Del : SMS
Berlingske Business

Telenor mister kunder og nedskriver for milliarder

pix-Telenor
Telenor - her det danske hovedsæde i Københavns sydhavn - er det sidste af de fire store teleselskaber, som kommer med årsregnskab på et stadig presset marked, hvor kampen om kunderne er intens - og dyr. Foto: Telenor

7.000 mobilkunder har forladt det næststørste teleselskab, der går ud af 2015 med stort underskud efter milliardnedskrivning.

Artiklen fortsætter under annoncen

For første gang i halvandet år mister Danmarks næststørste teleselskab, det norskejede Telenor, igen kunder i Danmark og kommer ud af 2015 med et stort underskud efter en nedskrivning på 2,1 milliarder norske kroner.

Telenor har i oktober-december mistet 7.000 mobilkunder, 5.000 fastnetkunder og 5.000 bredbåndskunder, men omsætningen er vokset, nemlig fra 1.360 millioner norske kroner (koncernen opgiver ikke sit regnskab i danske kroner) for et år siden til nu 1.431 millioner norske kroner, mens driftsresultatet (EBITDA) er vokset fra 89 millioner kroner for et år siden til nu 111 millioner. Telenor går dog ud af hele 2015 med et minus på 2.212 millioner norske kroner efter nedskrivningen på 2,1 milliarder kroner.

»Udsigterne for det danske telemarked forbliver udfordrende,« hedder det i Telenors regnskab, som kom onsdag morgen.

Nedskrivningen kommer, efter at TDC for et par uger siden nedskriv sin værdi med 4,6 milliarder kroner, mens Telia i januar nedskrev sin danske forretning med 1,5 milliarder kroner.

»Vi sluttede 2015 med 44.000 flere SIM-kort, end da året startede. Det skyldes blandt andet, at vi har skabt et stærkt koncept til familiekunder, og at vi har fortsat udbygningen af vores mobilnetværk. Fjerde kvartal var præget af stærk konkurrence, og samtidig fortsatte vi investeringerne i at transformere og digitalisere vores virksomhed. Kombinationen af de to ting satte vores lønsomhed under hårdt pres,« siger Jesper Hansen, som siden 19. november 2015 har været dansk topchef i Telenor, som han har siddet med i ledelsen for i 15 år.

Flere faste mobilkunder

Tabet af de 7.000 mobilkunder i oktober-december dækker dog over, at Telenor har mistet 14.000 taletidskortkunder, som typisk er lavtforbrugende og meget lidt loyale, så reelt har telegiganten øget sin andel af faste abonnenter, der hver måned lægger penge i kassen. Det er godt nok to kroner mindre om måneden i gennemsnit pr. kunde, nemlig 136 kroner, i oktober-december, end det var tre måneder forinden, men gennemsnitsforbruget ligger på linie med sidste år på samme tid, hvilket er positivt på det stærkt pressede, danske mobilmarked.

Telenor i Danmark ejer også lavprisselskaberne Bibob og CBB, som 22. februar lægges sammen under CBB-navnet, samt TV-udbyderen Canal Digital, som dog aldrig er blevet tæt spillet sammen med resten af forretningen.

Telenor er både Danmarks og Nordens næststørste teleselskab, hvor TDC - som er størst i Danmark på alle områder: mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV - internationalt set er en meget lille spiller.

Telenor og Telia var i gang med at slå deres forretninger i Danmark sammen, men EU-Kommissionen satte en stopper for det med krav, som ifølge de to selskaber ville gøre det umuligt at tjene penge i Danmark. Fusionen mellem Telenor og Telia skulle have sparet de to giganter for 800 millioner kroner årligt, fordi de kunne dele regningen. I forvejen har de slået deres mobilnet i Danmark sammen, og det samarbejde fortsætter trods den kuldsejlede fusion.

Telenor har i 4. kvartal investeret 164 millioner norske kroner, hvilket er mere end for et år siden og de største investeringer i hele 2015.

Også TDC ramt af hård priskrig

TDC mistede i oktober-december sammenlagt 5.000 privatmobilkunder, omsætningen faldt til 6.245 millioner kroner, og driftsresultatet faldt til 2.385 millioner. Samtidig mistede TDC yderligere 5.000 TV-kunder i Danmark og 25.000 fastnetabonnenter, ligesom 4.000 sagde internetforbindelsen op. Dertil kommer et farvel på erhvervssiden til 10.000 fastnetkunder, 7.000 mobilkunder og 5.000 bredbåndskunder.

»3« vandt i 4. kvartal 15.000 nye mobilkunder og er nu oppe på 1.174.000 mobilkunder - langt færre end målet var. »3«s omsætning var på 802 millioner kroner (mod 940 millioner et år tidligere), mens driftsresultatet til gengæld voksede fra 418 til 428 millioner kroner, og overskudsgraden voksede fra 17 til 26 procent.

Telia hentede i oktober-december 8.000 nye mobilkunder og har nu 1.644.000 samt vandt 6.000 flere bredbåndskunder. Til gengæld steg 4.000 fastnetkunder af. Driftsresultatet for 4. kvartal landede på 199 millioner svenske kroner (158 mio. danske - svensk-finske Telia opgiver ikke tal i dansk valuta) ud fra en øget omsætning på 1.563 millioner svenske kroner.

Telenor købte i juni 2000 GN Store Nord ud af mobilselskabet Sonofon og overtog i 2003 hele Sonofon. I maj 2005 blev også internetleverandøren Cybercity købt, og de tog begge i juni 2009 koncernens navn.

Selve Telenor blev oprettet af den norske stat i 1855 som Telegrafverket. Navnet Telenor blev indført i koncernen i 1995.

Telenor Danmark har nu 1.922 medarbejdere mod 1.690 for et år siden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere