Del : SMS
Berlingske Business

Teknologi skal være til at forstå

10BUSCES1.jpg
Overskrift
Denne sko, som en af udstillingsgæsterne på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas holder op til ære for fotografen, er fremstillet på en 3D-printer. Foto: Britta Pedersen/EPA
10BUSCES-4.jpg
Overskrift
KMS’ håndledstelefon er beregnet for børn og ældre mennesker. Håndledstelefonen er forprogrammeret med fem telefonnumre, som man aktiverer ved at trykke på knappen. Telefonen kan også indstilles til at sende en alarm, hvis brugeren bevæger sig uden for et bestemt område. Foto: Steve Marcus/Reuters
10BUSCES-5.jpg
Overskrift
Edifier-højttalere tiltrak sig stor opmærksomhed blandt messegæsterne på CES. ?Foto: Michael Nelson/EPA
10BUSCES-3.jpg
Overskrift
Apple har lanceret en EyeFly 3D-skærm til en iPad Air, hvor man kan opnå 3D-effekten uden brug af specielle briller. Foto: Robyn Beck/AFP
10BUSCES-6.jpg
Overskrift
Nu kan man sidde hjemme i stuen på cyklen og opleve det landskab, man cykler igennem ved hjælp af en interaktiv sensor fra Bosch. Landskabet vises på en storskærm. Her afprøver en af udstillingsgæster på CES teknikken. Foto: Michael Nelson/EPA

I mylderet af nye dingenoter og digitale kvantespring på årets elektronikmesse CES i Las Vegas synes en tendens at binde det hele sammen: Teknologien skal være lettere at bruge.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS/KØBENHAVN: Når der skal printes modeller i 3D hjemme i stuen. Eller når der skal navigeres og opleves indhold på smart-TVet. Og når løbeturen og søvnmønstret skal registreres og plottes ind som datapunkter og ende ud i et skræddersyet træningsprogram, så er det gennemgående tema, at det hele skal være lettere, mere simpelt og brugervenligt. Det er den overordnede tendens på verdens største messe for forbrugerelektronik Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, USA.

Netop brugervenlighed frem for prangende specifikation og rå processorkraft synes at være i højsædet på årets messe, hvor producenterne over en bred kam beretter om, hvor nemme netop deres nye produkter er at gå til.

10BUSCES-3.jpg

Især på TV-fronten giver producenter som Samsung, LG, Panasonic og Sony deres bud på, hvordan det bliver mere enkelt og mere effektivt at interagere med de intelligente fjernsyn. Men også blandt andre produkter, som eksempelvis 3D-printere, skal det være lettere for helt almindelige mennesker at bruge produkterne.

Brugervenlighed i fokus

Tendensen med mere fokus på brugervenlighed på CES-messen istemmer flere danske nøglepersoner til stede i Las Vegas, der giver deres bud på de vigtigste tendenser på årets messe.

Natasha Friis Saxberg, der har baggrund som digital iværksætter og i dag arbejder for Eksportrådet i New York, der hjælper danske virksomheder med at etablere sig i USA, fremhæver elektronik til biler – på engelsk »automotive« – som et af årets fremtrædende områder.

»Lige såvel som vi skal forbinde os med vores smartphone, som vi er vant til i dag, skal vi det med bilen. Og nu ser vi mange spillere komme på banen med spændende initiativer, der forbinder enheder på bilen på mere brugervenlige måder. Eksempelvis kan man få at vide, når en aftale i ens kalender bliver forsinket, mens man sidder i bilen, fordi der sker en synkronisering mellem eksempelvis din kalender og bilen,« siger Natasha Friis Saxberg.

08BUSCES.jpg

En anden bølge, der ifølge Natasha Friis Saxberg er svær at komme udenom, er de elektroniske enheder målrettet fitness- og sundhedsområdet. Især armbånd, der måler alt fra puls og hjerterytme til fysisk aktivitet, og hvad brugeren ellers foretager sig, som påvirker sundheden.

»De intelligente armbånd fylder rigtigt meget. Rigtigt mange producenter kommer med deres bud, hvor vi har bevæget os fra apps, der kunne følge og spore sportsaktiviteter, men hvor vi selv skulle taste vores oplysninger ind, til at enhederne nu er blevet mere intelligente og kan selv. Vi mangler dog fortsat at se dem kunne arbejde mere på tværs, så brugerne ikke skal have 20 forskellige enheder og 20 forskellige apps,« siger Natasha Friis Saxberg.

Smart og enkelt

Producenterne af fladskærms-TV har ifølge direktør for brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), Laila Kelp Rasmussen, på dette års CES-messe for alvor sat fokus på lanceringer, der understøtter mere brugervenlighed i de såkaldte smart-TV, der er fladskærmsfjernsyn, som kan gå på internettet, har indbygget apps og kan kommunikere med andre enheder. Det er et af de områder, der har udfordret brugerne af smart-TV mest, fordi det har været vanskeligt at navigere på det.

»Brugervenlighed er en af de vigtige tendenser i år, hvor der fokuseres på, at smart-TV skal være »smart og enkelt« for brugerne at anvende,« siger Laila Kelp Rasmussen, der blandt andet nævner nye muligheder for individualisering for den enkelte bruger af hjemmets smart-TV.

Eksempelvis sydkoreanske Panasonic er kommet med funktionen »My Stream«, hvor flere brugere eksempelvis i en familie kan opbygge hver sin profil og ud fra brugen af TVet samle det mest relevante digitale indhold og modtage personlige forslag til, hvad der ellers kunne være relevant for dem at se.

På hardwaresiden har TV-producenterne ifølge Laila Kelp Rasmussen lanceret en række særligt interessante nyheder, der blandt andre tæller såkaldte »bøjelige« skærme fra LG og Samsung. De kan ikke decideret bøjes men kan – med fjernbetjeningen – ændres fra at være en flad skærm til en kurvet skærm, så man selv vælger, hvordan man vil se TV-udsendelsen eller filmen.

pix-CES

Gert Svendsen, der er medlem af juryen Envisioneering Groups Innovation Awards, som vælger de bedste gadgets på arrangementet Showstoppers på CES-messen, oplever et massivt fokus på ultra-HD eller 4K-TV med en skærmopløsning fire gange så høj som traditionelle fjernsyn. Det har det seneste par år haft status som »det næste store« inden for TV-branchen. Han peger samtidig på, at Sony på dette års CES-messe kunne præsentere et 4K-kamera til forbrugere.

Tingene skal tale sammen

Derudover hæfter han sig ved elektroniske enheder inden for sundhed og helse med intelligente armbånd og andre gadgets, der kan måle blodtryk, aktivitet, hjerterytme og andre helbredsindikationer og hjælpe folk til at træne, sove og spise på en bedre måde. Samtidig peger han dog på, at der i det felt fortsat er en udfordring, som også kendes fra smarte ure, der ligeledes er udstyret med funktioner i stil med smartphone og kan spore folks aktivitet, vise e-mail og meget mere.

»Synergien stopper, når man begynder at tænke på tværs af enheder fra forskellige producenter. De kan kun snakke sammen med andre produkter fra samme producent. På det felt kunne man godt efterlyse, at der kom en form for standard. Det er en af udfordringerne og en arbejdsopgave, der ligger for industrien,« siger Gert Svendsen.

Den massive internetopkobling, og dermed større udveksling af data, af stort set alle produkter på CES-messen, lige fra fjernsyn, stegetermometre, lamper og køleskabe, er imidlertid også noget, der kan give anledning til bekymring. Sådan lyder det fra sikkerhedseksperter på CES, blandt andet Marc Rogers, analytiker fra det amerikanske selskab Lookout, der arbejder med sikkerhed på de mobile platforme som Android og Apples iOS.

»Håndteringen af privatliv og sikkerhedsaspekter vedrørende »internet of things« vil blive en af de største udfordringer, vi har stået over for i lang tid,« sagde Marc Rogers til et seminar om datasikkerhed i Las Vegas.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere