Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Telenor jubler - der er flere penge nu end før

pix-Jesper Hansen
Telenors topchef i Danmark, Jesper Hansen, har grund til at finde smilet frem, efter at han oven på et hårdt 2016 nu endelig kan se lyst for enden af tunnellen. Arkivfoto: Telenor

For første gang i fem år afleverer Telenor i Danmark flere penge til sin norske ejer trods »det måske hårdeste år i nyere tid«. De 44.000 nye mobilkunder på blot tre måneder er afsættet til en bredere satsning i Danmark, også på internetforbundne biler.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, lukkede ikke alene 2016 ved at sige god dag til 44.000 nye mobilkunder. For første gang i fem år kan topchef Jesper Hansen også aflevere en pengekasse, der er mere fyldt, end den var ved årsskiftet.

»Jeg er glad for fremgangen, men jeg er mest glad for, at indtjeningen nu stiger og går den rigtige vej. For første gang siden 2011 går pengestrømmen frem. Jeg er ansat til at bygge et nyt og stærkere Telenor, ikke til at indføre et spareprogram, men jeg er også ansat til at levere en bedre indtjening. Og selv om 2016 var et hårdt år med store investeringer leverer Telenor Danmark sin første fremgang i pengestrømmen siden 2011. Alt er betalt, investeringerne er foretaget, og tilbage står det beløb, som vi kan aflevere til vores ejer.Nu er nedgangen siden 2011 stoppet, og vi kan se, at det begynder at gå frem, hvilket gerne skulle fortsætte i 2017,« siger Telenors topchef i Danmark, Jesper Hansen, til Berlingske oven på torsdag morgens regnskab.

Det måske hårdeste år i nyere tid

Han kalder 2016 for »det måske hårdeste år for både os selv og vores kunder i nyere tid« men kan runde året af med en bedre indtjening og en ny fremgang.

»Det går langsomt men roligt fremad efter et år, hvor vi har været i gang med en stor, digital omstilling, hvor vi begyndte med hjerteoperationen, nemlig vores kernesystemer. I resten af året har vi derfor været tilbageholdende og holdt fokus på de nuværende kunder, og derfor er kundetallet gået ned. Men i fjerde kvartal har vi haft succes på alle tre fronter: CBB (Telenors lavprismobilselskab, red.) har udviklet et nyt kommunikationsunivers, som kunderne har taget rigtigt godt imod. På Telenor Privat er vi gået fuldt ind og har også dér haft succes. Endelig har vi været gode til at tage et par rigtigt gode kunder på erhvervssiden,« siger Jesper Hansen uden ved navn at referere til, at Telenor i november stjal en af TDCs største kunder, Novo Nordisk.

Derfor er oktober-december at betragte som »normal aktivitet«.

Onsdag - Roaming

Norske og svenske kræfter forenes med danske

»Vi har to missioner fremover: Vi skal gøre det, vi gør i dag, bedre - og der er potentiale for at være endnu mere effektive -, og så skal vi finde nye indtægtskilder med udgangspunkt i kundernes behov. Derfor har Telenor-koncernen ændret strategi, hvor vi i Danmark, Norge og Sverige vil arbejde tættere sammen om nye produkter. Dermed kan vi gøre det billigere, og vi får bedre muligheder og bedre aftaler,« forklarer Telenor-direktøren.

Tidligere på måneden lancerede telegiganten, der hører til blandt verdens største, det første skud i bøssen, »Telenor Connect«, som er en app til bilejere. Her samler Telenor en masse udviklere om at skabe apps, der kan bruges i bilen. Mobilforbindelsen holdes til 4G-nettet og skaber et lille, trådløst net i bilen, hvor man så vil kunne se sit brændstofforbrug, hvor godt man kører, få besked om dækskifte, se ledige parkeringspladser og følge bilens helbredstilstand.

»Danmark er fortsat det mest konkurrenceprægede telemarked i Europa. Vi kæmper alle derfor om at tage os mest attraktivt ud for nye kunder og anstrenger os for at holde på de kunder, vi har, ved at blive meget bedre, så vi skal bruge mindre energi på at hente nye kunder, hvilket er dyrt. Vi vil hellere bruge energien på at overbevise vores kunder om, at det er værd at blive hos os, og i 2017 håber jeg, at vi får endnu mere fokus på vores kunder,« siger Jesper Hansen.

pix-Landskab
For abonnenter LÆS MERE : Mobilhuller udryddes kun gennem samarbejde

Beskeden fremgang i månedsforbruget

Han glæder sig samtidig over, at det - omregnet fra norske kroner i koncernregnskabet til danske - er lykkedes at sikre en beskeden fremgang i den gennemsnitlige mobilkundes månedsforbrug hos Telenor. Selv om den kun er på en enkelt krone, er det et vigtigt målepunkt for alle teleselskaber i forhold til at få god økonomi efter mere end ti års intensiv og milliarddyr mobilkrig. Derfor er priserne på abonnementer i Danmark da også gennem især det seneste år steget lidt, ved at teleselskaberne har fjernet de billigste abonnementer og lagt lidt mere data i pakkerne på de øvrige for at få folk til at skifte opad.

Telenor har nu 1.820.000 mobilkunder, 74.000 fastnetkunder og 149.000 bredbåndskunder i Danmark. Omsætningen i 4. kvartal var på 1.311 millioner norske kroner, driftsresultatet på 146 millioner norske kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen