Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

Telegigant køber dele af Jay-Zs hårdtprøvede musiktjeneste

Billede
Foto:

Den amerikanske telegigant Sprint oplyser mandag, at firmaet køber 33 procent af musiktjenesten Tidal. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sprint betaler ifølge Bloomberg 200 millioner dollar (knap 1,4 milliarder danske kroner, red.) for at overtage en tredjedel af tjenesten.

Handlen fik straks Sprints aktier til at stige med 3,4 procent på børsen i New York.

Planen er, at musik fra Tidal skal gøres tilgængeligt for Sprints 45 millioner kunder.

FASHION-METGALA/

Tidal er en musiktjeneste, der primært er ejet af den amerikanske rapper Jay-Z, der bærer det borgerlige navn Shawn Carter. Han forbliver partner sammen med Tidals øvrige ejere.

En lang række andre stjerner har også del i Tidal, der blev lanceret i 2015 af blandt andre Coldplays forsanger, Chris Martin, Madonna og Daft Punk.

Tjenesten skulle være et nybrud i industrien, og den havde som erklæret mål at give artister mere kontrol over produkt og patent.

Jay-Z mener, at Sprint vil fortsætte arbejdet for at fuldføre den mission.

pix-Amazon Echo

- Sprint deler vores vision om at revolutionere den kreative industri, udtaler Jay-Z i en pressemeddelelse.

Men på markedet for streamingtjenester har Tidal ikke været det nybrud, som artisterne bag nok havde håbet.

Her dominerer svenske Spotify stadig, og siden Tidal blev sat i søen, har blandt andet IT-giganten Apple også lanceret en musiktjeneste, der for længst har overhalet Tidal.

pix-Tidal

Alligevel er Tidal steget pænt i værdi, siden Jay-Z købte tjenesten fra det norske firma Aspiro for 56 millioner dollar (387 millioner danske kroner) i 2015.

Tjenesten har forsøgt at promovere sig på at levere bedre lyd og et eksklusivt udbud. Blandt andet er det kun på Tidal, at man kan høre numre fra afdøde Prince.

Tidal er i USA omtrent dobbelt så dyr som de fleste konkurrenter med en månedspris på 19,99 dollar (knap 140 danske kroner).

04BUSjay-z.jpg

Ifølge firmaet selv har tjenesten omkring tre millioner betalende kunder, men der er før blevet sået tvivl om det tal.

Spotify forbliver den altdominerende tjeneste baseret på antallet af betalende kunder med over 40 millioner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen