Del : SMS
Berlingske Business

Stort pres på Højteknologifond

Trods den økonomiske krise er der fortsat stor og stigende interesse for at satse på ny højteknologi, viser nye tal fra Højteknologifonden.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om samfundet har været ramt af stor økonomisk usikkerhed, kan Højteknologifonden glæde sig over stor kamp om at få del i fondens midler. Antallet af ansøgninger til fonden er steget med 20 procent fra sidste år til i år - og dermed er virksomhederne i høj grad klar til at putte egne midler i nye projekter.

Alene i 2009 er der søgt om to milliarder kroner fra fonden. Med den lovede egenfinansiering fra universiteter og virksomheder, når beløbet op på 3.6 milliarder kroner.

- Det er et godt signal, at danske virksomheder ser frontforskning som deres trumfkort til at komme godt ud på den anden side af krisen. Det er en balancegang at satse langsigtet og med stor risiko, når indtjeningen er presset, men det er vejen frem, siger Carsten Orth Gaarn-Larsen, direktør i Højteknologifonden.

Forskere og virksomheder har i årets anden og sidste runde formuleret 95 nye projekter til Højteknologifonden. Det er 17 procent flere end samme runde sidste år, hvor krisen endnu ikke var sat ind. Set over hele 2009 har forskere og virksomheder formuleret 173 projektforslag til Højteknologifonden mod 158 året forinden.

Ud af de 95 projekter i den seneste runde kan formentlig 10-12 projekter få støtte - svarende til en "succesrate" på omkring en ud af ni.

Fonden uddeler for øjeblikket 280 millioner kroner årligt, men dette beløb vil med regeringens forslag til finanslov stige til 520 millioner kroner i 2010.

/ritzau/

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere