Del : SMS

Telefuser sætter gang i nyt stort puslespil

pix-Telia-bygning
Overskrift
Mobilkrigen fortsætter uændret - også resten af året, spår Telia, som netop har hentet 18.000 nye mobilkunder, ligesom »3« har hentet 21.000. Telenor og TDC aflægger først regnskab i de kommende uger. Foto: Telia
12BUSTho.jpg
Overskrift
Business journalist, Thomas Breinstrup.

Telias og Telenors beslutning om at droppe fusionen i Danmark efterlader et helt afgørende spørgsmål: Hvordan tjener teleselskaber penge i Danmark? Telejournalist Thomas Breinstrup analyserer den opsigtsvækkende beslutning om at opgive nordens største telefusion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det store puslespil kan nu igen findes frem, og alle kan igen forsøge at sætte de fire store brikker sammen på nye måder.

Telias og Telenors beslutning om at droppe fusionen i Danmark har ikke løst det helt afgørende spørgsmål: Hvordan tjener man penge i Danmark? Begge selskabers koncerner i Stockholm og Oslo lovede i december, at pengekassen nærmest ville stå åben for det nye fælles selskab, som opstod, fordi det er særdeles vanskeligt at tjene penge, når danskerne – som teleanalytiker John Strand tidligere har beskrevet det – betaler, hvad der svarer til en familiepizza og en stor cola for deres mobilabonnement hver måned.

pix-Vestager

De fire store puslespilsbrikker – i rækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« – er derfor dømt til at blive til tre på et tidspunkt, for selv TDC, som i årevis har tjent rigtigt gode penge, bliver mere og mere presset og præsterer kun at holde sig oppe gennem købet af Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get – en investering til 12,5 milliarder lånte kroner.

Både Telia og Telenor siger, at de bliver i Danmark, som er en del af deres kerneområde som nordiske selskaber, og begge har da også lagt milliarder af kroner her. Telia har fremhævet, at der er overskud, mens Telenor – med europadirektør Kjell Morten Johnsens ord – »genererer en kontantstrøm, så vi kan deltage i markedet«. »3« er faktisk bedst kørende på indtjeningen og samtidig den, der de seneste par år har presset de andre hårdest. Det ved »3«, som offentligt har meldt sig interesseret i at købe op.

Indtil noget sker, slår det hårdt, at EU var på nippet til at sige nej til fusionen.

TDC outsourcer hver 800 ansatte i Danmark Topchef åbner for et

Teleselskaber har brug for at have faste rammer, fordi deres investeringer i mobile og faste net er meget store og derfor planlægges langt ud i fremtiden. Derfor er pludselige, politiske indgreb med tilhørende usikkerhed skadende for lysten til at bruge de nødvendige penge.

Men EU arbejder i to forskellige retninger, mener både branchefolk og analytikere. Superkommissær for det digitale område, Andrus Ansip, og kommissær for den digitale økonomi, Günther Oettinger, tager sig af telemarkedet og har gentagne gange sagt, at der er for mange selskaber i de enkelte lande til, at økonomien kan hænge sammen, så der kan skabes et stort, europæisk telemarked. Derfor skal antallet af store spillere i de fleste lande bringes ned fra fire til tre, hvilket er i fuld gang. På den anden side af bordet skal Margrethe Vestager som konkurrencekommissær sikre, at priserne ikke stiger, og at selskaberne tvinger hinanden til at holde sit i front med den nyeste teknologi. Hendes hold vil derfor sikre, at der fortsat er en fjerde spiller.

Uden klare pejlemærker bliver teleselskaberne rådvilde om deres investeringer. Det fik fredag teleaktierne i hele Europa til at dykke, for på Margrethe Vestagers bord ligger endnu to fusioner – en i Storbritannien, en anden i Italien. Begge steder er »3« i øvrigt involveret.

Telia-direktør: »Vi forstår ikke Vestager«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere