Del : SMS

TDC beklager: 10 måneders ventetid for længe

kabler
Foto:

Det er ikke godt nok, at det lille firma Gigabit foreløbigt har ventet i 10 måneder på at få adgang til TDC’s rå fiberkabler. Men opgaven var mere kompleks end forventet, siger TDC.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden februar har iværksætterne hos Gigabit arbejdet med TDC på at få adgang til den såkaldte rå fiber, altså bare det kabel, der løber ud til forbrugerne. En endelig bestilling blev afleveret i månederne efter, skriver Version2.

Men det er foreløbigt ikke lykkedes for Gigabit at kunne bruge TDC’s fibernet, og det er ikke godt nok, siger TDC nu selv.

»Det har taget alt for lang tid, og det må det ikke gøre, for Gigabit er vores kunde. Jeg kan godt forstå, at det må være voldsomt frustrerende for Gigabit,« siger Kenneth Krabbe, salgsdirektør for TDC Wholesale, til Version2.

Gigabit, som ønsker at sælge fiberbaseret internet med gigabit-hastighed, skal bruge eget udstyr til de høje hastigheder og har derfor valgt ’rå fiber’-løsningen, hvor TDC bare skal sørge for selve fiberkablet ud til forbrugerne. Men for at Gigabit kan få nem adgang til udstyret, har firmaet valgt at få det monteret i en brønd uden for TDC’s teknikhuse, og det har gjort processen langsommere, siger TDC.

»Jeg kan godt forstå fordelene for Gigabit i den løsning, de har valgt, som er anderledes end vores standard-setup. Men det har vist sig noget vanskeligere at lave, end vi havde troet,« siger Kenneth Krabbe.

pix-Freddie Fjeldsted

Det fysiske i at forbinde med udstyr i brønden er ikke så svært, men ændringen har givet problemer med it-systemerne, fordi der kort fortalt er indbygget et ’krav’ om, at forbindelserne bliver afsluttet i udstyret i teknikhusene.

»Når man tager udstyret ud af teknikhuset, er der ikke noget at terminere i, i forhold til den logik, der ligger i vores it-systemer. Det har drillet rigtig meget. Den kompleksitet havde ikke set komme på forhånd,« siger Kenneth Krabbe.

Derfor skal der laves om i it-systemet, så de kabler, Gigabit ønsker at bruge, stadig er dokumenterede på lige fod med alle de andre forbindelser, TDC har. Og det har altså taget noget tid.

Man kan - set udefra - få den tanke, at I ikke har haft særlig travlt med at hjælpe Gigabit, fordi det er en konkurrent. Hvad mener du om den mistanke?

pix-ComX-forsiden

»Det hører man jo tit, og jeg kan godt forstå, hvis det virker sådan i denne sag - men det kan jeg 100 procent afvise. Sådan fungerer det ikke. Vi kører med et åbent net og har været reguleret længe. Det er meget vigtigt for os at leve op til de forpligtelser, vi har,« siger Kenneth Krabbe.

Har I gjort det, så hurtigt I kunne?

»Det synes jeg, vi har. Det er et svært spørgsmål, for hvis vi kunne lave det om, kunne vi jo gøre det bedre, for så kendte vi til den kompleksitet, der viste sig,« siger salgsdirektøren.

Gigabit, som ikke kan få kunder, før TDC har givet adgang til fiberen, har foreslået, at TDC indtil it-systemerne er blevet klar til dåd holder styr på Gigabits brug af kablerne manuelt, for eksempel i et regneark. Men den løsning dur ikke, siger Kenneth Krabbe.

»Det kunne være fristende, men det er vigtigt for os, at vi har ét sted at slå op, når vi har så mange linjer, så mange produkter og så mange ansatte. Vi har stadig ansvaret for forbindelsen, så vi skal kunne slå op i vores værktøjer og se, hvor en linje terminere, hvilke driftsmeddelelser, der er, og så videre. Hvis noget skulle ligge i et regneark, er det meget svært at sikre, at den tekniker, der lige er på arbejde den dag, har adgang til alle de nødvendige oplysninger,« siger han.

pix-mobil

Den gode nyhed for Gigabit er dog, at der er fremskridt i sagen. Nu forventer TDC at være klar midt i januar.

»Nu har vi en specifik dato, nemlig den 15. januar. Der har vi en helt klar forventning om, at det virker. Lige nu er vi i gang med at dokumentere deres udstyr i systemerne. Og så mangler vi til sidst bare at sørge for, at vores teknikere og supportere ved, hvad det drejer sig om, når der begynder at komme ordrer og måske fejlmeldinger på de linjer,« siger Kenneth Krabbe.

Deltag i debatten på Version2.dk

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere