Del : SMS
Berlingske Business

TDC-chef sender kraftig salve mod det offentlige

15BUSDilling.jpg
TDCs topchef, Carsten Dilling, anklager det offentlige for at fokusere for meget på prisen. Arkivfoto: Mads Nissen

Topchef Carsten Dilling klandrer det offentlige for at fokusere for meget på pris og for lidt på kvalitet, hvilket forsinker en ordentlig og effektiv digitalisering af Danmark. Hverken staten eller TDCs nærmeste konkurrent kan genkende det billede.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det offentlige Danmark er alt for langsom til at komme i omdrejninger og få gang i den digitalisering, som politikerne vil have fart på – blandt andet fordi man enøjet fokuserer på at presse teleselskaberne ned i pris.

Højst usædvanligt retter koncernchefen for Danmarks største telekoncern, TDCs Carsten Dilling, et kraftigt angreb mod de store, offentlige aftaler, som det seneste halve år er forhandlet på plads gennem SKI (Statens og Kommunernes Indkøb), der netop indgår fælles indkøbsaftaler for hele den offentlige sektor for at købe billigere ind.

Kritikken kommer i forbindelse med TDCs nylige regnskab, som viser en presset telekoncern, og den er højst usædvanligt skrevet ind i selve regnskabet, hvor Carsten Dilling efterlyser fokus på kvalitet frem for pris.

»Danmarks største problem nu er, at den offentlige sektor, som har så stort et behov for rationalisering, digitalisering og brug af moderne teknologi, fokuserer så ensidigt på pris og ikke på, hvilke innovative løsninger og tjenester man kører med, hvilken kundesupport, hvilken sikkerhed og hvilken kvalitet man får. Det er et meget farligt spor,« siger TDCs topchef.

»De seneste et til to år har vi oplevet, at den offentlige sektorer ikke kan få leveret, hvad de har bedt om, og vi skal så feje op. Så bliver det pludseligt meget dyrt med TDC, fordi vi skal samle op, og mange steder fortryder man måske, at man forlod TDC, fordi det giver ekstra omkostninger. Det forsinker effektiviseringen af den offentlige sektor, at masser af projekter med digitalisering, rationalisering og effektivisering skubbes et halvt, et helt eller to år. Jeg er lamslået over, at SKI-udbuddene fokuserer så ensidigt på pris, hvor det bliver vigtigt, at et SIM-kort koster langt under 100 kroner, når man så går ind til en halv løsning. Det er en farlig vej,« siger Carsten Dilling.

Det bør ifølge ham ikke være de rå priser men den samlede omkostning, der tæller.

»Hvis basisløsningerne ikke kører godt nok, og det ser vi masser af eksempler på, kommer man til os og lejer sig ind eller får hjælp fra os – det er fint nok, og vi får en del af forretningen tilbage, men det forsinker alt og er en uacceptabel situation. TDC står for 60 procent af investeringerne i infrastruktur i Danmark, men incitamentet til at blive ved med at påtage sig lederskabet er dramatisk faldende,« siger TDC-topchefen.

Pixd-TDC

Hans kritik preller dog af på SKIs administrerende direktør, Signe Lynggaard Madsen.

»Jeg har ikke kendskab til, at TDC fejer op efter konkurrenterne, og jeg har meget svært ved at genkende det billede, som Carsten Dilling tegner. Vi har haft TDC, Telenor og Telia som leverandører i mange år. I 2014 har vi udbudt to nye aftaler, hvor TDC har vundet den ene med Telenor som standbyleverandør, mens Telenor vandt den anden med TDC som sekundær leverandør. De tre store offentlige aftaler på tele-/dataområdet, hvoraf SKI har de to, skaber tilsammen dynamik og styrket konkurrence til gavn for hele den offentlige sektor. SKI skal altid sikre, at vi udnytter fordelen ved, at den offentlige sektor samlet set er så stor. Derfor har vi altid fokus på at sikre gode løsninger og produkter til lavest mulige pris – det er vor opgave –, så jeg bliver da noget forundret over kritikken,« siger Signe Lynggaard Madsen.

Hun glæder sig tværimod over, at aftalerne er gået igennem med »massive krav til mobildækning«, større krav til gennemskuelig fakturering, brug af nyeste teknologi som 4G og sikkerhed for, at ingen falder ned mellem to stole, når der skiftes leverandør.

»Selvfølgelig er der fokus på meget lave priser, men samtidig stiller vi meget høje kvalitetskrav. Når begge dele lykkes, er missionen lykkedes,« siger hun.

til bm f Bylinefoto2011

Også i Digitaliseringsstyrelsen, som koordinerer digitaliseringen af det offentlige Danmark, vækker meldingerne fra TDC undren.

»Jeg kan ikke kende det billede, som Carsten Dilling beskriver. Vi har til opgave at få fornuftige priser, når vi har med skatte­ydernes penge at gøre. Selvfølgelig skal man være opmærksom på de samlede omkostninger og ikke kun prisen. Derfor har vi dialog, så alle forstår, hvad man udbyder, så vi også får færre offentlige IT-skandaler ved at lave markedsafklaringer i stedet for i blindhed bare at gå ud og bede om noget og få en fantastisk pris,« siger direktør Lars Frelle-Petersen, Digitaliseringsstyrelsen.

»I dag er der mange spillere på banen, og nogle selskaber har svært ved at matche, hvad nye leverandører kan give. Nogle steder kan det være hårdt for de gamle leverandører, men jeg har ikke helt ondt af Carsten Dilling, når han beskylder den offentlige sektor for at være prisbevidst. Vi har som forpligtelse at være omkostningsbevidste og ikke købe varen for dyrt. Vi må melde hus forbi, selv om der måske kan være en enkelt eller to sager, hvor det har været nødvendigt for nogen at feje op. Ser man på, hvad vi i det offentlige kontra det private betaler, har vi historisk set betalt for meget, så måske vånder nogle selskaber sig med god grund,« siger Lars Frelle-Petersen.Synes du overordnet, at Danmark på digitaliserings­området ligger dér, hvor vi burde være nu?

»Der er altid forskellige forventninger til hastigheden, men jeg synes, at vi følger planerne og er på rette spor. Vi er i slutspurten med at teste f.eks. telemedicinske løsninger og forventer at kunne evaluere dem sidst på året, inden de rulles ud nationalt. Det er fint, at TDC måske ønsker en mere ambitiøs udrulning, men det handler om liv og død og kræver derfor grundig viden, inden vi ruller bredere ud,« siger Lars Frelle-Petersen.

Pix-tele

TDCs hovedkonkurrent, Telenors markedsdirektør for både privat- og erhvervskunder Lars Thomsen, kalder Carsten Dillings udmelding »meget usædvanlig«.

»TDCs bekymring er nok ikke over omsætningen på selve kontrakten, men over omsætningen rundt om kontrakten, hvor ingen rigtigt har udfordret dem i mange år, f.eks. store kommunikationsløsninger. Det er klart, at vi ikke vil byde, hvis vi ikke ser det som en god forretning – det skete f.eks. med den store teleaftale med Mærsk før sommer­ferien, som TDC vandt,« siger Lars Thomsen og fortsætter:

»Når vi byder på de offentlige aftaler, er vi da klart afhængige af at kunne sælge flere abonnementer, ekstra telefoner og tilbehør og flytte kunderne fra fastnetabonnementer til rene mobil­løsninger. Ellers er det ikke superattraktivt for os. Vi satser på kundeoplevelse og kundeservice.«

Lars Thomsen tilføjer, at hvor staten i vidt omfang har forladt fastnettet, har kommunerne fortsat mange fastnetabonnementer, som Telenor gerne ser skiftet til mobilløsninger – og dermed typisk væk fra TDC. Og han understreger, at da TDC vandt den store kommuneaftale i foråret, satte TDC selv prisen lavt.

»TDC er selv herre over prisniveauet. De har genforhandlet en tidligere aftale til en virkeligt lav pris, og da vi så byder på den efterfølgende frivillige aftale, må vi naturligvis kikke på det nye prispunkt,« siger han.

15 kommuner, som hidtil havde anvendt statskontrakten, måtte ved samme lejlighed skifte til den rene kommunale aftale og forlod dermed Telenor, der sidder på stats­kontrakten. Også kommuner, som gerne ville have været med, flyttede til TDC.

»De havde enten tidligere en direkte aftale med TDC eller kom fra den gamle aftale, hvor man betalte ekstra for 3G- og 4G-forbindelse og i øvrigt afregnede pr. påbegyndt minut – altså en gammel kontrakt, som TDC nu har genforhandlet til meget lavere pris, fordi der er sket så meget på telemarkedet de seneste år,« siger Lars Thomsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere