Del : SMS
Berlingske Business

Telenor-direktør: Store investeringer kræver højere mobilpriser

Telenor

Telenor har ikke kunnet få sin danske forretning til at hænge sammen, og derfor har selskabet torsdag - for anden gang på få måneder - valgt at hæve prisen på sit billigste mobilabonnement.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sådan lyder forklaringen fra Lars Thomsen, der er kommerciel direktør Telenor Danmark.

- Vi kunne se, at vores billigste pakker var blevet så billige, at det ikke var rentabelt for os. En café latte i det centrale København var næsten dyrere end det billigste abonnement, og man kan altså ikke bruge mange hundrede millioner hvert på at udvide netværk til de priser, siger han.

Det billigste abonnement hos Telenor er blevet 20 kr. dyrere og koster nu 129 kr. om måneden. Til gengæld er der kommet fire timers ekstra tale i pakken.

telenor

- Vi kan bare se - og det fremgår tydeligt af vores seneste regnskab - at det er rigtig dyrt at drive netværk i Danmark. Datatrafikken vokser 100 pct. om året, og der er krav til øget dækning, og vi udbygger master og netværk dagligt, siger Lars Thomsen.

Telenors prisforhøjelse kommer i forlængelse af, at konkurrenterne TDC og Telia lavede en lignende manøvre tilbage i december, men Lars Thomsen siger, at det ikke er den primære årsag.

- Man følger selvfølgelig markedet, som er benhårdt. Vi kigger selvfølgelig på, hvad der sker, men det vigtigste i det her er vores egen omkostningsstruktur og de krav til kvaliteten på vores netværk, som vores kunder har. For hvis vi ikke kan leve op til det, har vi slet ikke noget forretningsgrundlag, siger Lars Thomsen.

MOBILE-WORLD/

Selv om priserne hos Telenor er blevet hævet - hvilket kun gælder nye kunder - så kan man hos Bibob og CBB, som Telenor ejer, fortsat få abonnementer til 109 kr. Telenor-direktøren vil ikke kommentere, om priserne også skal op her.

- Det vil jeg ikke spekulere i. Vi har de produkter og priser, som vi har nu. Vi følger markedet nøje og går ikke ind spekulerer i, hvad der kan ske, siger Lars Thomsen.

Han vil heller ikke ind på, hvorvidt selskabet samlet set taber penge på abonnementer til 109 kr., men oplyser, at der er forskellige setup og omkostninger til de enkelte brands.

Priserne har generelt været stigende på det danske telemarked, siden Telia og Telenor i september droppede at fusionere forretningerne i Danmark, fordi selskaberne ikke kunne blive enige med EU-Kommissionen om vilkårene.

MYANMAR-TELECOMS/

De to selskaber forsøgte at gå sammen i et forsøg på at få en sundere forretning, men begge selskaber har efterfølgende erklæret, at de nu må finde synergier andre steder.

Telenors seneste regnskab viste en stor tilbagegang i indtjeningen i Danmark. Driftsoverskuddet før særlige post samt af- og nedskrivninger (EBITDA) lød i tredje kvartal på 127 mio. norske kr. Det var et fald på over 100 mio. norske kr. i forhold til samme periode året.

Telenor har i årets første ni måneder brugt 333 mio. norske kr. på investeringer. I 2014 var det tilsvarende tal 515 mio. norske kr.

11BUSEU-VESTAGERGOOGLE-GAZP.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere