Del : SMS

Telenor: Vi er i Danmark for at blive her

telenor dk
Kjell-Morten Johnsen, chef for Telenor i Europa og bestyrelsesformand i det danske Telenor.

Det er svært at tjene penge som teleselskab i Danmark – men sådan er det, fastslår europadirektøren for et af verdens ti største teleselskaber og fastholder, at Danmark er en vigtig brik i Telenors puslespil, blandt andet som levende eksperimentarium.

Artiklen fortsætter under annoncen

Telenor bliver aldrig en guldgrube i Danmark, men mobilgiganten er her for at blive her og vil bruge Danmark som et levende eksperimentarium, hvorfra de nye tiltag siden eksporteres ud i Europa.

Det fastslår Telenors europadirektør, nordmanden Kjell Morten Johnsen, i et interview med Berlingske om Danmarks næststørste teleselskabs fremtid i den stadig skarpere konkurrence med danske TDC, svensk-finske Telia og »3«, der ejes med 60 procent af Hong Kong-konglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab Investor AB.

»Jeg er enig i, at fire aktører er for mange i både Sverige og Danmark, som begge er relativt små markeder. Andre markeder er større og har blot tre aktører. Men markederne er, som de er. Det må vi bare leve med. Der er relativt små muligheder for at skabe de store forandringer, og det er vanskeligt for mig at se et scenario, hvor nogen trækker sig ud – selv om man selvfølgelig altid kun kan spekulere på, hvad der sker i andre bestyrelseslokaler. Udgangspunktet er, at de aktører, som er aktive, arbejder på at styrke deres markedsposition. Men at det er for mange med fire selskaber, ses på lønsomheden. Lønsomheden i Danmark er dårlig og giver et dårligt udbytte for ejerne. Men sådan er det,« fastslår Kjell Morten Johnsen.

Fok-1

Hvor længe gider Telenor blive ved med at poste penge i Danmark?

»Alle tre udenlandske ejere (Telenor, Telia og »3«, red.) har jo en vældigt stærk finansiel position og mulighed for at tænke så langsigtet, som de vil. Hvad Telia eller Hutchison tænker, er deres vurdering. Vi vurderer ud fra, hvad, vi synes, er rigtigt fremover – ikke fordi vi skal, men fordi vi foretager vurderinger. Hvis man har taget en position, ønsker man naturligvis at forædle den maksimalt. Vi har også valgt at investere i fastnetstruktur i Danmark og har fået positiv respons på det,« siger Telenors europadirektør.

Norskejede Telenor er både Danmarks og Nordens næststørste teleselskab og hører sammen med Telia til blandt verdens ti største mobilselskaber. I Danmark ejer Telenor lavprismobilselskaberne CBB Mobil og Bibob og TV-leverandøren Canal Digital.

Med udgangen af september 2013 havde Telenor 1.856.000 mobilkunder – efter at have tabt 40.000 på tre måneder og i alt 181.000 mobilkunder på et år. Omsætningen i Danmark gik en anelse tilbage til 1,167 milliarder kroner, mens driftsresultatet i tredje kvartal til gengæld voksede fra 216 til 285 millioner kroner, og indtjeningsmargenen steg fra 18 til 24 procent.

Telenor er netop nu i gang med at slå sine danske mobilnet sammen med Telias for at skabe det bedst dækkende net. Samtidig er en gigantisk oprydning i bagbutikken netop sat i gang, hvor al IT – fra faktureringssystem over kundestyringssystem (CRM) til realtidsanalysesoftware – over de næste to år skiftes ud i en af de største investeringer, som er gjort herhjemme. Blandt 15 kandidater er kinesiske Asia Info Linkage, som er noteret på Nasdaq-børsen og har 11.000 ansatte, valgt ud som ny IT-leverandør.

telenor

Telenor mangler i Danmark at sælge TV, som blev valgt fra i december 2009. I ejer Canal Digital, men der er ingen rigtig forbindelse til Telenor. Derimod sælger TDC store mængder samlepakker med TV i, og det køber folk. Hvor stort et problem er det for Telenor?

»Det er klart en stor fordel at kunne spille på flere strenge, og her har TDC en vældigt stærk position. Kortsigtet bidrager det til mindre kundefrafald, men spørgsmålet er, hvor meget rabat man skal give for at holde på kunderne, altså hvor klogt det er på lang sigt. Og så er spørgsmålet, om det ikke er problematisk, at TDC har en dominerende position. Det vil vi – og andre – følge godt med i. Jeg tror dog, at modellen vil forandre sig dramatisk over de næste år. Det er klart en stor fordel at have lineært TV (at se TV, når det sendes og ikke forskudt, red.) nu, men det, der giver konkurrencefordel i dag, vil svækkes over tid, og så skal vi have investeret i en model, hvor service og gør-det-enkelt kan give vores kunder ekstra valg. De positioner, som ser vældigt stærke ud i dag, kan om fem år være helt anderledes. Og, ja, TV er vigtig i fremtiden men måske med en anden leverancemodel,« siger Kjell Morten Johnsen.

Han er enig i, at TV er en vigtig faktor for at holde på kunderne og få dem til at købe mere.

»Men allerførst skal Telenor i Danmark levere et godt serviceniveau til de kunder, som vi har. Vi har allerede gjort meget, og i 2014 fokuserer vi på at forbedre service-niveauet betragteligt. Når vi så føler, at det er godt nok, vil vi arbejde med, hvad vi skal tilbyde på toppen af det. Der er ingen tvivl om, at der kræves mere end blot mobiltelefoni i produktsortimentet for at være attraktiv, men vi har ikke tænkt os at gøre mange ting samtidig. Vi skal sørge for, at grundlaget er i orden,« siger han.

Men er du ikke bange for, at kunderne i mellemtiden er løbet et andet sted hen?

»Det er absolut en risiko, og deri ligger udfordringen: At gennemgå en transformation og sørge for, at de ansatte er med og ser værdien i og målet for det, samtidig med at vi fastholder kundemassen. Men det er da klart en stor udfordring, at 181.000 mobilkunder er forsvundet. Mange af dem havde dog et lille forbrug. Selv om vi naturligvis gerne vil beholde alle kunder, er der forskel på at have kunder, som køber flere produkter, bruger data aktivt og dermed langsigtet er attraktive at bygge videre på i forhold til kunder, som bruger nettet, så er borte nogle måneder og så kommer tilbage igen. Dem kan vi leve med at miste. Det er mere alvorligt, hvis vi har problemer med at fastholde de kunder, som vi skal leve af i fremtiden, og som skal være grundstammen for Telenors langsigtede succes,« siger europadirektøren, som giver fuld opbakning til den danske landechefs omlægning.

Telenor_spaghetti_Business

Han mener også, at det snarere er produkter end mobilnet, der skal gøre forskellen over for kunderne. Derfor frygter han ikke, at netsamarbejdet med Telia – det eneste mellem de to selskaber i verden – vil udviske teleselskabernes identitet.

»Selvfølgelig kan vi sige, at vores net er bedre end TDCs, men ikke at det er bedre end Telias. Men samarbejde om net er vejen fremad. I de fleste lande er det muligt at klare sig med to net. Forskellen kommer så gennem, hvilken service og hvilke produkter man tilbyder,« siger han.

Hvor vigtig en brik er Danmark i det europæiske puslespil?

»Telenor er i dag den største ikke-asiatiske aktør i Asien og henter snart 50 procent af omsætningen i den verdensdel. Derfor er vi mindre afhængige af hjemmemarkedet, end Telia og TDC er. 25 procent af indtægterne kommer fra Norge, og det går nedad. I forhold til omsætning og pengestrøm er Danmark blevet en relativt lille andel. Vi henter under fem procent af omsætningen fra Danmark, så den større værdi fremover ligger potentielt i de erfaringer, som omstillingen i Danmark giver. Når vi har gennemført den, vil det være vældigt nyttigt for andre Telenor-selskaber, og ikke blot i Europa. Også for eksempel Digi i Malaysia, som har danske Henrik Clausen som chef, kan bruge danske erfaringer. Koncepter, som udvikles i Danmark, har jeg en ambition om at tage ud til de fleste af vore selskaber i Europa,« siger Kjell Morten Johnsen, som i øvrigt arbejder ud fra det princip, at »jeg er vældigt glad, når et selskab har fire forskellige landes pas i ledelsen«, så der både er lokale folk og folk med andre ideer og erfaringer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere