Del : SMS
Berlingske Business

Tech-iværksættere køber investorer ud

Kim Bleshøy

Iværksættervirksomheden Intertisement, der i 2007 hentede to millioner fra innovationsmiljøet Syddansk Teknologisk Innovation til udvikling af virksomheden, har købt investorerne ud.

Artiklen fortsætter under annoncen
Iværksætter-teamet bag Intertisement, der blev stiftet i 2007 med hjælp fra innovationsmiljøet Syddansk Teknologisk Innovation A/S (SDTI ), har købt virksomheden tilbage på egne hænder.

Nu vil Intertisement sætte skub i produktudviklingen med den teknologi, der var afsæt til etableringen, og gå på jagt efter flere kundesegmenter.

"Begge parter var klar til en exit. Vi var nået dertil, hvor vi havde oparbejdet et kundekartotek, vi kunne se virksomheden arbejde videre på grundlag af,” lyder det fra medstifter Kim Bleshøy Nielsen, der ikke kan oplyse købssummen, da det er en del af aftalen om tilbagekøbet af den andel, som SDTI oprindeligt investerede cirka to millioner kroner i for fire år siden.

Fokus på Augmented Reality


Dengang var IT-iværksætternes afsæt til etableringen af virksomheden oprindeligt et universitetsprojekt og ideen om at skabe et indretnings- og visualiseringssystem, der gør det muligt virtuelt at tage møbler med hjem fra forhandleren og derefter se dem i hjemmet i stuen.

Da arbejdede de netop med teknologien Augmented Reality, der kan beskrives som et ”lag”, der lægges over virkeligheden og rummer informationer, som brugerne får adgang til ved at føre eksempelvis sin mobiltelefon eller tavle-computer hen over objektet, bygningen, området eller andre ting, der får tilført det ekstra lag gennem det indbyggede kamera.

På grund af høje priser på hardwaren strandede ideen dengang, hvor det til gengæld lykkedes virksomheden at få en opgave hos Bo Concept. Den gik ud på at udvikle et online møbelkonfigurationsværktøj, der gør det muligt for kunderne at skabe personlige møbler.

Det har Intersitement arbejdet med det seneste par år og har i dag fortsat seks medarbejdere, der arbejder med det værktøj.

Læs også: Artikelserie om virksomheder, der i år har hentet mere end 20 millioner kroner i venturekapital.

Nu vil IT-iværksætterne imidlertid gerne supplere forretningen med at vende tilbage til den teknologi, de oprindeligt arbejdede med – og ideen om at skabe virtuelle værktøjer med Augmented Reality.

”Vi stiftede selskabet med blik på en bestemt produktgruppe, som vi ikke har arbejdet intensivt med de seneste år, men det har vi nu sat tryk på igen,” forklarer Kim Bleshøy Nielsen, der samtidig tilføjer, at udbredelsen af iPad2 har gjort det lettere at sælge værktøjet baseret på Augmented Reality og givet virksomheden en velkendt platform at udvikle til.

Ud til nye kundesegmenter

Intertisement har i dag ni ansatte og har etableret samarbejde med blandt andre Orbit Studio, GreatHouse, Mindthemedia og LC system, ligesom virksomheden, der har base i Esbjerg, også er ved at etablere afdeling i København.

Lige nu arbejder Intertisement på at udvide markedet til at rumme andre brancher end indretning – og arbejder eksempelvis på et værktøj til biblioteker.

Ved hjælp af Augmented Reality-værktøjer er det tanken, at brugerne af bibliotekerne ved at tage deres mobiltelefoner eller iPad frem skal kunne se en virtuel bibliotekar, der hjælper brugerne med at navigere frem til de rigtige bøger og guide dem til at finde inspiration på andre hylder i biblioteket.

Hos Syddansk Teknologisk Innovation A/S (SDTI ), som investerer størstedelen på vegne af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse, fremhæver direktør Klaus Holmsberg, at iværksætterne på mindre end fire år har skabt en virksomhed med et positivt cash-flow og ni medarbejdere.

”De har udmærket sig ved på kort tid at komme dertil, hvor de tjener penge, og har i dag haft plus på bundlinjen i et par år. Ud fra en vurdering af, hvad selskabet har brug for fremadrettet, har det været vores klare opfattelse, at det kan udvikle sig uden os,” siger Klaus Holmsberg og tilføjer, at de frigjorte midler nu skal ud og arbejde for andre iværksættere.

SDTI forventer i 2011 at nå cirka 45 millioner kroner i investeret kapital i omkring 20 nye selskaber samt opfølgende kapitalt til den eksisterende portefølje.

Intertisement er stiftet af Kim Bleshøy Nielsen og Jacob Stengade, ligesom direktør for IDEA Entrepreneurship Centre Ivan Tyrsted har været med fra begyndelsen og nu har øget sit engagement i virksomheden, hvor han er bestyrelsesformand.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere