Berlingske Business
LIVE
09:15 Unibrew-konkurrent opjusterer forventninger trods kold sommer

TDC får bøde for ulovligt telefonsalg

pix-TDC
TDC og marketingsbureauet We Love Leads er begge blevet dømt i Københavns Byret for ulovligt telefonsalg. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen, Scanpix Foto:

Telefonsælgere forsøgte at sælge mobilabonnementer til folk, der ikke havde givet dem lov til at ringe op. Også det selskab, som TDC købte oplysninger af, er dømt.

Det er ulovligt at kontakte folk for at sælge dem mobilabonnementer, når de ikke på forhånd har sagt ja til, at man må ringe dem op.

Det koster nu landets største teleselskab, TDC, en bøde på 10.000 kroner, efter at forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har taget sagen op. Også marketingsbureauet We Love Leads skal betale 10.000 kroner for medvirken, for TDC havde købt kontaktoplysningerne fra bureauet, før man ringede op. De har begge tidligere fået langt større bøder.

Det er Københavns Byret, der har dømt de to selskaber. Sagen handler om to forbrugere, der blev kontaktet, fordi TDC ville sælge dem et mobilabonnement. Men ingen af dem havde på forhånd givet samtykke til, at man kunne ringe til dem, og dermed er loven overtrådt.

Langt større bøder tidligere

»Retten har med dommen sendt et signal om, at virksomheder, der køber forbrugernes kontaktoplysninger, kan straffes for at kontakt forbrugerne ulovligt, hvis de købte oplysninger om, at forbrugeren har accepteret at blive kontaktet, faktisk er forkerte,« siger Christina Toftegaard Nielsen i en kommentar til dommen.

TDC blev frifundet for at have ringet en tredje person op. Det var nemlig hustruen til abonnenten, der tog telefonen, og hun havde ikke givet samtykke. Alligevel forsøgte telefonsælgeren at få hende til at købe TDCs produkter.

TDC har i 2014 fået en bøde på 25.000 kroner for tilsvarende ulovligt telefonsalg, og We Love Leads - der dengang hed Orville Media - fik i 2015 en bøde på 190.000 kroner for at overtræde forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven.

Masser af klager hvert år

Forbrugerombudsmanden modtager årligt flere end 20.000 klager over e-mails med reklamer og omkring 300 klager årligt over opringninger fra telefonsælgere, som folk ikke ønsker at blive kontaktet af.

En virksomhed må kun ringe eller sende e-mails og SMSer, hvis man udtrykkeligt har givet samtykke til at kunne kontaktes.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen