Berlingske Business

TDC øger vejtold med 75 procent

tdc-fiber-biz-pix

Den digitale motorvej overlades stort set til markedskræfterne. Noget helt andet afgør, hvem der får den asfalterede motorvej. Logisk?

Inden længe ventes IT- & Telestyrelsen imidlertid at melde ud om regulering af priserne på fiberbårent bredbånd, ligesom man for længst har gjort det for det traditionelle bredbånd.

Ved årsskiftet skruer TDC prisen på nogle af sine bredbåndsydelser op med 75 procent. Det gælder den del af bredbåndet, der kom i hus gennem købet af DONG Energy's fibernet for knap et år siden. Den drastiske prisforhøjelse gælder høje upload-hastigheder.

Delte meninger

Uden for TDC fortolkes den drastiske prisstigning på flere måder. Nogle betragter det som et groft monopolmisbrug. De godtager ikke forklaringen om, at når DONG kørte med røde tal, så skyldtes det netop alt for lave priser. TDC fik fibernettet for en slik, lyder argumentationen, altså er der færre investeringer, der skal forrentes. Der tales også om, at TDC vil gøre alt for at beskytte sin gamle malkeko, kobbernettet.


Slagsmål med elværkerne

Inden længe ventes IT- & Telestyrelsen imidlertid at melde ud om regulering af priserne på fiberbårent bredbånd, ligesom man for længst har gjort det for det traditionelle bredbånd. Men bagved rumler et større slagsmål, der ikke tjener slutbrugerne. TDC er sur på andre fibernetudbydere, og de er sure på TDC.


Striden står især mellem TDC og Waoo, som består af 15 aktører – elselskaber, der har lagt fiber i jorden samt rene fiberselskaber. Alle vil gerne have så mange abonnementskunder på bredbåndstilbuddene som muligt. På eget net og andres. Waoo har imidlertid lukket for TDCs adgang til sit net. TDC, der kører med åbent net, kræver imidlertid så høj en vejtold, at Waoo kalder det ågerpriser. Også Telenor bakker ud, når de nye priser træder i kraft ved årsskiftet.

Teleanalytiker John Strand fornemmer, at den voldsomme prisstigning hænger sammen med, at TDC gerne vil have skabt politisk opmærksomhed om sagen. Bliver der ballade nok om de høje priser, får TDC måske med i handlen et pres for, at Waoo skal åbne sit net for TDC. Ifølge en anden teleanalytiker, Torben Rune, er det dog ikke uden problemer.

»Vi kan i forvejen se, at i de områder, hvor konkurrencen fra elselskaberne er størst, der dumper TDC prisen mest,« siger Torben Rune, der i mange år har rådgivet elselskaberne om fibersatsningen.

Udgifter tørres af

Den frie konkurrences lyksaligheder. Lavere priser for slutkunderne, ikke? Imens fyrer bredbåndsudbyderne hundredvis af millioner af kroner af på markedsføringsmateriale, der skal få kunderne til at skifte. Enorme beløb, som i sidste ende tørres af på slutbrugerne.

Det samme er tilfældet for elværkerne. Monopoler kan styres, hvis man gider. Tænk, hvis elværker og TDC havde fået lodret besked om at samarbejde, når parterne skulle grave. Nok er jeg af borgerlig observans, men der er områder, hvor konkurrence koster mere, end den sparer os for. Så halter det i øvrigt også med logikken.

Hvorfor det er så vigtigt med de frie markedskræfter for Danmarks livsnødvendige digitale vejnet, mens det modsatte gælder for det asfalterede vejnet? Her uddeles som bekendt rask væk hundedyre motorvejsstrækninger, hvor der absolut ikke er trængsel på vejene.

Læs mere på Dorte Tofts blog

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen