Del : SMS
Berlingske Business

TDC presses til at bruge penge på sjov

pix-Pernille Erenbjerg
TDCs nye topchef, Pernille Erenbjerg, får svært ved at blive ved med at belønne aktionærerne, når hun skal bruge flere penge på at holde på kunderne, mener Sydbank. Arkivfoto: Erik Refner, Scanpix Foto:

Det vil gå ud over aktionærernes udbytte, at Danmarks største telekoncern er nødt til at investere mere i underholdning og netværk for at holde skansen mod udenlandske konkurrenter, mener Sydbank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Presset fra udenlandske underholdningsselskaber som Google, Netflix og HBO vil tvinge TDC til at skulle bruge store penge på nye investeringer i både netværk og underholdningstilbud, at Danmarks største telekoncern må skrue ned for udbyttet til sine aktionærer.

APPLE

Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger televerdenen tæt, forud for at TDC 27. januar i London vil præsentere sin nye strategi for fremtiden.

»Vi frygter, at den øgede konkurrence vil tvinge TDC til at øge sine investeringer i både netværksinfrastruktur og underholdningstilbud til kunderne. Det vil være med til at presse selskabets nuværende høje udbyttebetalinger,« mener Morten Imsgard.

Mobil

Med investorbrillerne på ser han en risiko for, at TDC fremover kun vil udbetale omkring 40 procent af den såkaldte frie pengestrøm til sine aktionærer mod i dag 60 procent.

Stigende mobilpriser hjælper ikke stort

»2016 bliver efter vores vurdering endnu et år kendetegnet af hård priskonkurrence på det danske tele- og TV-marked,« siger senioranalytikeren.

telenor

Han forventer, at især TDCs erhvervsdivision vil mærke presset og dermed tjene færre penge uden udsigt til en nem løsning på at ændre det. De prisstigninger på mobilabonnementer, som alle fire store teleselskaber - i rækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« - har gennemført siden oktober, vil ifølge Morten Imsgard kun få »meget begrænset effekt« på TDCs indtjening.

»TDCs seneste regnskab viste efter vores vurdering tydeligt, at TDC er ramt af flere strukturelle udfordringer i takt med, at flere af selskabets slutmarkeder ændrer sig markant drevet af priskonkurrence og teknologisk udvikling. Vi forventer ikke, at TDC kan finde en hurtig løsning på problemerne. TDC synes fortsat at stå relativt alene i det danske marked med et ønske om at konkurrere på service og kvalitet frem for pris. Det vil efter vores vurdering vanskelligøre en hurtig bedring i TDCs indtjeningsudvikling,« lyder Morten Imsgards vurdering.

TDC fremlægger regnskab Pernille Erenbjerg fremlægger sit før

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere