Del : SMS
Berlingske Business

Superdataknusere skal skabe guld sammen

pix-Skybrud
Hvis oversvømmelser som her på Tagensvej/Lygten i København kan forudsiges, er der store penge at spare. Det kan måske ske ved at analysere data og lave modeller for, hvor vand løber hen, når det regner, og hvad der sker, når vandstanden stiger. Alt dette - og meget mere - skal kloge hoveder over de næste fire år få styr på. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen Foto:

De første, store samarbejde mellem offentlige styrelser, universitetseksperter og teknologivirksomheder skal fra maj på fire års datadykning for at løse alt fra at forudsige oversvømmelser og skabe enklere patientgange til bedre individuel undervisning og mindre administrativt besvær for virksomhederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med 117 millioner kroner i lommen begynder snart det hidtil største samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige om at få overblik over, hvilke datamængder man har liggende, og hvordan man kan få meget mere ud af dem. Eksperter i ny teknologi, kloge hoveder med matematiske hjerner og de, der ligger inde med guldgruber af data, går for første gang sammen på udforskning og opdagelse for at gøre os alle klogere.

Mindre end tre procent af de data, som samles sammen, bliver i dag analyseret og omsat til viden. Det skal der ændres på i det første samarbejde af sin slags, hvor private virksomheder og offentlige styrelser slår kræfterne sammen. Startskuddet går til maj.

»Der er generel enighed om både nationalt og internationalt, at der ligger utroligt mange nye forretningsmuligheder og samfundsmæssige problemstillinger, hvor man med fordel kan bruge de enorme datamængder, der samles ind fra produktionsapparater, internetbaserede systemer, smartphoneapplikationer og sensorer i byer og bygninger til nye tjenester og ved at genkende mønstre. Den proces vil vi gerne speede op ved at sikre, at det er de rigtigt gode forskere og innovative virksomheder, der samarbejder om at bruge de nyeste resultater fra både forskning og teknologier,« siger Ole Lehrmann Madsen, direktør for Alexandra-Instituttet i Aarhus, som arbejder for at få forskningen ud at arbejde, og som koordinerer det nye samarbejde, der har fået den lidet mundrette titel Danish Center for Big Data Analytics driven Innovation (DABAI).

Hurtige resultater ventes

Blandt andet skal der arbejdes med at forudsige oversvømmelser og nedbringe de negative effekter af klimaforandringerne, at sikre mere effektive og bedre patientstrømme i sundhedssystemet, at tilbyde individuel læringsstøtte til børn ud fra analyser af de typiske læringsmønstre, at sikre bedre sporbarhed og kvalitet af fødevarer og at reducere danske virksomheders administrative udgifter og skabe øgede vækstmuligheder ved bedre brug af data i den offentlige forvaltning.

Af de 117 millioner kroner kommer de 45 millioner fra Innovationsfonden. Samarbejdet omfatter de datalogiske institutter på Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og Aarhus Universitet samt virksomhederne Systematic, Visma og BusinessMinds og - for det offentlige - Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen og Region Midtjylland. Virksomhederne leverer teknologien og udstyret, universiteterne svinger med algoritmerne, der skal sortere og finde mønstre i dataene, som styrelserne og regionen leverer.

»De værktøjer, som vi laver her, og de teknikker, der udvikles, skal være lette at tage i brug på andre områder - og så skal vi gøre noget for at undgå dublering, altså at flere laver det samme. Ambitionen er at tage fat i de såkaldt lavthængende frugter. Vi skal ikke sidde i fem-ti år. De første resultater bør være klar allerede i løbet af det første år af de fire, som samarbejdet kører, selv om der selvfølgelig kan være hårdere nødder at knække på den længere bane. Hvis der ikke var et risikoelement i at analysere og bruge data, ville der lynhurtigt være privat virksomheder, som selv gjorde det,« siger Ole Lehrmann Madsen til Berlingske.

Det svære: Ingen ved, hvad man finder

Den norskejede IT-virksomhed Visma er med for at levere den platform, som skal være med til at »knuse« de mange data og få noget fornuftigt og brugbart ud af dem.

»Der er gjort meget ud af, at dette skal blive kommercielt, så vi får lavet noget, der kan bruges af kunderne. »Big data« er blevet et modeord, ligesom »cloud computing« var - og det var i virkeligheden heller ikke noget nyt. Det nye er, at der er rigtigt, rigtigt mange data tilgængelige, som man af forskellige grunde ikke kikker på, ligesom der findes rigtigt mange teknologier. Nu får vi mulighed for at kikke på teknologier, som kan håndtere store datamængder og analysere dem i realtid. Det har man ikke kunnet tidligere. »Big data« kan bruges til forudsigelser ud fra et mønster, ikke fra den menneskelige viden. Man bruger data til at lede efter noget, hvor man ikke ved, hvad man leder efter. Det giver beslutningskompetencer, som vi ikke har i dag,« forklarer direktør René Stampe Lund fra Visma, som skyder fire-fem mand i samarbejdet, der i alt nok vil nå op på 50 mennesker.

Netop usikkerheden for, hvad man egentlig finder, er den største stopklods for at komme i gang med opdagelserne.

»Mange vil gerne vide, hvad de skal bruge det til, før de investerer - men det kan man ikke, det er netop humlen i det hele. Man skal netop tage udgangspunkt i forretningen og ikke i den viden, som man allerede har. Hvis man så tør investere, vil man få rigtigt meget ud af det, men man vil ikke på forhånd kunne vide, hvad man får ud af det,« siger René Stampe Lund.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere