Del : SMS

Stor Telia-nedskrivning i Danmark

pix-Søren Abildgaard
Nedskrivningen får ingen praktisk betydning for Telias arbejde i Danmark, fastslår administrerende direktør Søren Abildgaard. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø Foto:

Kort før juleregnskabet nedskriver Telia sin goodwill med 660 millioner kroner, men det hæmmer ikke Telias muligheder, siger teletopchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, bliver ikke ramt på sin handlekraft, selv om selskabet har måttet nedskrive sin goodwill med omkring 660 millioner kroner.

Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, understreger, at nedskrivningen - trods størrelsen - ikke får betydning for Telias muligheder i Danmark.

»Det får ingen som helst operationel betydning overhovedet. Det skyldes udelukkende, at den lange danske markedsrente fra tredje kvartal 2012 til tredje kvartal 2013 er steget med 50 points. Det har intet at gøre med, hvordan Telia klarer sig. Som det kan ses af vores regnskaber for de første tre kvartaler i 2013, har vi klaret os ganske udmærket,« siger Søren Abildgaard til Berlingske.

pix-Dennelind

Juleregnskab på vej

Telia fremlægger sit regnskab for fjerde kvartal i den kommende uge, og Søren Abildgaard må derfor ikke udtale sig om mere aktuelle tal.

Nedskrivningen har han end ikke været inde over. Det er noget, som hovedkontoret i Stockholm har besluttet som led i den årlige gennemgang med udgangen af tredje kvartal.

IRAN-HUAWEI/HP

Telenor nedskrev også sidste år sin goodwill i Danmark, ligesom Telia gjorde det i sit norske selskab.

Telia hører, sammen med Telenor, til blandt verdens ti største mobilselskaber. I Danmark døjer både Telenor og Telia som henholdsvis nummer to og tre med det langt større TDC, som sidder som en klar nummer et på såvel fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser.

Slår mobilnettene sammen og deler regningen

Derfor er Telenor og Telia som det eneste sted i verden i færd med at slå deres mobilnet sammen til ét, der skal være langt bedre og langt bedre dækkende end konkurrenterne hos TDC og det noget mindre »3«. I fællesskab driver de to selskaber TT-nettet, som det kaldes, hvor Telenor har ansvaret for alt vest for Storebælt, mens Telia står for alt øst for Storebælt.

pix-Astana

Byområde for byområde bliver mobilnettene med både 2G/GSM, 3G og 4G/LTE slået sammen, master og antenner sat op og taget ned og alt justeret for at sikre, at der ikke er huller i dækningen. Samtidig udskiftes en del teknologi i master og antenner, så der især kommer større 3G-kapacitet, så man ikke vil opleve en helt så stor tilbagegang i datahastigheden, når man kommer uden for 4G-/LTE-dækningen, hvor datahastighederne typisk ligger fem-ti gange højere end på 3G-mobilnettet.

Det fælles net betyder, at de to selskaber fremover kan dele regningen.

TDC gør klar til udrulning

Nettene skal være slået sammen omkring årsskiftet 2014-2015 i hele landet. Lige nu er 4G-/LTE-nettet på plads, og arbejdet med et samlet 3G-net rykker geografisk uge for uge.

Samtidig lader TDC op til at trykke på startknappen, når den kinesiske mobilgigant Huawei fra slutningen af marts overtager TDCs mobilnet fra svenske Ericsson og har lovet at sætte turbo på TDCs udrulning af 4G-/LTE-forbindelser i hele Danmark.

Samtidig med nedskrivning i Danmark nedskrev Telia goodwill på sin forretning i Litauen. Den danske nedskrivning udgjorde dog størsteparten af det samlede beløb på 1.168 milliarder svenske kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere