Del : SMS

TDC-topchef: »Vi er nødt til at gøre noget nu«

BM
»Efterhånden har TDC udviklet sig og fået TV, mens YouSee har fået mobiltelefoni, så det er ærligt talt blevet svært at forklare forskellen. Dette er et opgør med det. Nu får vi mere styrke ved at lægge kræfterne sammen,« siger TDCs topchef, Pernille Erenbjerg. Arkivfoto: Erik Refner, Scanpix Foto:

Danmarks største telekoncern slås med sit dårlige image og har nu også fået investorerne på nakken. Men det kunne ikke fortsætte som hidtil, siger topchef Pernille Erenbjerg, der har brug for pengene til at få rettet op på telegiganten - på en farefuld men helt nødvendig færd mod bedre tider.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Hvis vi ikke ændrede noget, ville man ret let kunne tegne kurven for, hvordan dette ville fortsætte...«

TDCs topchef siden august 2015, Pernille Erenbjerg, er udmærket klar over, at nedskrivningen på 4,6 milliarder kroner, aflysningen af udbyttet til aktionærerne og navneskiftet fra TDC til YouSee for alle privatkunderne er en stor mundfuld at sluge. TDC-aktien er styrtdykket, siden den nye strategi for 2016-2018 i onsdags blev fremlagt, og Danmarks største telekoncern har på en måned mistet over 13 procent i værdi.

pix-TDC-hovedsæde

»Jeg er helt opmærksom på, at det har været en hård melding til vores hårdt prøvede investorer, og det har ikke været en nem beslutning, som vi har gjort os mange overvejelser om. Men det er nødvendigt for at kunne bygge noget mere tidssvarende og enklere op. Hvis der havde været et »quick fix«, havde vi - og andre - taget det, men netop fordi vi skal arbejde med at få færre IT-systemer og nye produktplatforme, tager det tid, og derfor må vi i gang,« siger Pernille Erenbjerg til Berlingske.

Svær men nødvendig beslutning

Nu lover I godt nok aktionærerne mindst en krone i udbytte fremover, men I har jo afblæst et tidligere løfte om udbytteudbetaling i foråret, så også det nye løfte kan vel laves om. Det er vel ikke tillidsfremmende?

»Det er det heller ikke, hvis man insisterer på noget, som åbenlyst ikke kunne lade sig gøre. Jeg er udmærket klar over, at det er en meget svær besked, men vi tror som direktion og bestyrelse fuldt og fast på, at det er dette, der skal til. Vil alt så lykkes? Nej, sikkert ikke alt, til gengæld vil noget nok gå bedre, end vi forventer,« siger hun.

pix-Pernille Erenbjerg

Udmeldingerne på TDCs kapitalmarkedsdag i London onsdag var, at der venter endnu halvandet svære år forude. Først i anden halvdel af 2017 ser TDC lyspunkter - og halvandet år er på telemarkedet rigtigt lang tid.

»Nej, vi kan på ingen måde garantere, hvordan verden ser ud da, men vi kan gøre alt, hvad vi kan, for at bygge den bedst mulige forretning op til at modstå det pres, der utvivlsomt også er om et-to år. Man kan komme rigtigt langt med forenkling, før man skal gøre det, som er rigtigt svært, nemlig at flytte kunderne. Det er en stor beslutning og risikofyldt, fordi man risikerer, at de vælger noget andet. Nu er vi nødt til at flytte privat- og erhvervskunder over på nye platforme, også fordi kunderne i dag har voldsomt større forventninger til at kunne betjene sig enkelt og simpelt,« siger TDC-topchefen.

pix-Sverige

Ingen prisstigninger på vej

Frem til 2018 skal der spares op mod 700 millioner kroner ved at rydde op i IT-systemerne, satse på mere digital selvbetjening, hvor kunderne selv kan klikke nye produkter til og fra og en sammenlægning af alle TDCs privatkunder under YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab. Men Pernille Erenbjerg er fuldtud klar over, at TDCs image som gammelt monopol med for dyre produkter og dårlige muligheder at komme i kontakt med hænger ved.

»Generelt er vores image bestemt ikke godt nok - jeg er ret ked af, at vi generelt har så dårligt et image. Derfor skal forretningsmodellen gøres mere tidssvarende og digital. Der skal mere til end et navneskifte, men det gør det lettere for os at komme ud over stepperne, at vi ikke skal videreudvikle på to varemærker, selv om hvert mærke har haft forskellige styrker,« siger Pernille Erenbjerg og tilføjer:

»YouSee står for indhold, TV og højhastighedsforbindelser, hvor TDC mere er associeret med tale, især mobiltelefoni. Vi sparer ved ikke at skulle fortælle, at TDC også TV, og at YouSee også har mobiltelefoni. Vi skal levere noget, der er bedre. Vores indtjening skal vokse sammen med pengestrømmen. En del af det, der skal lykkes, er at skabe en mere effektiv forretning. Derfor bruger vi penge på at lægge om, og derfor bliver regnskabstallene for 2016 så svage og udbyttet så svagt, som det gør.«

pix-YouSee

Hun afviser, at sammenlægningen af TDC og YouSee på privatsiden 1. juli 2016 vil medføre prisstigninger.

»Det har vi ingen planer om. Der kommer ikke en velkomstgave i form af nye prisstigninger,« lover hun.

Indtjeningen i mobilforretningen skal vokse

Samtidig understreger hun, at fjernelsen af de billigste mobilabonnementer, som alle fire store teleselskaber har gjort det siden oktober, har været en modreaktion på, at priserne er kommet så langt ned, at teleselskaberne har svært ved at tjene penge.

»Det viser også, at vi er villige til at tage de nødvendige beslutninger. Det er et konkurrencebetonet marked, og for os er det alvor. Hvis vi skal blive ved med at investere på det nuværende niveau i både det danske og norske net (TDC købte i 2014 Norges næststørste kabel-TV-selskab Get for 12,5 milliarder kroner, red.), er vi nødt til at sikre en bedre indtjening i den danske mobilforretning, som udgør knap 30 procent af TDCs omsætning. Den skal vokse, og det gør den ikke,« siger TDC-topchefen.

pix-Pige ved TV

TDC skal have fat i hver enkelt kunde, og Pernille Erenbjerg mener bestemt, at det godt kan ske, at man ender med både bedre og billigere abonnementer bagefter.

»Måske kan man få bedre bredbånd, højere hastighed eller bland-selv-løsninger, når vi samler alt hos YouSee. 150.000 eksisterende TDC-kunder kan faktisk få bedre bredbånd hos YouSee ved at skifte fra kobbernettet (fastnettet, red.) til kabel-TV-nettet, og 250.000 kunder har lige nu f.eks. TV fra YouSee men bredbånd fra TDC. Når de samles hos YouSee, vil de få fordele, som de lige nu ikke har adgang til, fordi kundeforholdet samles,« siger Pernille Erenbjerg og kan godt forstå, at mange kunder ikke har kunnet finde rundt i TDCs udbud.

pix-Onfone

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere