Del : SMS
Berlingske Business

Telenor undgår priskrig på nyt 4G-mobilnet

20bus4G-udstyr DSC_0051.jpg
Overskrift
4G/LTE er et byfænomen. Man skal ikke forvente at få lynhurtig dataforbindelse uden for de danske byer. Da hopper telefonen eller computeren i stedet over på det landsdækkende og lidt langsommere 3G-net, som også kan bruges til tale. Arkivfoto: Telia
dækningskort
Overskrift
Sådan ser Telenors 4G-/LTE-dækning ud fra onsdag morgen. 4G/LTE er et byfænomen. Man skal ikke forvente at få lynhurtig dataforbindelse uden for de danske byer. Da hopper telefonen eller computeren i stedet over på det landsdækkende og lidt langsommere 3G-net, som også kan bruges til tale. Foto:

Danmarks næststørste teleselskab åbner onsdag endelig sit nye mobilnet med høje internethastigheder, men målgruppen er Telenors egne kunder, der får rabatter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Telenor som det sidste af de fire store teleselskaber onsdag morgen åbner sit 4G-/LTE-supermobilnet, ligger fokus på at få de 2,1 millioner nuværende kunder med på de nye datatider snarere end at kapre nye kunder, og det bliver uden den priskrig, som mange i branchen havde frygtet.

Telenors priser er nemlig ikke de billigste. Men det er med fuldt overlæg, og det hurtige mobilnet, som koncentrerer sig om byområderne, bliver da også først ekstraordinært, når det kombineres med det landsdækkende 3G-net, som i modsætning til 4G-nettet også kan bruges til tale, mener Telenors topchef i Danmark, Marek Slacik.

»Vi er den sidste, der leverer overlegent net til kunderne, og derfor vil vi belønne dem, der er loyale over for os. Det er ikke 4G isoleret, der gør os til en del af den hurtige datadækning i Danmark. Det er i kombinationen med 3G-nettet, at vi får den hurtige mobildækning, som man ikke ser i store lande som Tyskland, Storbritannien og Frankrig, fordi man ikke dér har råd til det. Den mobile oplevelse kommer, når man kombinerer 4G med 3G, og dette vil lægge pres på TDC. Det handler om at have adgang til sine egne data lige nu – og hurtigt,« siger Marek Slacik til Berlingske.

Ingen ny priskrig, tak

4G/LTE som mobilt bredbånd koster hos Telenor fra 49 til 299 kroner månedligt afhængigt af hastigheden og datamængden, mens flere af mobilpakkerne svarer til Telias priser. Norskejede Telenor har sammenlagt omkring 2,1 millioner danske kunder, og Marek Slacik forventer at kunne vinde nogle af de erhvervskunder tilbage, som i dag har købt dataadgang hos konkurrenterne.

Samtidig har det ligget ham meget på sinde ikke at skulle ud i endnu en ødelæggende priskrig på den nye teknologi. Telenor går derfor i marken med lavere priser for nuværende kunder på alt fra køb af ny telefon til nye abonnementer.

»Vi vil ikke jage nye kunder for enhver pris. Derfor er konceptet anderledes. Loyaliteten skal belønnes. Jeg ønsker, at Telenor skal vokse igen, og at kundernes månedlige forbrug sidst på året vil ligge stabilt. Derfor forsøger vi at reparere markedet, så vi ikke ender i en ny priskrig,« siger Telenor-chefen.

Han fremhæver Telenors kundesammensætning som anderledes end Telias og »3«s.

»Omkring 50 procent af vore kunder bruger i dag slet ikke data. Derfor vil vi nu vække Telenors kunder, for nu er der grund til at tage data i brug,« siger Marek Slacik, som samtidig håber, at mange vælger at skifte til en af de nye telefoner, som kan have glæde af 4G-/LTE-forbindelsen.

Klar til efteråret

Telenor og Telia – nummer to og tre i Danmark efter TDC men begge blandt verdens ti største mobilselskaber – er i færd med at lægge deres mobilnet sammen for at få det bedst dækkende herhjemme og spare betydelige summer. 4G-/LTE-nettet er det første resultat af samarbejdet, hvorefter Telenor og Telia ikke længere kan love bedre dækning end hos konkurrenten.

Marek Slacik har lige nu fokus på selve nettet, men lover, at Telenor i andet halvår vil være klar med nettjenester, hvor 4G-forbindelsen giver god mening, ganske som Telia har succes med at sælge den svenske musiktjeneste Spotify som en del af abonnementet. Telenor har flere gange udskudt åbningen af sit 4G-/LTE-net, men lovede det åbnet i 1. kvartal. Gennem tre måneder har Telenor-ansatte og 400 Telenor-kunder afprøvet nettet. I sidste uge var Telenor gennem en kæmpe fyringsrunde, hvor 138 medarbejdere blev sagt op.

Telia var først i verden til at åbne 4G-/LTE-net, som leverer datahastigheder, der er fem-ti gange højere end på 3G-mobilnettet. Det skete i 2009 i Sverige og i december 2010 i Danmark – her dog kun i den absolut indre by i København og Aarhus. TDC åbnede sit 4G-/LTE-net i oktober 2011 – præcis samme dag, som Telia uden at vide det satte ind med en priskrig. »3« åbnede sit net i september 2012.

Telenor overtog i juni 2000 mobilselskabet Sonofon og i maj 2005 internetleverandøren Cybercity, som begge i juni 2009 blev til Telenor. Telenor ejer også lavprismobilselskaberne CBB og Bibob, som i 2011 blev slået sammen men fortsætter under de to varemærker.

CBB og Bibob vil også kunne tilbyde 4G/LTE fra 3. kvartal i år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere