Del : SMS

TDC-topchef efter vanskeligt år: Det vil lysne i 2017

pix-Pernille Erenbjerg
TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, satser på, at de værste problemer vil være ovre om halvandet år - men indtil da bliver det hårdt, sagde hun onsdag formiddag i London. Foto: TDC

Koncernchef Pernille Erenbjerg erkender, at TDC ikke har gjort det godt nok, og at giganten ikke har været god nok til at lodde markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

»2016 bliver lige så hårdt som 2015, men i 2017 vil vi begynde at se, at tingene bedres.«

Det siger TDCs topchef siden august 2015, Pernille Erenbjerg, på TDCs såkaldte kapitalmarkedsdag, som holdes i London onsdag formiddag, hvor Danmarks største telekoncern fremlægger sin nye strategi frem til 2018.

pix-TDC-hovedsæde

Selv om TDC efter egne opgørelser sidder på 51 procent af det samlede marked i Danmark og henter 95 procent af al indtjeningen, er giganten voldsomt presset og har onsdag morgen måttet nedskrive sin værdi med 4,6 milliarder kroner.

Tre hovedproblemer

»Jeg ved, at det er meget hårde beskeder, og at vi lægger op til svage resultater i 2016. Vi ved det godt, men det er nødvendigt for at kunne bygge et stærkere TDC,« siger Pernille Erenbjerg, som samtidig lover de over 40.000 aktionærer, at de fremover kan forvente et udbytte på mindst en krone pr. aktie med ambitionen om at sætte beløbet op senere.

pix-YouSee

TDC forventer, at driftsresultatet for 2016 vil ende på 8,8 milliarder kroner mod et resultat på 9,8 milliarder for 2015. Derfor samler TDC fra juli 2016 alle sine privatkundeaktiviteter under YouSee-navnet, så TDC-mærket selv forsvinder.

Ifølge topchefen har TDC tre hovedproblemer.

»Det danske marked har været hårdere, end vi havde ventet, med en intens konkurrence. Dertil har de danske myndigheders regulering været hårdere mod os end ventet. Det siger alle store selskaber, men ikke desto mindre er de priser, som vi som stort selskab tvinges til at sælge til til vores konkurrenter, halvdelen af, hvad de ligger på i resten af EU, og Danmark er vel at mærke ikke et marked med lave omkostninger. Sidst - men vigtigt - har vi simpelt hen ikke leveret godt nok,« erkender topchefen, som før sin udnævnelse gennem flere år var finanskoncerndirektør for TDC.

pix-Onfone

Mobilmarkedet ser bedre ud

TDC har siden 2013 tabt 31 procent af markedet for små og mellemstore virksomheder.

»Vi har simpelt hen ikke haft nok fokus på dette marked, hvor priserosionen har været ret hård, hvad vi også forventer, at den er i 2016, men i 2017 vil det begynde at bedres,« fastslår hun.

pix-Sverige

TDC har også mistet 27 procent af fastnetmarkedet, som ellers er TDCs største indtægtskilde. Tilbagegangen er, med topchefens ord, »meget smertelig«. 600.000 husstande har i dag en fastnettelefon.

På mobilområdet er TDC gået 19 procent tilbage på tre år.

»Vi ser dog nu tegn på stabilisering og sågar stigende priser. I oktober var vi selv de første, der oven på den aflyste fusion mellem Telia og Telenor, hævede mobilpriserne. Det gjorde vi igen i december, og vi ser nu nok bevægelse i markedet, så der er tidlige tegn på en stabilisering af priserne og dermed en fair chance for, at markedet faktisk bliver bedre,« siger Pernille Erenbjerg på præsentationen i London.

pix-Pige ved TV

Analytikere mener dog, at de beskedne stigninger ikke for alvor vil hjælpe teleselskaberne her og nu.

Aftale om at undgå nye TV-indgreb

Hun fremhæver også, at den ligeledes indbringende TV-forretning, som TDC især har gennem Danmarks største kabel-TV-selskab YouSee, ser ud til at undgå yderligere indgreb. TDC har lovet, at man fra omkring april vil gøre det muligt at købe en internetforbindelse hos YouSee, uden at man samtidig skal have et TV-abonnement først.

»Og vi har en forståelse med myndighederne om, at der dermed ikke sker nye indgreb på TV-området - en risiko, som var til stede for et år siden,« siger hun.

pix-Telia-mobilmast

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere