bliver til noget andet. Telenor skal være en succesfuld virksomhed, der kan følge med kundernes behov, også digitalt. Det har vi investeret i de seneste to-tre år, og omkring 300 af mine medarbejdere er fuldtidsbeskæftiget med omstillingerne. Til gengæld begynder jeg i 2016 at kunne de første lyspunkter. De kommende kvartaler vil også bære præg af transformationen, men mod slutningen af 2016 og begyndelsen af 2017 vil man kunne se regnskabtallene pege i en anden retning,« siger Jesper Hansen.

Tilbagegang på bredbånd skal stoppes - og TV spilles ind

Han glæder sig over, at Telenor syv kvartaler i træk er gået frem i markedsandel og nu sidder på omkring 24,2 procent af det danske mobilmarked, hvor TDC har cirka 28 procent og Telia omkring 21 procent. Til gengæld er han ikke tilfreds med, at Telenor på tre måneder har mistet 5.000 bredbåndskunder.

»Nej, det er jeg ikke tilfreds med, så vi arbejder med planer, som skal ændre på det. Det ønsker jeg at få lavet om på i 2016,« fastslår han.

Telenor overvejer også, om TV-leverandøren Canal Digital, som Telenor ejer, kan spilles med ind i tilbuddene til Telenors kunder.

»Vi er i dialog med Canal Digital, men det er ikke så ligetil at definere fremtidens TV-tilbud, fordi TV-markedet har ændret sig meget. Jeg vil dog bestemt ikke udelukke, at Telenor vil tage positioner på TV-markedet i fremtiden,« siger Jesper Hansen en anelse kryptisk.

Færre medarbejdere over tid

Telenor har vundet nye kunder ved at slå på sine familieabonnementer, som ifølge Jesper Hansen, er blevet »rigtigt populære«. Desuden har Telenor for snart to år siden indført døgnbetjent kundeservice, og kunderne tilbydes lånetelefoner af samme mærke, hvis deres egen skal repareres. Endelig fortsætter Telenor med at investere i det fælles mobilnet, som Telenor i Danmark har sammen med Telia, der er nummer tre efter TDC og Telenor. Det fælles mobilnet kører videre, selv om Telenor og Telia i september 2015 måtte aflyse deres stort anlagte fusion efter krav fra EU, som ville gøre det umuligt at tjene penge i Danmark.

Alt det koster den norskejede telegigant, som på verdensplan hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, store penge. Men det har ikke - endnu - medført nedskæringer blandt de ansatte, sådan som TDC og Telia har foretaget. Telenors medarbejderskare har de seneste tre år været stort set uændret.

»Vores medarbejdere ved godt, at de skal være mere effektive, og at vi over tid skal være færre,« siger Telenors topchef og fremhæver samtidig, at interne målinger viser, at engagementet blandt medarbejderne er steget med ni procent som følge af udsigterne til forbedringer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere