Del : SMS

Super Mario hopper ind på mobiltelefonen

pix-Super Mario
Nintendos ikoniske spilfigur, Super Mario, skal nu i gang på smartphonetelefoner og bidrage til ny indtjening for det trængte selskab. Arkivfoto: Kiyoshi Ota, EPA/Scanpix Foto:

Nintendo overgiver sig og kaster sig nu endelig ud i at producere spil til smartphonetelefoner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spilfiguren over dem alle, Super Mario, gør klar til at hoppe ind på al verdens smartphonemobiler.

Super Marios ejer, den japanske elektronikgigant Nintendo, overgiver sig dermed og erkender, at mobilspil bliver en afgørende del af fremtidens indtjening, nu hvor det kniber med at få afsat Wii-spillekonsollerne.

pix-Mario

Nintendo har allerede advaret om, at det årlige overskud kun står til at blive halvt så stort som for et år siden, fordi det går dårligt med konsolsalget. Microsoft og Sony har begge i efteråret 2013 sendt deres nyeste spillekonsoller, henholdsvis Xbox One og Playstation 4, på markedet. Det har solgt godt, og det er gået ud over Nintendos Wii U og den bærbare 3DS-spillekonsol.

pix-Biler

Tror på et helt nyt marked

Derfor går Nintendo nu sammen med onlinespilfirmaet DeNA, som udvikler spil, der kan spilles i en almindelig internetbrowser over netforbindelsen. Sammen skal de udvikle nye spil til mobiltelefoner.

»Dette vil gøre det muligt for os at bygge bro mellem smart udstyr og spillekonsoller. Det betyder ikke, at smart udstyr vil æde af spillekonsollerne. Det vil skabe en helt ny type af efterspørgsel,« mener Nintendos topchef, Satoru Iwata.

pix-Kina

Nintendo har hidtil troet på, at stærke varemærker som Super Mario har kunnet holde skansen, og at f.eks. »Mario Kart 8« kunne trække stikket hjem. Men i januar måtte Nintendo melde ud om de sænkede forventninger til årets overskud efter en trist julehandel.

Nintendo og DeNA indgår en pagt, hvor de køber for 22 milliarder yen aktier (1,27 milliarder kroner) i hinandens selskaber. Nintendo vil derefter eje 10 procent af DeNA, mens DeNA vil eje 1,2 procent af Nintendo.

pix-Wii U

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere