Del : SMS
Berlingske Business

Telenors nye »Til salg«-skilt overrasker

pix-Telenor-kontor
Danmark er ikke strategisk vigtig for Telenor, meddelte koncernens nye topchef onsdag efter et minus i det danske regnskab. Arkivfoto: Telenor

Stor overraskelse over udmelding fra den norske koncernledelse om, at Danmark ikke er strategisk vigtig, siger analytiker, der venter nye kundetab hos TDC - som måske ikke er helt så utilfreds med det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Telenors nye udmelding fra højeste sted om, at Danmark ikke er afgørende vigtig at være i, vækker stor overraskelse.

»Man fristes til at spørge, at hvis Telenor ikke finder Danmark strategisk vigtig, hvor er Telenor her så? Det er i alle tilfælde ikke på grund af den gode indtjening eller de fremragende indtjeningsmuligheder, for der venter på ingen måde et slaraffenland af indtæger, hvis man bare lige står en periode igennem. Efter den forliste fusionsplan med Telia er man nødt til at melde ud over for aktionærerne, at man er villig til at genoverveje alle muligheder, for Danmark er ikke et specielt spændende telemarked at være på, når der er én spiller, TDC, der spiser hele indtjeningslagkagen,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der følger telemarkedet tæt, til Berlingske.

pix-Sigve Brekke

Telenors nye koncernchef, Sigve Brekke, sagde på en telekonference onsdag morgen, at Danmark ikke er strategisk vigtig for den norskejede telegigant, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber.

»Det er meget mærkeligt at komme med sådan en melding, for den er ikke motiverende for den danske del af organisationen - men man må føle sig presset til det, fordi investorerne kræver svar, og så kan man ikke have en sentimental tilgang til at være i Danmark. Det vil ingen internationale investorer købe overhovedet,« fastslår Morten Imsgard.

pix-Jesper Hansen

Telenor Danmarks driftsresultat (EBITDA) gik i minus på 50 millioner norske kroner (koncernen er holdt op med at oplyse beløb i danske kroner) for juli-september, hvor Telenor samtidig vandt 15.000 nye mobilkunder og således igen rundede to millioner.

Dermed har både Telia, »3« og Telenor hentet flere mobilkunder, og de kan kun komme fra TDC, som fremlægger regnskab på tirsdag, den 3. november.

pix-Telenor-butik

»Det er min klare overbevisning, at TDC efter et kundemæssigt godt 2. kvartal, hvor TDC vandt en del kunder, er begyndt at styre selskabet efter ikke at gå efter flere kunder men i stedet langt mere have en balanceret tilgang til at beskytte det gennemsnitlige månedsforbrug pr. kunde (ARPU) og levere et kontrolleret kundetab. Jeg forventer, at de igen i 3. kvartal vil tave kunder, men at det bliver langt mere kontrolleret end tidligere. Når TDC har så stor en kundebase, er det langt bedre at kunne fastholde den månedlige indtjening pr. kunde end at miste mobilkunder. Vi er på vej tilbage til »den normale situation«, hvor TDC leverer kunder til de andre og måske er meget godt tilfreds med det,« siger Morten Imsgard.

Han hæfter sig også ved de annoncerede prisstigninger på omkring 100 TDC-abonnementer fra årsskiftet.

»Det er tæt på TDCs vigtigste våben hvert år at løfte priserne inden for flere forretningsområder, så TDC bedre kan stå året igennem,« siger han.

TDC, Telenor og Telia har alle gennem de seneste uger afskaffet de billigste mobilabonnementer og lagt lidt mere i den næste mobilpakke for at få danskerne til at skifte opad, når de vælger mobilabonnement. Men det gælder kun de nye kunder og vil derfor, efter Morten Imsgards mening, ikke få nogen større betydning her og nu på den pressede økonomi, som alle teleselskaberne kæmper med i den mangeårige mobilpriskrig.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere