Del : SMS
Berlingske Business

TDCs dominans truer den frie konkurrence i Danmark

07BUSkabler.jpg
Gode internetforbindelser er afgørende for, at danskerne kan bo og arbejde hvor som helst. Derfor har internetforbindelser samt fastnettelefoni, mobiltelefoni og TV de senere år fået stort politisk fokus herhjemme. På alle fire områder sidder TDC med de største markedsandele, men det vil flere danske politikere nu lave om på. Foto: Dennis Lehmann

Danmarks største telekoncern vokser og vokser. Derfor tales der nu om nye indgreb og sågar en opsplitning af TDC for at give konkurrenterne bedre chancer for at få fat. TDCs position bør kulegraves, lyder det fra blandt andre Mette Bock (LA).

Artiklen fortsætter under annoncen

TDC har nået en størrelse, som truer den frie konkurrence i Danmark. Derfor taler man nu om nødvendigheden af indgreb mod telegiganten.

»TDCs position må kulegraves – det er der bred politisk enighed om. Vi kan ikke blive ved med at vente,« siger Mette Bock, IT-ordfører for Liberal Alliance.

»Dette er et marked i eksplosiv udvikling. TDC sidder med en af de største markedsandele overhovedet på europæisk plan. TDC må meget gerne være her og drive forretning, men det skal ske på ordentlige konkurrencevilkår. Jeg vil derfor spørge erhvervs- og vækstministeren, om han anser konkurrencesituationen for tilfredsstillende. Enten må han sige, at der ikke er et problem, eller også må han forklare, hvilke initiativer han agter at tage.«

Hun har senest i november stillet sig skeptisk over for, at TDC for et ikke offentliggjort beløb kunne »opkøbe fiberselskabet ComX og dermed begrænse bredbåndskonkurrencen«. ComX leverer TV og bredbånd til 29.000 kunder.

TDC er størst på alle fire områder i Danmark: Fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser – hvilket er helt enestående i Europa.

For en måned siden fremlagde Produktivitetskommissionen sin analyse af, hvad der forhindrer Danmark i at blive mere effektiv.

Her blev TDC udpeget som en afgørende faktor.

pix-TDC-blade

Derudover bør muligheden for at splitte TDC op, så alle netværkene lægges ud i et selvstændigt selskab – såkaldt funktionel separation – undersøges, mener kommissionen.

I dag lejer konkurrenterne sig mange steder ind på TDCs net, fordi det er for dyrt selv at grave og lægge kabler og ledninger. Og TDCs priser er under lup i Erhvervsstyrelsen, som er øverste danske telemyndighed.

TDCs stærke stilling kan ifølge rapporten skyldes, at selskabet er dygtigt drevet.

»Men det kan også skyldes, at der alligevel ikke er helt lige konkurrencevilkår. Fx. har TDC via YouSee en stærk stilling på markedet for TV-indhold. Meget tyder på, at det at kunne levere TV-indhold giver en konkurrencefordel på bredbåndsmarkedet,« skriver kommissionen, der derfor især synes, at »mulighederne for at skabe konkurrence på kabel-TV-nettet er interessante, da TDC ejer et omfattende net, som er åbent for andre selskaber, men reelt kun benyttes af TDC«.

Konkurrencerapport på vej

Også konkurrencen på de lynhurtige fibernet som den eneste umiddelbare konkurrent til fast- og kabel-TV-nettene bør undersøges.

Her holder el-selskaberne igen, og endnu har kun otte procent af danskerne fiberforbindelser, selv om fibernettene ligger klar ved 41 procent af alle husstande og virksomheder. Det er ikke nok til, at myndighederne kan tvinge en åbning af nettene for andre igennem.

Daværende erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) satte sidste år en undersøgelse af konkurrencen på det danske bredbånds- og mobilmarked i gang efter klager fra en række af TDCs konkurrenter, som finder konkurrencevilkårene urimelige.

pix-Mast

Den bliver meget omfattende og vil ifølge Berlingskes oplysninger også se på fordele og ulemper ved en opsplitning af TDC. Analysen kommer i løbet af 2014, og så skal erhvervs- og væsktminister Henrik Sass Larsen (S) som øverst ansvarlig for telemarkedet beslutte, hvad der så skal ske.

Bredbånd har stort politisk fokus

Den digitale infrastruktur i Danmark tæller fastnettet, mobilnet, kabel-TV-net og fibernet. Bredbånd har stort politisk fokus. Blandt andet fordi gode internetforbindelser i rimelig hastighed er afgørende for, at danskerne kan bo og arbejde hvor som helst, og for at de omfattende planer om at digitalisere Danmark overhovedet kan lade sig gøre med de milliardbesparelser, der er lagt op til.

Regeringen har som målsætning, at alle danskere i 2020 skal kunne købe en internetforbindelse med en hastighed på mindst 100 megabit i sekundet ind i huset og 30 megabit i sekundet ud af huset.

Men det er almindelig efterspørgsel, der skal sikre, at mobiltelefoner ikke lander i sorte huller uden dækning, eller at man står tilbage med en internetforbindelse med håndsving.

pix-Investeringer


Flere politikere og analytikere har talt for, at nogle af de 28,5 milliarder, som er sat af i »togfonden« til at udbytte jernbanen, burde have været dedikeret digital infrastruktur i stedet. Telenor og Telia – nummer to og tre i Danmark, men på verdensplan blandt de ti største mobilselskaber – oplever stigende afmagt over for TDC.

Umuligt at drive forretning

Telenor klagede i 2009 over, at TDC vandt et udbud om 20.000 hjemmearbejdspladser for statsansatte. I 2012 lagde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen op til, at TDC havde misbrugt sin dominerende stilling og givet priser til staten under det tilladte niveau.

»Men før sommerferien 2013 var styrelsen vendt 180 grader rundt. Man havde lavet et 125 sider stort udkast til afgørelse, men det omgjorde man og lukkede sagen med en løftet pegefinger uden at have lavet en aktiv undersøgelse af, om der var lignende forhold ved andre udbud. Vi var temmelig overraskede,« siger Nicholai Kramer Pfeiffer, regulatorisk chef hos Telenor.

Telia oplevede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kaste håndklædet i ringen i en klagesag om TDCs påståede misbrug af sin dominans på landsdækkende IP-TV – altså TV leveret over den faste bredbåndsforbindelse. Telia er den eneste konkurrent til TDC med TV leveret via det landsdækkende – og TDC-ejede – kobberfastnet.

»Vi har prøvet at råbe op gennem længere tid. Især IP-TV er svært at få til at løbe rundt, hvis vi skal benytte TDCs net. Myndighederne har lyttet, men vi sidder stadig med det samme problem. Vi har haft en god dialog med TDC uden dog at kunne mødes om økonomien, så vi kunne gå ud og tilbyde IP-TV nationalt. Der er ikke sket en indgriben, som gør, at vi kan drive en forretning. National dækning er et vigtigt konkurrenceparameter, når vi er oppe mod TDC, som har national dækning. Og på nogle områder sidder YouSee, så her kan vi heller ikke komme ind. TDC holder sig til gældende regler, men situationen er ikke løst,« siger Ken Helleskov Andersen, administrerende direktør for Telias bredbåndsforretning.

I Norden har Telia over 500.000 kunder til det samme produkt.

Lejeloven er et problem

Boxer TV, som gennem sit svenske moderselskab ejer det danske TV-sendenet og selv siden 2008 har opgaven at sælge antenne-TV til danskerne, slås især med gammel lovgivning. Først i januar i år fik antenneforeninger frit valg til at vælge TV-udbyder, da gamle lokalplanbestemmelser blev fjernet.

»Det har været et af de lovgivningskomplekser, som står i vejen for, at vi kan udøve den rolle, vi er tiltænkt, og skabe øget konkurrence på TV-markedet. Et meget større problem er lejeloven, 650.000 lejere – en fjerdedel af alle danske boliger – er låst til en specifik udbyder, nemlig via kabel-TV, og langt størstedelen er fastlåst til YouSee. 39 procent – eller 250.000 danskere – siger, at de gerne ville skifte til noget andet, hvis de kunne. Men mange er låst til en TV-pakke via en lang aftale med YouSee, som giver rabat, fordi der er tale om en kollektiv aftale. Det bør være muligt for den enkelte at træde ud, hvis man kan få et bedre tilbud, for hvis de kollektive aftaler er gode nok, vil folk jo blive i dem. Hvis man får det sat frit, vil YouSee få den konkurrence, som YouSee ikke har i dag,« siger Steen Ulf Jensen, administrerende direktør for Boxer TV.

Han håber, at politikerne vil aftale en ændring af lejeloven i det nye medieforlig.

Giv embedsmændene arbejdsro

Hos Dansk Industri advarer direktør Tine Roed mod en opsplitning af TDC, som kun bør benyttes »i helt ekstreme tilfælde« og kalder det »højst upassende«, hvis det skulle ske.

»Som Produktivitetskommissionen selv peger på, er der risiko for, at incitamentet til at investere i infrastruktur bliver ringere. Når analysen er færdig, må politikerne tage stilling til, om der er behov for initiativer med regulering. Lad os nu ikke drage forhastede konklusioner, men i stedet give embedsmændene arbejdsro, så de kan få afsluttet deres analyse på et sagligt grundlag,« siger hun.

pix-TDC-facade

TDCs topchef, Carsten Dilling, afviste for en måned siden over for Berlingske, at der skulle være behov for en opsplitning af selskabet.

»Jeg har svært ved at se behovet for en funktionel opsplitning af TDC. At en enkelt udbyder har en stor markedsandel, fører ikke nødvendigvis til højere priser og manglende konkurrence. Tværtimod viser internationale sammenligninger, at de danske bredbåndspriser hører til de absolut laveste i EU, og samtidig er bredbåndsdækningen og -hastighederne blandt de højeste,« sagde teletopchefen.

Funktionel separation eller ej?

Han fremhævede samtidig, at TDC allerede på grund af sin størrelse er underlagt streng kontrol af myndighederne, i praksis Erhvervsstyrelsen.

Heller ikke Telenors regulatoriske chef, Nicholai Kramer Pfeiffer, går ind for at splitte TDC op.

»Jeg tror ikke på funktionel separation som værktøj på det danske marked. Man skal ifølge EU-lovgivningen have udtømt alle andre løsninger først,« siger han.

»Man bør hellere stramme op på kontrollen mod prisklemmer, som vi oplevede i statens udbud, og så skal man se på problemerne med at få adgang til kabel-TV-nettene og fibernettene. Jeg forventer, at Erhvervs- og Vækstministeriets barriererapport når til samme konklusion om konkurrencen på markedet som Produktivitetskommissionen, som hverken TDC eller andre har modsagt, og at der kommer præcise anbefalinger til, hvordan man løser problemerne.«

En gennemsnitlig dansk husstand bruger hvert år omkring 6.200 kroner på teleprodukter.

Telebranchen investerer hvert år omkring seks milliarder kroner i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere