Del : SMS
Berlingske Business

Syv stædige beslutninger fra Apple

Apple_Business
Steve Jobs har altid været en stædig rad, og de mange ukonventionelle beslutninger hos Apple har både trofaste tilhængere og arge modstandere. Foto:

Et par af særhederne er blevet standard for computere - men der er også et par gevaldige brølere imellem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mac eller PC? iPhone eller Android? iPad eller ... en af de andre tavle-computere?

Valget mellem opfindsomme, men stædige Apple og i første omgang PC-standarder og siden konkurrenterne på mobil- og tablet-markederne har raset i over 30 år, og ofte afgøres forbrugernes valg af detaljer og indgroede vaner.

Apparaterne fra Apple har nemlig alle dage været en smule anderledes end resten af udvalget - på godt og ondt, må man vist sige.

En stor del af tilhængerne og vel også en lige så stor del af modstanderne bruger Apples mange særlige tilvalg og fravalg som argument for enten det ene eller det andet - og CNN Money har samlet syv af de mest stædige beslutninger fra Apples side:

Først var der musen med kun én knap, og så sad den i nogle tilfælde endda i bunden, så man skulle trykke hele musen ned for at klikke. Og højre-klikke kunne man ikke - en mus med flere knapper var simpelthen alt for forvirrende for brugerne, lød det fra Apple. Samtidigt insisterede man på, at musen var så god at dirigere computeren med, at piletaster ikke var nødvendige. Senere har Apple givet sig på begge punkter, men den seneste mus fra Apple skal omprogrammeres, før den kan højreklikke.

Æbletasten er også noget helt særligt for en Mac, og det forvirrer i den grad PC-brugere, at den i store træk gør det, som control-tasten sædvanligvis gør. Forvirringen blev nok ikke mindre, da Apple introducerede en control-tast og omdøbte æble-tasten til command.

Når det kommer til disk-drev, har Apple være på forkant med udviklingen i resten af branchen, skriver CNN Money. Man var blandt de første til at skifte fra de store fem-tommers diske til 3,5 tommer diskene, som blev den nye standard i 15 år. Så i 1998 skiftede Apple hest igen og tilbød kun et CD-drev. Igen gik konkurrenterne i samme spor, og det er også tilfældet nu, da mange notebooks og bærbare PCer slet ikke har noget drev. Informationer henter man alligevel på nettet og i skyen.

Et af de mest kendte eksempler på Apples og måske især Steve Jobs' stædighed er kampen mod Adobe Flash, som viser for eksempel film og spil på nettet. Jobs ville ikke vide af den "lukkede" software, og i øvrigt mente han, at Flash ikke egner sig til touch-baserede apparater - han anbefalede Adobe at udvikle i HTML5 standarden i stedet, og det er præcis, hvad man nu gør.

Et sted, hvor Apple tog fejl, var i satsningen på processorer fra Motorola og afvisningen af chip-arkitekturen fra Intel. Den strategi betød, at der i årevis blev skrevet langt mindre software til Mac'er end til PCer, hvilket igen betød lavere salg af Apples computere, og først i 2006 overgav Apple sig til Intel. Mac-computerne er i dag tredjestørst på det amerikanske marked, skriver CNN Money.

Apples menu-bar i toppen af programmerne fungerede i mange år "modsat" af PC-standarden. For at vælge et punkt i menuen, skulle man således klikke på menu-overskriften, holde musen nede, bevæge musen mod den ønskede kommando - og så slippe musetasten igen. Også her måtte Apple overgive sig, og med det seneste styresystem er menu-linjerne helt væk.

Seneste stædighed fra Apples side handler om scrolling - altså at man trækker en side op eller ned med fingrene på berøringspladen. Normalt vil man på en computer trække nedad for at hive siden ned - og opad for at komme op. På en Mac gør man ligesom på en berøringsfølsom telefon: Når man skubber fingeren opad, trækker man siden nedad - og omvendt. Hvem ved, måske følger konkurrenterne også efter på dette punkt, skriver CNN Money. Eller måske er det en af stædigheder fra Apple, der bare bliver en særhed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere