Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Telenor fortsætter sin fremgang

pix-Telenor-butik
Den første effekt af prisstigningerne på danskernes mobilabonnementer forud for, at tale- og datapriserne i EU ikke må være højere end herhjemme, vil nu kunne ses i teleselskabernes regnskaber. Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, lægger for. Arkivfoto: Telenor

Prisstigningerne på mobilabonnementer påvirker ikke Danmarks næststørste teleselskab, der både henter flere kunder og tjener flere penge.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, er upåvirket af prisstigningerne på mobilabonnementerne og har i april-juni hentet 11.000 flere kunder, samtidig med at økonomien bliver stadig bedre.

Det fremgår af kvartalsregnskabet, som kom mandag morgen fra den norskejede koncern, som i Danmark også driver lavprismobilselskabet CBB og ejer TV-distributøren Canal Digital.

Telenor har nu 1.840.000 mobilkunder i Danmark - 61.000 flere end for et år siden - og omsatte i 2. kvartal for 1.288 millioner norske kroner (selskabet opgiver ikke beløb i lokal valuta) mod 1.241 millioner for et år siden. Samtidig er driftsresultatet (EBITDA) næsten fordoblet fra 125 til 224 millioner norske kroner, mens overskuddet (EBIT) er steget fra 25 til 135 millioner kroner.

Både fastnet- og internetkunder forsvinder

Overskudsgraden er steget markant - fra 10,9 procent for et år siden til nu 18,1 procent. Det skyldes både, at Telenor efterhånden er ved at være igennem en kæmpe omlægning af sine interne IT-systemer, som har kostet dyrt, også indimellem på imagekontoen, og at selskabet har brugt færre penge på markedsføring i mellemtiden.

Telenor har også igen fået bragt kundernes gennemsnitlige månedsforbrug op på nogen lunde samme niveau som sidste år, nemlig 145 kroner om måneden, efter et voldsomt dyk helt ned til 138 kroner i januar-marts. Her kan prisstigningerne tælle med.

Helt som ventet fortsætter antallet af fastnetkunder med at dale. Telenor har nu 68.000 af slagsen mod 73.000 for et år siden. Men samtidig går antallet af internetabonnenter ned, sådan som det har gjort det kvartal for kvartal i nu et år. De nu 143.000, som har et internetabonnement via Telenor, er 11.000 færre end for et år siden og 5.000 færre end for blot tre måneder siden.

Salget af mobiltelefoner har mere end opvejet faldet i fastnetforretningen. Og på erhvervsmarkedet fortsætter presset, som det i mere end et årti har været kendt på privatmarkedet. Prisfaldet på erhvervsmarkedet opvejes dog af, at Telenor har fået flere erhvervskunder ind i forretningen i det forgangne kvartal.

Prisstigninger er det store ukendte

Telenor er det første af de fire store teleselskaber, som fremlægger kvartalsregnskab. Og 2. kvartal er denne gang ekstra interessant, fordi EU fra 15. juni - altså inden udgangen af kvartalet - gjorde det ulovligt for teleselskaber i hele Europa at tage mere for tale og data, end det koster i hjemlandet.

Det har været afsættet for, at mange teleselskaber har sat månedsabonnementet op med 10-20 kroner, og derfor er det denne gang ekstra spændende, hvor stor en kundeflugt der er sket på den baggrund. Prisstigningerne skulle annonceres med den sædvanlige måneds varsel, altså midt i maj, så de har haft en effekt på danskernes loyalitet mod deres teleselskab. På et normalt kvartal skifter over 30 procent af danskerne faktisk teleselskab.

Det er dog i 3. kvartal, juli-september, at det for alvor viser sig, om danskerne er begyndt at forbruge mere tale og især større datamængder på ferien. Det får betydning for, om en ny prisstigning kan ventes til efteråret, for EU har ikke samtidig banket de priser, som teleselskaberne afregner med hinanden til, i bund. Derfor skal teleselskabet stadig betale 57 kroner pr. forbrugt gigabyte mobildata, selv om kunden oplever det som gratis, fordi det er en del af mobilabonnementet. En eksplosion i forbruget vil således kunne ses i regnskaberne for 3. kvartal, når de kommer omkring efterårsferien.

pix-Vertu
For abonnenter LÆS MERE : Glimmermobilselskab falder sammen

Genvandt kæmpe offentlig aftale

Til gengæld genvandt Telenor forleden den statsligt-kommunale SKI-aftale til en værdi af op til 800 millioner kroner på at være leverandør af fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobiltelefoner og mobilt bredbånd til stat og kommuner. TDC var med i opløbet men blev slået på prisen - et udtryk for, at erhvervsmarkedet er blevet lige så hårdt som privatmarkedet i Danmark.

»3« kommer med regnskab onsdag i denne uge, Telia torsdag, mens TDC først er klar med sit resultat 10. august.

Telenor er i Danmark gået sammen med sin svensk-finske konkurrent Telia om et fælles mobilnet, men de to selskabers planer om også at slå sig helt sammen i Danmark faldt til jorden ved udsigten til, at EUs konkurrencemyndigheder ville sige nej. I stedet konkurrerer de to nu videre med hinanden på alle andre områder end mobilnettet.

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor-koncernen, der kom til Danmark i 2000, da Telenor købte 53,5 procent af aktierne i Sonofon, som brød TDCs/Tele Danmarks monopol, af GN Store Nord. I 2004 købte Telenor sin amerikanske samarbejdspartner, Bell South, ud og overtog hele Sonofon, og i 2005 købte Sonofon så bredbåndsudbyderen Cybercity. I sommeren 2009 skiftede både Sonofon og Cybercity navn til Telenor.

pix-Play

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen