Del : SMS
Berlingske Business

TDCs store omstilling bliver dyr

28BUS20160126-152010-3BM-15.jpg
Administrerende direktør for TDC Pernille Erenbjerg erkender, at telegiganten ikke har gjort det godt nok men er blevet overrumplet af, hvor hård konkurrencen har været på især mobilmarkedet. Foto: Thomas Lekfeldt

Den nye topchef, Pernille Erenbjerg, har med is i maven lanceret stor omlægning af telegiganten, der slår TDC og YouSee sammen og vil bruge penge på at bygge ud i stedet for at udbetale dem til aktionærerne. Halvandet års fortsat hård kamp venter forude.

Artiklen fortsætter under annoncen

Presset på TDC vokser, efter at telegiganten onsdag morgen nedskrev sin værdi med 4,6 milliarder kroner og meldte ud, at der først er lyspunkter i horisonten fra næste sommer. Indtil da får aktionærerne kun meget lidt i udbytte, fordi TDC har brug for de penge, der kan spares, til at investere i at stoppe kundeflugten gennem bedre kundeservice og bedre net, samtidig med at TDC og kabel-TV-selskabet YouSee bliver slået sammen under YouSee-navnet om fem måneder.

»2016 bliver lige så hårdt som 2015, men i 2017 vil vi begynde at se, at tingene bedres,« sagde Pernille Erenbjerg, topchef i TDC siden august 2015, da hun i London fremlagde TDCs nye strategi for de næste år og samtidig erkendte, at TDC ikke har gjort det godt nok men er blevet overrumplet af, hvor hård konkurrencen har været på især mobilmarkedet.

Den nye strategi, som gælder frem til 2018, er samtidig en grundig forårsrengøring i Danmarks største telekoncern, som nu slår IT-systemer, salgsorganisationer og kundeservice sammen for både at spare penge og forsøger at gøre den evigt udskældte telegigant lettere at finde rundt i for kunderne, som i årevis har haft endog særdeles vanskeligt ved at forstå forskellen mellem TDC og YouSee, der begge leverer stort set det samme.

TDC lancerer ny strategi og spareplan TDC snød kunderne med fal

TDC i Danmark og Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, som TDC købte i 2014 for 12,5 milliarder kroner, vil også få slået systemerne sammen og skal fra 2018 være én samlet TV-platform. Get vil i løbet af 2016 begynde at sælge mobiltelefoni og således kunne levere en samlet pakke med også TV og internetforbindelse.

Derimod vil TDC forsøge at sælge sin svenske forretning, der ikke går så godt som ønsket, og som der ikke vil være penge til at få op i omdrejninger, når pengene skal investeres i Danmark og Norge. Norge har det seneste år været den forretning, som reddede hele TDC fra en markant tilbagegang.

TDC sidder efter egne opgørelser på 51 procent af det samlede marked i Danmark og henter 95 procent af al indtjeningen. Alligevel fortsætter det med at gøre ondt, og hvor TDC venter at komme ud af 2015 med et driftsresultat på 9,8 milliarder kroner, vil det i 2016 være en milliard mindre.

De største problemer er på erhvervsmarkedet, hvor TDC siden 2013 har mistet 31 procent. Derfor bliver der nu muget ud på hylderne, så TDC fremover går ud med færre forskellige produkter for at gøre det enklere for både kunder og TDC selv. Desuden satser TDC på, at det er ved at lykkes at sætte proppen i mobilpriskrigen ved, at alle de fire store selskaber – foruden TDC Telenor, Telia og »3« i størrelsesrækkefølge – har fjernet de billigste abonnementer og på den måde hævet priserne, indtil nu dog kun beskedent.

TDC

TDC skal spare 250 millioner kroner i 2016, men de 150 millioner bliver brugt på ændringerne og en døgnbetjent kundeservice, sådan som også Telenor indførte den for halvandet år siden. Sammenlagt skal ændringerne spare TDC for 600-700 millioner kroner i 2018.

»Det svære er ikke at være optimistisk over, hvad dette kan føre til, men at man for at lykkes skal flytte kunderne fra et produkt til et andet – det skaber altid bekymring, men ellers kommer vi ikke videre. Selvfølgelig kommer vi i mål denne gang, og jeg håber, at det bliver uden kundetab. Erhvervskunderne kommer over på nudviklede produkter på en ny platform, hvor vi hurtigt kan udvikle nye ting, og privatkunderne får også fordelen og skal ikke bekymre sig, om de skal ringe til den ene eller den anden. Vi forudser ikke kundeafgang på grund af dette, men selvfølgelig er det en risiko – og derfor er man da bekymret, når man skal tage beslutningerne,« siger Pernille Erenbjerg til Berlingske.

TDC-aktien dykkede først med 18 procent, da udmeldingerne kom. Siden »nøjedes« der med at blive hakket ti procent af TDCs værdi.

pix-Pige ved TV

»TDCs udfordring er, at man skal finde omkostningsbesparelser, samtidig med at man skal vende forretningsudviklingen og forbedre indtjeningen, især på erhvervssiden. TDC kan ikke overleve som en ren spareøvelse, sådan som man har gjort de seneste fire-fem år, hvor man har været ekstremt dygtig til at finde besparelser. TDC er nu nødt til at vende udviklingen på de væsentligste forretningsområder. Ellers står TDC samme sted i 2018 og skal finde besparelser for en milliard kroner, hvad man ikke længere vil kunne,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

Ifølge TDC er TDC og YouSee allerede siden 2013 samme, juridiske selskab, hvorfor konkurrencemyndighederne ikke skal ind og se på de nye forhold, selv om TDC som det eneste selskab i Europa sælger både fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser – og er størst i Danmark på alle fire områder. EU-Kommissionen sagde dengang god for sammenlægningen.

Telia, som er nummer tre i Danmark efter TDC og Telenor, fyrede onsdag 43 medarbejdere af de omkring 1.000 ansatte for at kunne nå sine finansielle mål.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere