Del : SMS

TDC-topchef: »Enkelte lyspunkter nu for 2016«

pix-Pernille Erenbjerg, TDC
TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, rundede 2015 af »som forventet«, og det kunne være meget bedre, om end der er lyspunkter - især i udlandet. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt, Scanpix Foto:

Danmarks største telekoncern rundede 2015 af på trist vis, for besparelser og prisforhøjelser er ikke længere nok til at sikre fremgang, siger topchef Pernille Erenbjerg.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Den tid, hvor vi kan spare og prisforhøje os til bedre resultater, er forlængst forbi. Derfor har vi også sagt, at indtjeningen bliver lavere i 2016 end i 2015.«

TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, kalder det 4.-kvartalsregnskab, som Danmarks største telekoncern afleverede fredag morgen, »som forventet«. Hovedtallene var allerede kendt fra TDCs præsentation i sidste uge af en ny treårsstrategi for 2016-2018, og det var kendt, at TDC ville slutte 2015 af med endnu en omgang triste tal.

pix-TDC-Teglholmen

»Vi kan glæde os over, at vi har fået 5.000 flere faste mobilkunder i årets sidste kvartal og dermed fået i alt 25.000 flere private mobilkunder i år, hvor vi i 2014 mistede over 100.000. Det er en vigtig del af udgangspunktet for 2016. Til gengæld er kundernes gennemsnitsforbrug faldet - men det har vi hele tiden sagt, at vi forventede. Vi har stadig kunder i basen, som har nogle år gamle prisaftaler, især på erhvervssiden, og sådan vil det også være i 2016,« siger Pernille Erenbjerg til Berlingske.

TV-kunder flygter, og fastnet fortsætter nedad

TDC mistede dog samtidig i 4. kvartal 12.000 taletidskortkunder på mobilsiden, men de er typisk meget lidt forbrugende og smutter hurtigt videre.

Også på TV-siden forsvinder kunderne. YouSee, som er landets største kabel-TV-selskab, er nu nede under 1,1 millioner kunder og har på et år mistet 53.000 TV-kunder. Til gengæld har TDCs lavprisselskab, Fullrate, og TDC selv hentet sammenlagt 19.000 nye TV-kunder ind.

»Situationen har mere eller mindre været sådan hele året, hvor vi desværre mister TV-kunder i YouSee, selv om tabet i 4. kvartal er markant lavere. Det er klart et bekymringspunkt, men derfor lancerer vi nu en ny TV-boks og en ny TV-oplevelse. Alle TV-forretninger lider dog under at betale meget høje omkostninger for det indhold, der sendes, når man arbejder på så små markeder som f.eks. det danske,« siger TDCs topchef.

Endnu 15.000 fastnetkunder har sagt abonnementet op, så TDC nu er nede på omkring 600.000 private fastnetkunder svarende til godt 20 procent af de danske husstande. Det er Pernille Erenbjerg ikke utilfreds med sammenholdt med niveauet i de øvrige nordiske lande.

»Men vi forventer ikke, at fastnettelefoni kommer i bedring i 2016. Afgangsraten i 2015 har ligget relativt stabil, og - ikke overraskende - forventer vi ikke, at det bliver anderledes i 2016,« siger hun.

Det lysner først efter sommeren 2017

Erhvervsmarkedet er særligt hårdt.

»Vi er desværre, hvor vi regnede med at være. 2016 bliver også et hårdt år, men vi forventer os ganske meget af de simplificeringstiltag, som vi har sat i gang. Vi har tabt 15.000 erhvervsmobilkunder i 2015, men presset på indtjeningen i 4. kvartal har været en smule mindre, og jeg tror gradvis, at det bliver bedre, selv om 2016 også bliver et hårdt år,« siger Pernille Erenbjerg.

Som meddelt i sidste uge regner TDC først med, at de mange nye tiltag, hvor bl.a. TDC til privatkunder fra 1. juli lægges ind under YouSee, hvor der kommer døgnbetjent kundeservice, og hvor erhvervsforretningen skal rydde op på hylderne og forenkle produkterne, vil vise tydelige tegn på forbedring midt i 2017.

»Vi vil nok være omkring halvvejs gennem 2017, før vi for alvor ser effekten af alle tiltagene,« fastslår TDC-topchefen.

Sverige er sat til salg

Hun glæder sig til gengæld over fremgang i både Norge og Sverige, selv om TDC nu undersøger mulighederne for at sælge Sverige fra, hvor TDC udelukkende har en erhvervsforretning og intet salg til private, for at få penge til at investere mere i både Danmark og Norge.

»Det er en fornøjelse. De klarer sig virkeligt godt og er meget stærke enheder. Ja, på en måde er det ærgerligt at overveje at sælge fra. Vi kunne godt have tænkt os at bruge kræfter på at udvikle os på det svenske marked, men når man ser på den position, som TDC har i de tre lande, er Sverige dér, hvor vi er mest udfordret. Så hvis det for alvor skal blive til noget mere i Sverige, kræver det nogle investeringer. Derfor ser vi på, om vi kan få mere værdi ved at sælge end ved at udvikle det selv,« siger Pernille Erenbjerg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere