Del : SMS
Berlingske Business

TDC dropper Onfone

Onfone_Yousee_Business
Onfone forsvinder og bliver til YouSee Mobil for at signalere sammenlægningen med TDCs kabel-TV-selskab. Foto:

Lavprismobilselskabet bliver en del af TDCs kabel-TV-selskab YouSee, som nu kan sælge den fulde pakke med TV, internetforbindelse og mobiltelefoni. Samtidig forlader Onfones stifter TDC.

Artiklen fortsætter under annoncen

TDC begraver i dag det navn, som mere end noget andet har været årsag til flere års intens priskrig på mobilområdet, når Onfone forsvinder og bliver til YouSee Mobil for at signalere sammenlægningen med TDCs kabel-TV-selskab. Samtidig forlader Onfones bagmand og stifter, iværksætteren Morten Strunge, TDC-koncernen.

»Onfone skifter navn til YouSee Mobil, men ellers påvirker det ikke kunderne. Alle funktioner, pakker m.m. er de samme. Onfone-navnet har ændret sig fra at være den fandenivoldske på markedet til at blive en integreret del af YouSee, og der er behov for tydeligere og ikke for mange varemærker. Den tættere integrering med YouSee giver kunderne adgang til indhold, som de ikke har i dag, samtidig med at man kan få samlefordele ved at have bredbånd, TV og mobiltelefoni samme sted. Altså et stort udbud af muligheder, men ingen krav – vil man fortsætte som ren mobilkunde som hidtil, gør man bare det,« understreger TDCs privatkundedirektør, Anders Jensen, over for Berlingske.

pix-Telmore-side

TDC købte 11. maj 2011 lavprisrebellen Onfone, som i dag har omkring 260.000 mobilkunder og sidder på 3,2 procent af det danske mobilmarked, af den dengang 25-årige stifter og direktør Morten Strunge for 300 millioner kroner for at sætte en prop i den mobilkrig, som undervejs kostede alle danske teleselskaber millioner af kroner.

Morten Strunge forlader til nytår TDC-koncernen for at koncentrere sig om sin nye satsning, Mofibo, der sælger adgang til e-bøger som månedsabonnement.

»Vi har haft en intern dialog om Onfone-navnet gennem flere måneder, ikke mindst med Morten Strunge, som er meget enig. Morten vil gerne videre, og derfor falder navneskiftet ganske fint sammen med det. Det har været fantastisk at få ham ind som entreprenør og iværksætter i så stor en koncern, hvor han har bidraget meget aktivt. Og det er da ikke usandsynligt, at samarbejdet fortsætter på forskellige områder,« siger Anders Jensen.

For et år siden fremlagde Danmarks største telekoncern en ny strategi og omorganiserede sine selskaber, som gør TDC størst på alle fronter i Danmark: Fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser. Her blev YouSee lagt ind under selve TDC, og Onfone var forinden blevet lagt ind under YouSee, som dermed også kunne tilbyde mobiltelefoni. Moder TDC og YouSee skulle gå efter at sælge husstandsløsninger med ambitionen at sælge så mange TDC-produkter som muligt. Samtidig blev Fullrate, der begyndte som internetleverandør, til TDCs virkelige discountmærke.

Morten-Strunge_Business

Sidst i oktober blev lavprisselskabet Telmore, som for 15 år siden ændrede det danske mobilmarked ved at lave tank-selv-op-over-internet, pillet fra hinanden og delvis lagt ind i TDC.

»Fra omkring februar vil det blive tydeligt, hvad Onfone kan bidrage til i YouSee. Vi skifter gear til næste år. Vi vil fortsat være markedsleder i stort set alle produktkategorier, og det gør man ikke ved at være defensive. Vi vil gerne have flere kunder, og det er ingen skovtur. Nogen siger, at vi har fået modne markeder, men der findes kun modne chefer, som ikke tror, at der kan gøres noget,« siger TDC-koncerndirektøren med slet skjult pirken til sine største konkurrenter, Telia og især Telenor.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere