Del : SMS
Berlingske Business

TDC køber mobilrebellen Onfone

Mobil_Business
Foto:

Krigen på telemarkedet tager en ny drejning med TDCs opkøb af den frække dreng i klassen. Det er aktiv dødshjælp til Telia og Telenor, siger teleanalytiker, der roser TDC. Onfones direktør afviser, at salget skyldes økonomiske vanskeligheder. (Opdateres - senest opdateret kl. 9:05)

Artiklen fortsætter under annoncen

TDC har købt det lille og genstridige mobilselskab Onfone, som gennem det seneste halve år har kostet samtlige store mobilselskaber mange hundrede millioner kroner i tab.

300 millioner kroner betaler TDC for Onfone. TDCs koncernchef Henrik Poulsen vil ikke kommentere opkøbet, før der senere onsdag holdes pressekonference om købet.

Aktiv dødshjælp til Telia og Telenor

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, mener, at købet får afgørende betydning for det danske mobilmarked.

»Dette er aktiv dødshjælp til Telia og Telenor som selvstændige virksomheder på det danske marked. Det vil tvinge en konsolidering igennem i Danmark blandt »3«, Telia og Telenor. To af dem bliver nødt til at gå sammen. Telenors regnskabstal er de seneste to kvartaler blevet reddet af Onfone-trafikken, som har kørt på Telenors net. Dette er Telenors værste mareridt,« siger John Strand.

Onfone bliver nemlig nu flyttet fra Telenors til TDCs net, og dermed forsvinder en større omsætning fra Telenor. Onfone fortsætter dog som selvstændigt selskab.

TDCs aktionærer bliver glade

TDC ejer i forvejen lavprisselskaberne Telmore og M1 og er også med Fullrate, som hidtil primært har været internetudbyder, rykket ind på mobilmarkedet.

Gennem de seneste måneder har samtlige fire store teleselskabers topdirektører benægtet, at de ville købe Onfone, som gennem en heftig priskrig har presset de store så meget, at de alle har følt sig nødsaget til at nævne Onfone ved de seneste regnskabsfremlæggelser. De har alle afvist at ville lade sig presse til at købe selskabet, som åbenlyst - som utallige forgængere - har haft som mål at genere de store så meget, at de til sidst ville blive købt op, helst dyrt.

»Jeg har grinet, hver gang direktørerne har stillet sig op og sagt, at de ikke ville købe Onfone. Dette er et rigtigt hårdt slag for Telia og et endnu hårdere slag for Telenor, fordi trafikken forsvinder. TDCs aktionærer bliver nok glade, fordi man ikke blot fjerner usikkerheden om Onfone men også får kontrollen med varemærket. Det vil nok give en kursstigning, der er markant større, end hvad TDC giver for virksomheden. Det er helt rigtigt set af TDC,« siger John Strand.

Ny situation

I en pressemeddelelse oplyser TDC-topchef Henrik Poulsen, at tilbuddet om at overtage Onfone lige er kommet - uden dog at ville uddybe sin overraskelse nærmere.

»Da vi inden for de seneste dage, lidt til vor egen overraskelse, fik præsenteret muligheden for at lave en god handel, valgte vi at benytte os af den,« siger han.

Afviser økonomisk pres

Administrerende direktør for og medejer af Onfone, Morten Strunge, afviser, at salget skyldes, at Onfone er presset økonomisk i bund.

»Det har bestemt ikke været et presset salg - tværtimod er det gået kanongodt. Forretningen er vokset med 150.000 kunder siden august, så vi har haft en formidabel vækst og skabt et stærkt brand. Vi har valgt at sælge, fordi vi fik fandt en rigtigt god løsning, hvor Onfone fortsætter under eget navn med de samme medarbejdere og med mig som direktør. Og samtidig er vi rigtig godt tilfredse med handlen,« siger Morten Strunge.

Nåede i breakeven i maj, som du havde sagt?

»Maj er ikke slut endnu. Men vi har en fornuftig forretningscase og et positivt cash flow, og jeg er glad og tilfreds med den pris, vi har fået,« siger Onfone-direktøren.

Han vil ikke kommentere, hvor stor en andel af beløbet han selv putter i lommen.

Krigen mod Onfone har kostet Telia-direktør Jesper Brøckner og TDC-direktør Jesper Theill Eriksen deres stillinger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere