Berlingske Business
LIVE
13:02 Europæiske markeder i små plus

Telenor forlader Indien med kæmpe milliardtab

pix-Sigve Brekke
Telenors nuværende topchef, Sigve Brekke, slog bogstaveligt talt på tromme for sit indiske eventyr, da han i april 2012 som Telenors asiatiske chef fejrede, at Telenor havde købt sin medejer ud. Nu forlader Telenor Indien helt. Arkivfoto: Krishnendu Halder, Reuters/Scanpix Foto:

Koncernchefens hjertebarn bliver med 44 millioner mobilkunder solgt fra til spotpris, og den norske telegigant trækker sig tilbage efter et dyrt eventyr.

Den norske telegigant Telenor trækker sig ud af Indien med et kæmpe milliardtab.

Indiens største mobilselskab, Bharti Airtel, med 269 millioner mobilkunder og en markedsandel på over 33 procent køber Telenors indiske forretning, og dermed slutter det indienseventyr, som er Telenors nuværende topchef, Sigve Brekkes hjertebarn, og som han selv tog initiativ til.

Telenor har siden opstarten i 2009 investeret mere end 14 milliarder norske kroner i Indien og haft et tab på driften på 10,5 milliarder. Der er altså sammenlagt brændt næsten 25 milliarder norske kroner af på satsningen, skriver det norske netmedie Telecomrevy.

Overtager 44 millioner kunder

Bharti Airtel overtager Telenors mobilfrekvenser og de 44 millioner kunder, som Telenor har i landet. Telenor har 4.000 ansatte.

Telenor India havde i oktober-december 2016 et driftsresultat på 174 millioner norske kroner, hvor Telenor i Danmark til sammenligning er bogført til 146 millioner norske kroner trods sine »blot« 1,8 millioner mobilkunder. Telenor er Danmarks næststørste teleselskab efter TDC.

Telenor havde i regnskabet værdisat sin indiske forretning til 300 millioner norske kroner.

Analytikere mente ellers i oktober ifølge det norske netmedie E24.no, at Telenor ville kunne sælge sine indiske mobillicenser for omkring otte milliarder kroner.

tele

Alt for dyrt at fortsætte

Sigve Brekke, som i august 2005 overtog roret som koncernchef i Nordens næststørste telekoncern, var selv med til at gå ind i Indien, hvor han en overgang var landechef. Han erkendte dog tidligere, at det var nødvendigt at sælge virksomheden fra, fordi konkurrencen skærpedes til, mens indtægterne faldt dramatisk.

Telenor valgte derfor ikke at købe mobilfrekvenser, da den indiske stat udbød dem for nylig, fordi priserne var skruet i vejret. Det sendte det tydeligste signal om, at Telenor var på vej ud af landet efter et voldsomt - og voldsomt dyrt - eventyr.

»Dagens aftale er til det bedste for vores kunder, ansatte og for Telenor-koncernen. At finde en langsigtet løsning for vores indiske virksomhed har været vigtig for os, og vi er glad for aftalen med Airtel. Afgørelsen om at gå ud af det indiske marked har ikke været let, men vores vurdering er, at de betydelige investeringer, som havde været nødvendige for at sikre Telenor Indias fremtidige virksomhed, ikke ville have givet et acceptabelt afkast,« siger Sigve Brekke i en kommentar til frasalget.

Overtagelse inden for 12 måneder

Telenor, som den norske stat ejer 54 procent af, forventer, at handelen kan gennemføres i løbet af 12 måneder, når alle godkendelser foreligger.

Både Telenor og svensk-finske Telia, der er Nordens største teleselskab, er i færd med at sælge ud af deres aktiviteter i Asien og Eurasien - mange af de tidligere sovjetrepublikker - for at koncentrere aktiviteterne i Europa og Norden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen