Berlingske Business

Teknologifolk flokkes om London trods britisk EU-nej

pix-Google-Elizabeth II
Udsigten til, at Storbritannien forlader EU, ser ikke ud til at forskrække teknologigiganterne, som over en bred kam øger deres investeringer i dronning Elizabeth IIs rige og opruster. Arkivfoto: Adrian Dennis, AFP/Scanpix Foto:

Strømmen af store og mindre teknologivirksomheder, som udvider i Storbritannien, fortsætter. De gode folk vil arbejde her, lyder budskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Briternes nej til EU ser overraskende ud til at blive en magnet, som trækker internationale IT- og teknologivirksomheder til landet.

Som den seneste i rækken har selskabet bag den populære beskedtjeneste Snapchat, Snap, meddelt, at det bliver i Storbritannien, at det internationale hovedkvarter skal ligge. Snapchat-appen har omkring 150 millioner daglige brugere. Indtægter fra lande, hvor Snapchat ikke har kontorer, vil fremover blive bogført i Storbritannien i stedet for i de mere traditionelle EU-lande med lav selskabsskat, Irland og Luxembourg. Snapchat har allerede 75 ansatte i London.

Siden den britiske folkeafstemning i juni 2016 har giganter som Google, Facebook og Amazon øget deres investeringer i Storbritannien.

3.000 flere hos Google - dobbelt op hos Facebook

Google meddelte i november, at der skal ansættes endnu 3.000 ingeniører og andre typer af medarbejdere som led i den en milliard pund store investering i London. Det sociale netværk Facebook agter at udvide sin tilstedeværelse med 50 procent. Facebook fremhæver, at ingeniørerne ønsker at forblive i London og roser den britiske hovedstad for et »fremragende økosystem«, hvor teknologivirksomheder og andre kreative erhverv spiller godt sammen, og hvor det er let at skaffe folk.

Også den finske spilgigant Rovio Entertainment, der står bag storsuccesen »Angry Birds«, er ved at rykke ind i Storbritannien. Rovio har i dag 200 ansatte på de fire spilstudier i Finland og Sverige - tre i Espoo, et i Stockholm - men vil også åbne i London, hvor flere end tyve medarbejdere i løbet af de næste to år vil få job.

»London er det mest logiske sted for os at grundlægge et nyt studie,« siger Antti Viitanen, Rovios studiedirektør, med henvisning til, at det er let at skaffe kvalificeret arbejdskraft dér.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

Storinvestor: Det er her

Joe Schoendorf, der er tidligere topleder i Apple og i dag en af de store investorer i den amerikanske IT-højborg, Silicon Valley, er sikker på, at Storbritanniens iværksættermiljø vil vokse sig meget større, når landet slipper ud af EU-bureaukratiet.

»Hvis man skulle vælge ét land at investere i i Europa i dag, ville man vælge Sotrbritannien. Årsagen er Brexit. En af de ting, som den amerikanske regering har været rigtigt god til, er at lade Silicon Valley passe sig selv,« sagde han i en paneldiskussion arrangeret af TV-stationen CNBC tirsdag i denne uge.

Ifølge London & Partners, som er PR-firma for Londons borgmester, tiltrak Storbritannien i 2016 i alt 6,7 milliarder pund - 56,9 milliarder kroner - til britiskbaserede teknologivirksomheder, langt mere end andre eyropæiske lande.

Den amerikanske IT-gigant IBM meddelte i november, at man tredobler antallet af datacentre i Storbritannien. Der skal bygges fire nye datacentre for at følge med kundernes behov. IBM har i forvejen to datacentre i landet.

huhej

Microsoft-topchef: Vi bliver her

Microsoft, som er verdens største softwareproducent, advarede før den britiske afstemning om, at et nej ville få alvorlige følger for de 5.000 ansatte i Storbritannien. Administrerende direktør for Microsoft i landet, Michel van der Bel, skrev til alle sine medarbejdere, at det netop var det britiske EU-medlemskab, der var afgørende for, at Microsoft har lagt så mange aktiviteter her, senest sit første oversøiske forsknings- og udviklingslaboratorium i Cambridge.

Microsoft lukkede i september hovedkontoret i London for internettelefoniprogrammet Skype, som Microsoft købte i 2011, og fyrede flertallet af de 400 medarbejdere som led i en sammenlægning af flere af sine selskaber i landet.

Microsofts topchef siden 2014, Satya Nadella, frygter, at teknologipriserne i Storbritannien snart vil skyde i vejret som følge af premierminister Theresa Mays plan om »den hårde Brexit«, der kan få indflydelse på værdien af det britiske pund. Han slog dog tirsdag fast over for TV-stationen CNN, at Brexit ikke vil ændre på Microsofts tilstedeværelse i landet.

»Vi har været i Storbritannien i mange årtier og vil fortsætte med at arbejde i Storbritannien. Naturligvis er ændringerne i forhold til EU noget, som vi først begynder at forstå. Men vores engagement, uanset om det er vores ansatte eller vores forretning i Storbritannien, er langsigtet og vil forblive langsigtet,« understregede Satya Nadella.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen