Del : SMS
Berlingske Business

Teleselskaber klar til at spærre for Skype

SKYPE-MICROSOFT/
Arkivfoto. Foto:

Alt er klart til, at danskerne skal betale ekstra for at benytte Skype og andre programmer på mobiltelefonen, fordi vi så ikke betaler for taletid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Teleselskaberne har i al ubemærkethed gjort klar til at stoppe for danskernes brug af Skype og Apples gratis SMS-tjeneste - medmindre man betaler ekstra for at få lov til at bruge dem.

TDC, Telia og Telenor forbeholder sig nu i standardbetingelserne at kunne spærre for, at mobildataforbindelsen fra en telefon, en tavle-PC eller en bærbar PC kan bruges til at tale og skrive sammen på. Dermed forsvinder de taleminutter, som vi ellers betaler for.

Klar til indgreb

Socialdemokraternes IT-ordfører, Trine Bramsen, er rystet og er klar til indgreb for at sikre, at man frit kan bruge sin forbindelse, som man har lyst, og som man har betalt for - den såkaldte netneutralitet, hvor alle tjenester er født lige.

»Det er chokerende at se. Når man skriver det ind i kontrakterne, må det betyde, at selskaberne har til hensigt at opkræve ekstrabetaling. Det har vi hjemmel i lovgivningen til at gøre noget ved, og vi må kigge på, om vi kan fastsætte regler for at sikre brugernes netneutralitet gennem en strengere lovgivning, og det er vi villige til. Der må ikke tages yderligere gebyrer for f.eks. at bruge Skype,« siger Trine Bramsen.

Hun vil derfor bede erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF), som er øverst ansvarlige for det danske telemarked, om hurtigst muligt at indkalde partierne i det brede teleforlig.

»Vi kan lige så godt få lavet en fuldstændig gennemsigtig lovgivning, så hverken forbrugerne eller teleselskaberne er i tvivl om, hvad vi mener,« siger hun.

Forbrugerrådet er også stærkt kritisk.

»Teleselskaberne lægger op til et brud på netneutraliteten ved at begrænse adgangen til det frie internet og lægge innovationstold på forbrugerne. De kan kun bruge disse tjenester, hvis de »lige« betaler en særlig afgift. Det bremser væksten, når teleselskaberne forsøger at fastholde os som forbrugere i gammeldags produkter, som ikke kan det samme som de nye, og som også er dyrere. De taber taletrafik på mobilnettet og forsøger i stedet at holde udviklingen tilbage ved at holde forbrugerne i en spændetrøje,« siger Martin Salamon, økonom i Forbrugerrådet.

»Ingen føres bag lyset«

Hos Telia er 80 procent af al trafik i mobilnettene nu data, men 80 procent af indtægterne kommer fra tale.

»Vi er nødt til at have prisplanerne til at hænge sammen. Ellers kan vi ikke blive ved med at kaste milliarder i udbygning af mobilnettene. Vi ændrede vore betingelser i foråret 2011, ligesom de andre selskaber, men der er ikke tale om, at der er noget på vej. Vi holder fast i, at Telia ikke bliver den første, der gør dette, og hvis det sker, vil det naturligvis ske på en ordentlig måde. Ingen føres bag lyset,« siger kommunikationsdirektør i Telia Danmark Mette Honoré.

Hun slår fast, at ingen går specielt efter Skype, hvorfor det ikke er et brud på netneutraliteten.

»I stedet vil vi skulle skrue pakkerne sammen, så man frit kan vælge, hvilken datapakke der passer én bedst,« siger hun.

Martin Salamon fra Forbrugerrådet kalder differentierede produkter for »en rigtig god idé«.

»Men det handler dette ikke om. Her er man ved at underminere det åbne internet, hvor nye produkter kæmper om forbrugernes gunst,« siger han.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, afviser også, at spærringen bliver en realitet.

»Nej, det bliver ikke på nuværende tidspunkt. Det er blot en passus, vi har indført, uden at den er taget i brug, så vi kan forholde os til det, hvis muligheden opstår. Der er dog generelt kun en lille efterspørgsel på sådanne tredjepartstjenester. Det skyldes nok det meget lave prisniveau og så pakkeabonnementerne, hvor man køber data, minutter og SMSer til en meget attraktiv pris. Det giver begrænset incitament til at bruge andre løsninger. Men hvis al trafik bliver data uden den traditionelle minuttaksering, vil det selvfølgelig ændre på pengestrømmen hos alle teleselskaber,« siger Telenors juridiske direktør, Nicholai Kramer Pfeiffer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere