Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Telenor-topchef: Det er sten på sten fremad

pix-Telenor-Jesper Hansen
Telenors danske topchef, Jesper Hansen, kan se frem mod et lysere 2017 efter et hårdt 2016, hvor 450 IT-systemer blev skiftet ud. Arkivfotos: Telenor

Det lysner nu for Danmarks næststørste teleselskab efter et godt regnskab for januar-marts, som dog præges af hårde genforhandlinger om erhvervskontrakterne.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, satser nu på for alvor at have lagt problemerne bag og dermed bygge videre på den fremgang i både kundetallet og økonomien, som torsdagens regnskab viser, i takt med, at det får større betydning, hvad mobilabonnementet rummer, i forhold til, hvad det koster.

Telenor, som er nummer to efter TDC, hentede i januar-marts endnu 9.000 kunder oven i de 44.000, som kom til i julekvartalet, så der nu er 1.829.000 mobilkunder i selskabet, og driftsresultatet er samtidig vokset fra 153 til 212 millioner norske kroner (koncernen aflægger ikke regnskab i danske).

Topchef: Dejligt og bekræftende

»Det er dejligt og bekræftende at se, at vi her i første kvartal kan fortsætte den gode afslutning på et på mange måder rigtigt hårdt og vanskeligt 2016 for både os og vores kunder med bl.a. udskiftning af 450 IT-systemer og nu øge indtjeningen, forbedre driftsresultat og -overskud samt have en moderat, stabil vækst i kundebasen. Det er sten på sten, der lægges for at bygge et stærkere Telenor. Og det tager bare tid, må jeg erkende. Men så længe vi kan se, at det går fremad, er jeg tilfreds,« siger Jesper Hansen, administrerende direktør for Telenor i Danmark siden sommeren 2015, til Berlingske.

Han understreger dog, at der fortsat skal gøres et stort arbejde med at levere bedre produkter.

»Og det er mig magtpåliggende også at give en bedre kundeoplevelse - men jeg tror, at vi har fundet modellen,« siger han med slet skjult henvisning til flere omgange i DRs forbrugerprogram Kontant om netop kundeservicen.

pix-Roamingkort

Pres på erhvervspriserne

De 9.000 ekstra kunder kommer især på erhvervssiden, hvor der kæmpes hårdt mellem teleselskaberne. Det kan man tydeligt se i det gennemsnitlige mobilforbrug pr. kunde hos Telenor. Det er et af de vigtige nøgletal for teleselskaber, og det er faldet. Hver mobilkunde brugte for 138 (norske) kroner om måneden i januar-marts mod 143 kroner i julekvartalet og 152 kroner for et år siden.

»Det er jeg naturligvis ikke tilfreds med. Vi er nok blevet ramt lidt hårdere på de lavere roamingtakter, fordi vores produkter kan være mere fyldt med mere eller mindre roaming. Oveni har vi kørt en familiekampagne med fokus på at få det tredje og fjerde SIM-kort sat i et familieabonnement - det giver mindre forbrug her og nu, men over tid kommer fortjenesten, fordi vi har flere SIM-kort i brug, når kampagnen udløber. Endelig har vi genforhandlet og fornyet en uforholdsmæssigt stor andel af erhvervskontrakter, og med den konkurrence, der er på erhvervsmarkedet, påvirkes forbruget,« konstaterer Jesper Hansen.

Erhvervskunderne har altså presset priserne ekstra, da de skulle genforhandle deres telekontrakter.

»Vi skal øge indtjeningen, men jeg er fortrøstningsfuld,« understreger Jesper Hansen.

pix-Roaming

God udvikling med fokus på indhold i stedet for pris

Teletopchefen er dog klar over, at det kræver fortsat kamp at holde på kunderne og vinde nye.

»Det danske marked er og bliver ekstremt konkurrencepræget. Men den positive udvikling er, at der er kommet mere fokus på værdien af det, man køber - både hos kunderne og hos teleselskaberne. Kunderne fokuserer mindre på at kunne spare ti kroner men vil hellere have mere for pengene, og den værditilgang er for alle den rigtige vej,« fastslår Jesper Hansen med over ti års milliarddyr mobilkrig i baghovedet.

Han mener, at konkurrencen omvendt sikrer, at der hele tiden er fokus på at levere bedre tjenester og bedre kundeoplevelser.

»Der er et stykke vej at gå endnu, også for os. Vi er bestemt ikke færdige. Men vi ligger nu på et prisleje i Danmark, hvor man får rigtigt gode produkter, god dækning og god service for de 100-200 kroner, som de fleste betaler. Men priskonkurrencen går ikke væk. Den er et præmis, som vi må leve med,« siger Telenor-topchefen.

Ny mobilapp på vej til Telenor-kunderne

Telenor står også bag lavprismobilselskabet CBB, og begge mærker har formået at holde godt på kunderne. Telenor-mærket henvender sig med Jesper Hansens ord mere til familierne med digitale tilbud som filmtjenesten Viaplay og Microsofts Office 365-kontorpakke som en del af abonnementet, mens CBB har fokus på at få fat i »den rene, digitale bruger med fokus på det enkle abonnement, og som er vant til at betjene sig selv online«.

Telenor forventer dog i næste kvartal at lancere en ny mobilapp, så Telenor-kunderne lettere kan betjene sig selv og både løse flere ting selv samt lettere kunne vælge flere ingredienser i deres mobilabonnement.

Telenor er norsk og ejes med 54 procent af den norske stat. Telenor er både Danmarks og Nordens næststørste teleselskab.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen