Del : SMS
Berlingske Business

TDC, KMD og Dongs image er raslet ned blandt IT-folk

A neon Google logo is seen as employees work at the new Google o
Foto:

Både TDC, KMD og Dong IT er rykket ned på den rangstige, der lister it-virksomheder efter, hvor attraktive de er som it-arbejdsplads. Sager om udenlandske kapitalfonde ser ud til at påvirke de it-professionelles opfattelse af de tidligere så hæderkronede virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Version2.dk.

TDC falder fra en 15. plads til 30. plads. KMD er røget ud af top-ti, og Dong Energy lider under Goldman Sachs-sagen, der sender virksomheden fra en 10. plads ned på en 21. plads. Sådan ser det ud, hvis man spørger it-uddannede, hvilke arbejdspladser i Danmark der er mest attraktive, når det kommer til innovationsevne, lederskab og fremtidsmuligheder, i Universums undersøgelse Talent Insight Report.

Fælles for TDC, KMD og Dong Energy er, at deres image lider under sager om udenlandske kapitalfonde, som har sat sig på vigtig dansk infrastruktur – uanset om det er bredbånd i Nordjylland, e-Boks eller produktion af el.

Trygheden ved TDC er væk

TDC har alene i 2014 mistet over 70.000 fastnet- og mobilkunder og kæmper med en faldende indtjening. Derfor virker TDC langtfra som det ’sikre kort’, når det handler om at tiltrække både nyuddannede og folk med erhvervserfaring. Det mener Per Andersen, der er direktør i Dansk IT, som repræsenterer en lang række it-virksomheder, og som i mere end 50 år har fulgt arbejdsmarkedet for it-uddannede.

»TDC har oplevet en faldende omsætning, underskud og store fyringsrunder over de senere år. Det er alt sammen noget, der påvirker virksomhedernes brand, når de skal tiltrække it-uddannede. For en ansættelse handler jo i høj grad om tryghed. Og det er hånden på hjertet ikke ligefrem det, TDC har udstrålet de senere år,« siger Per Andersen.

pix-TDC-YouSee

Og hvor historien tidligere har været en allieret for TDC, eller det forhenværende Tele Danmark, så kæmper den store virksomhed nu med sit brand. En af forklaringerne er, at TDC’s omsætning er faldet med 251 millioner kroner som følge af et mindre kundegrundlag. Samtidig har sager om skattely i Luxemburg ramt TDC. Virksomheden er nemlig røget ind i flere sager, hvor penge er forsvundet i det centraleuropæiske land, alt imens kunderne hjemme i Danmark har taget konsekvensen.

Kåre Løvgren er enig med Per Andersen fra Dansk IT. Kåre Løvgren er formand for Ingeniørforeningen IDAs fagudvalg IDA IT. Udvalget har godt 6.000 medlemmer fordelt ud på it-markedet i Danmark.

»For mig at se er stemningen vendt drastisk de senere år. Store virksomheder som TDC kan ikke længere bryste sig af at tilbyde jobsikkerhed. Desuden har et par sager om kapitalflugt desværre ramt firmaet. Derfor kæmper TDC i den grad med sit image, der er svækket,« fortæller Kåre Løvgren.

Siden 2006 er TDC gået fra sammenlagt 13.900 ansatte til cirka 7.000 ansatte i 2014. TDC: Vores image står ikke skarpt nok Heidi Heltborg Juul, du er HR-direktør i TDC.

07BUSDigitalisbred.jpg

Hvordan forklarer du den imagekrise, som det ser ud til, at TDC er havnet i?

»Vores image står ikke så skarpt, som det kunne gøre. Fremover skal vi være bedre til at sætte ansigt på TDC. Trods snakken om udenlandske kapitalfonde, som for længst er ude af TDC’s akti-onærkreds, er TDC en danskfunderet arbejdsplads. Det mener jeg, vi kan være stolte af og skal brande os på,« siger Heidi Heltborg Juul.

Men hvordan vil I overbevise de it-uddannede om, at I stadig kan være en virksomhed, der ikke bare bliver forbundet med store fyringsrunder, høje priser og en faldende anseelse i befolkningen?

»Vores OTT-udviklingsafdeling (Over-the-top-content, red.) er en af de største herhjemme, og hvis man vil arbejde med streamingteknologier og applikationer, mener jeg, at TDC er det bedste valg. Vores nye Blockbuster-streamingtjeneste og Telmore Play er eksempler på, at vi sagtens kan være innovative inden for koncernen og forsøger at komme med nye bud på, hvordan fremtidens streaming og mobilabonnementer vil se ud,« fortæller HR-direktøren.

Hun refererer til, at TDC for nylig købte rettighederne til at bruge navnet Blockbuster, som i fysisk forstand lukkede sine udlejningsbutikker af film i juni. Nu kan man så online leje og købe fim og serier. Telemore Play dækker foruden et mobilabonnement over adgang til e-bøger, aviser og magasiner.

pix-Mobilbrug

KMD har fået ny direktør

En anden af de virksomheder, som tidligere har haft et hæderkronet image, men som også kæmper med sin branding udadtil, er KMD. Virksomheden er blandt andet med til at drive systemer som e-Boks, NemKonto og kommunernes it-omlægning i forbindelse med kommunalreformen. KMD’s softwaresystem står samtidig for at udbetale 400 milliarder kroner, eller 25 procent af Danmarks BNP.

KMD har dog over de senere år fyret en del medarbejdere og er for nylig løbet ind i en bodssag med Skat, hvor KMD sammen med CSC er leverandør på EFI-system (Et Fælles Inddrivelsessystem). På grund af store forsinkelser går Skat dog glip af 902 millioner kroner, som man ikke kan indhente.

KMD er røget fra en 7. plads til en 11. plads på Universumlisten.

Og efter godt 15 år som administrerende direktør valgte Lars Monrad-Gylling i starten af 2014 at takke af. Hans post blev overtaget af den tidligere koncerndirektør i TDC, Eva Berneke. Alt det spiller ind i bedømmelsen af KMD, mener Anders Elbak, senioranalytiker i analysefirmaet IDC.

»KMD har haft et par uheldige sager på det sidste. Og så sker der nogle store ændringer i forbindelse med direktørskiftet. Det vil kunne forklare, at KMD er røget ned ad ranglisten og minder lidt om TDC. KMD er på papiret en støvet virksomhed, der ikke har samme styrke som tidligere,« siger Anders Elbak.

pix-Lars Monrad-Gylling

KMD: Det støvede image tager tid at ændre

Hos KMD erkender man, at virksomheden udadtil ikke ligefrem står for de samme værdier som Google, Lego og NNIT, der alle topper 2014-listen. Og virksomheden forsøger at komme af med det støvede image, som præger KMD-logoet. Det fortæller Søren Billeskov, der er Head of Talent Management i KMD.

»Vi skal være bedre til at fortælle historien om KMD som en nøglevirksomhed på it-området for den digitale infrastruktur i Danmark, og at vi også internt i virksomheden sidder på rigtig meget ekspertise blandt vores 3.000 ansatte,« forklarer Søren Billeskov.

Han henviser samtidig til, at KMD arbejder med såkaldte graduate programs – forløb, der skal understøtte de ansattes karrieremuligheder og klæde dem på til et skiftende jobmarked.

Men når KMD ad flere omgange inden for de senere år har fyret flere hundrede ansatte, nytter det vel ikke noget at tilbyde karriereprogrammer.For så er trygheden vel væk?

»Jeg mener ikke, at KMD alene skal stå på mål for, at it-jobmarkedet i Danmark er noget svigende. Det, mener jeg, er mere en brancheting end noget, der mønter sig specifikt på KMD,« siger Søren Billeskov.

pix-Eva Berneke

KMD fyrede senest i august cirka 120 ansatte. Et større antal mennesker måtte desuden i slutningen af 2013 forlade virksomheden. Kåre Løvgren fra IDA IT følger op på KMD’s svar:

»Ingen tror længere på, at de store fyringsrunder i KMD udebliver. Man kan selvfølgelig ikke føle sig sikker noget sted, og KMD har jo stadig flere tusinde ansatte. Men de yngre generationer vægter ikke nødvendigvis den ultimative jobsikkerhed højest. Og når KMD så også på papiret er støvet, går det ud over opfattelsen af KMD som dynamisk, innovativ og en fremtidssikker arbejdsplads,« siger Kåre Løvgren.

pix-Eva Berneke

Goldman Sachs forklarer Dong-fald

Det lader heller ikke til, at Dong Energys røde logo trækker så meget i de it-uddannede som tidligere. Kigger man på Universum-ranglisten, er Dong Energy røget ned fra en 10. plads til en 21. plads.

Både Per Andersen fra Dansk IT, Kåre Løvgren fra IDA IT og Anders Elbak fra IDC er enige om årsagen: Goldman Sachs. Anders Elbak uddyber:

»Dongs fald på listen skyldes uden tvivl Goldman Sachs. Både i forhold til den negative omtale og det, at mange ikke mener, at kapitalfondsejerskab er ideelt, når det kommer til at sikre, at man som it-ansat i virksomheden kan være med til at udvikle forretningen.«

Han mener samtidig, at Dong Energy og virksomhedens godt 400 it-ansatte har nydt godt af, at virksomhedens CIO, Michael Moesgaard, i 2010 vandt titlen som ’Årets CIO’. Det var med til at sætte Dongs it-afdeling på landkortet. Men den heftige diskussion om aktiefordelingen i selskabet har knækket den opadgående kurve. Det mener også Per Andersen:

»Alle medier i Danmark og sågar udenlandske medier har sat fokus på Goldman Sachs’ aktieopkøb i den tidligere statsejede virksomhed. Man kan ganske enkelt ikke undgå, at den slags negativ medieomtale smitter af ned igennem ledene i organisationen og ud på jobmarkedet for it-uddannede. Derfor er interessen faldet,« fortæller Dansk IT-direktøren.

Helveg vil firedoble vindmøller på havet Dong sælger andel i

Dong: Vi er stadig attraktive

Hvis Dong Energy selv skal sige det, så er virksomheden dog stadig spændende, hvis man står med en it-uddannelse i hånden og gerne vil prøve noget nyt. Lene Dybdal Reimer er senior manager i Dong Energys CIO-afdeling.

»Vi har pt. ingen rekrutteringskampagner, fordi der ikke er behov for det. Vi kan godt tiltrække kvalificeret it-arbejdskraft,« siger hun.

Men hvordan vil I fremadrettet overbevise de it-uddannede om, at Dong er ’sikker havn’, hvis man har sagen med Goldman Sachs in mente?

»Vi har rigtig mange dygtige it-medarbejdere inden for hver deres respektive felt, så der hersker i vores it-organisation en høj faglighed. Det er vores oplevelse, at det i sig selv er med til at tiltrække nye medarbejdere,« mener hun.

Senior manageren mener dertil, at Dong Energy IT forsøger at være synlig på konferencer og seminarer med diverse netværk. Samtidig er arbejdspladsen relativt stor med it-ansatte i syv lande, og hvor størstedelen af Dongs it-services ligger in-house. Applikationsporteføljen understøttes også på tværs af forretningens værdikæde, pointerer Lene Dybdal Reimer.

05BUSHenrik-Poulsen.jpg

Eksperter: Her er ’vinderopskriften’

Vender man i stedet blikket mod de virksomheder, der topper ranglisten, finder man store navne som Google, Lego og Microsoft. Og hvad har de tre virksomheder til fælles: Google og Lego især signalerer ’leg’ og det at ’afsøge grænser’, som eksperterne kalder det. Og på flere parametre er de tre virksomheder måske, i forhold til it-job, symbolet på nye typer af virksomheder, der formår at skabe positiv opmærksomhed om sig selv.

»Hvis man spørger den yngre generation på jobmarkedet lige nu, så forventer de virkelig en dynamisk ånd. De kigger på Google og Lego og tænker: ’Her er nogle virksomheder i konstant fremgang, fordi de hele tiden forsøger at forbedre deres produkter – de er attraktive’,« fortæller Kåre Løvgren.

pix-lego

Han understreger, at selvom Google, Lego og Microsoft på papiret er blevet synonyme med virksomheder, hvor der er ’gang i den’, behøver hverdagen ikke nødvendigvis at hænge sådan sammen. Det samme kan man sige om danske IO Interactive, der blandt andet står bag spilsuccesen ’Hitman’.

IO Interactive ligger på en 6. plads på Universums rangliste.

»IO Interactive har også været igennem nogle fyringer de senere år. Men ikke desto mindre er det, som om markedet er mere tilgivende over for den virksomhed. For IO Interactive vil virkelig noget og leder en relativt stor spilbranche i Danmark,« siger Kåre Løvgren.

Ifølge Anders Elbak fra IDC skal man med udgangspunkt i ranglisten ikke kun kigge på konkrete it-job. Man skal vurdere bredere:

»Det generelle brand er altafgørende for de her virksomheder. Undersøgelsen har spurgt personer med minimum et års erhvervserfaring. De vil have Google og Lego. Dem under uddannelse kigger også den vej, hvilket alene skyldes et godt image og solide brands,« forklarer senioranalytikeren.

Deltag i debatten på version2.dk

LIFESTYLE-BRITAIN-DENMARK-CHILDREN-BUSINESS-LEGO

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere