Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Tak til Playstation 4 og musiksalget: Sony slår alle forventninger

JAPAN SONY STRATEGY PLAN
Kazuo Hirai, Sonys CEO. Foto:

Den japanske elektronikgigant Sony har præsteret langt bedre end ventet i sit seneste regnskab. Det skyldes ikke mindst et godt salg af Playstation 4 og et samarbejde med Spotify.

Sony kom ud af første kvartal med et overskud, der slog analytikeres forventninger stort. Den japanske gigant kan ikke mindst glæde sig over, at de sælger enormt mange kamera-chips, at musik-forretningen kører på skinner, og at Playstation 4 fortsætter med at sælge.

Sony kom ud af kvartalet med et driftsoverskud på 8,8 milliarder mod analytikernes forventning på 7,6 milliarder.

Det gode kvartal er tiltrængt for Sony og direktøren Kazuo Hirai, der havde en tumultarisk afslutning på 2016. Her blev en af Sonys store japanske chip-fabrikker ødelagt af et jordskælv, mens selskabet måtte foretage en nedskrivning af sin filmproduktion på 7 milliarder kroner.

pix-Orange is the new black

Ifølge Bloomberg skyldes Sonys gode resultat ikke mindst, at PlayStation 4, som udkom i 2013, fortsætter med at være en guldkalv. Faldende priser på konsollen betyder, at den når ud til flere og flere kunder, som køber Sonys softwares, spil og abonnementer på deres Playstation.

Samtidig er der et stigende antal producenter af smartphones, som anvender Sonys kamerachips. Et øget salg bidrager positivt i regnskabet med 3,3 milliarder kroner.

En tredje årsag til det gode resultat er, at direktøren Kazuo Hirai, der har en lang karriere i Sonys underholdningsafdelinger bag sig, har formået at gøre selskabets musikforretning overskudsgivende. Det skyldes blandt andet, at Sony har indgået et partnerskab med Spotify, som har tredoblet antallet af betalende abonnenter i Sonys musiktjenester til 60 millioner.

US-INTERNET-GAMES-COMPUTERS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen