Del : SMS
Berlingske Business

Tag dit eget hoved under armen

3DPRINTERS-MARKET_business
Bre Pettis, CEO på Makerbot Industries LLC Foto:

Nye opfindelser som 3D-print og tigerspring inden for robotteknologien er i færd med at ændre den måde, verden producerer sine varer på.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Du kan tage dit eget hoved under armen,” siger Bre Pettis begejstret og inviterer kunderne til at afprøve en tredimensional foto­automat, der kan scanne deres hoved og siden printe det ud i fast form som en lille plastikmodel. Utvivlsomt en nyttig ting for dem, der går og drømmer om at spille rollen som Zaphod Beeblebrox fra “Turen går til Mælkevejen.”

Bre Pettis er medstifter af virksomheden MakerBot, der fremstiller billige 3D-printere. Han talte i sidste uge ved åbningen af firmaets første detailbutik i New York. Her kan man købe MakerBot-printere, der laver ting ud af plastik, for små 2.200 dollar. Det er stadig jomfruelig jord, men MakerBots og lignende maskiner “giver folk mulighed for at fremstille de ting, de gerne vil have, frem for at købe dem fra fabrikker,” fastslår Bre Pettis.

3D-print er så afgørende hot, fremgår det af en artikel fra The Economist i Berlingske Business Magasin.

Nogle firmaer anvender allerede teknologien, der også kaldes “additiv produktion”, fordi den er karakteriseret ved en proces, hvor der bygges op lag på lag. Den kan bruges til at lave ting som prototyper i bilindustrien, høreapparater og medicinske implantater.

Ifølge Manufacturing for Future, en ny rapport fra McKinsey Global Institute, er der al mulig grund til at være optimistisk. Vi vil se en voksende efterspørgsel efter ikke blot basisvarer (som typisk fremstilles i udviklingslandene), men også efter de dyrere, innovative varer og hightech produkter, som de rige lande laver. McKinsey vurderer, at de rige lande også i fremtiden vil kunne fremstille den type varer bedre end andre.

Udviklingslandene vil fortsætte med at øge deres andel af den globale produktion. Målt i nominel værdiforøgelse havde Kina i 2010 overhalet Japan som verdens næststørste produktionsland efter USA. Ti år tidligere lå Kina på fjerdepladsen. I den samme periode er Brasilien sprunget fra plads 12 til plads 6 og Indien fra plads 14 til plads 10. Storbritannien faldt omvendt tilbage fra femte- til niendepladsen.

Læs hele artiklen fra The Economist i Berlingske Business Magasin torsdag 29. november 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere