Del : SMS
Berlingske Business

Telegigant får millionbøde for supercookies

pix-Verizon
Telegiganten Verizon brugte ulovlige supercookier til at indsamle oplysninger om brugernes internettrafik og får nu en bøde. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Kunderne hos USAs største teleselskab fik deres internetfærden overvåget af cookies, der var umulige at slette, og som blev delt med annoncepartnere.

Artiklen fortsætter under annoncen

USAs største teleselskab har ulovligt overvåget over 100 millioner kunders internettrafik og delt oplysningerne med eksterne selskaber, som kunne målrette annoncer til dem. Det koster nu en bøde på 1,35 millioner dollars eller 9,1 millioner kroner.

Verizon Wireless bruge såkaldte »supercookier« uden folks tilladelse. Det er unikke ID-mærker, som ikke kan slettes, og som blev lagt ind i nettrafikken, således at selskabet kunne identificere brugerne og derefter levere målrettede annoncer fra både Verizon selv og fra eksterne partnere.

Den amerikanske telemyndighed Federal Communications Commission (FCC) har givet selskabet en bøde for fra december 2012 og til oktober 2014, da sagen kom frem, at have benyttet sig af supercookierne, der er en overtrædelse af lovene om gennemsigtighed i internetbrugen.

Privatlivsindstillinger blev tilsidesat

En cookie er en lille tekstfil, som lægges på telefonen eller computeren og gemmer f.eks. oplysninger om ens foretrukne sprog, særlige sektioner/emner i en netbutik eller en netavis o.s.v. Men supercookierne tilsidesatte de privatlivsindstillinger, som folk selv havde foretaget i deres internetbrowsere. Derfor er supercookierne også blevet omtalt som »zombiecookier«.

FCC har nu pålagt Verizon, at der skal foreligge et egentligt tilsagn fra folk, før supercookier må anvendes. Folk skal altså selv vælge det til og tilsvarende kunne vælge det fra igen, hvis de alligevel ikke ønsker at dele oplysningerne med Verizon. Den praksis blev indført i marts 2015 efter debat i det amerikanske senat om privatlivets fred.

»Forbrugerne bekymrer sig om privatlivet og skal kunne vælge, hvordan deres personlige oplysninger anvendes, især når det kommer til, hvem der ved, hvad de foretager sig online,« sagde FCCs Travis LeBlanc dengang ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Det er anden gang, at regler om det åbne Internet fører til en bøde. I juni 2015 blev teleselskabet AT&T idømt en bøde på 100 millioner dollars for at misinformere sine kunder om mobile dataabonnementer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere