Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Stofa optrapper TV-krigen i Danmark

pix-Stofa
Produktdirektør Martin Dalgaard-Lassen (til venstre) og Stofas administrerende direktør, Ole Fruekilde Madsen, demonstrerer Stofas kommende TV-underholdningsunivers, der kombinerer klassisk TV med de mange streamingtjenester. Foto: Thomas Breinstrup

Danmarks næststørste TV-leverandør lancerer senere i år hele sit TV-univers som en app i Googles Android-univers og med en ny TV-boks, så man samler både TV-kanaler og streamingtjenester ét sted. Det er forberedelsen til at blive landsdækkende.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Kampen om de danske TV-kunder og ikke mindst deres troskab udvides nu, hvor landets næststørste TV-leverandør, Stofa, fra efteråret 2017 er klar med en ny TV-løsning, som bygger på Googles meget udbredte mobilstyresystem, Android.

Stofa, der er ejet af den sydjyske energikoncern SE/Sydenergi, har omkring 500.000 kunder, hvoraf de 380.000 har TV via kabel- og fibernet. Flertallet består af antenneforeninger.

Mere end blot TV

Det nye TV-underholdningsunivers med en ny TV-app og en ny TV-boks skal sikre, at Stofa kan sælge mere end blot TV-kanaler. Boksen, som sandsynligvis vil kunne både lejes eller købes, giver via den trådløse internetforbindelse adgang til en række streamingtjenester, så det bliver let at skifte mellem »ægte« TV og de mange andre nettjenester. Googles Chromecast-teknologi er også indbygget, så man trådløst kan sende indhold, som man ser på sin mobiltelefon eller PC direkte over på fladskærmsfjernsynet.

Det er samme muligheder, som flere af dagens fladskærme fra blandt andre Philips og Sony også har, fordi de tilsvarende bruger Android som brugerflade til de såkaldte smart-TV-funktioner. Android ligger i dag også på 86 procent af alle nye smartphonetelefoner i verden.

»TV-markedet ændrer sig markant. Udviklingen blot de seneste to år er større end gennem de seneste 20 år. Forbrugerne har rigtigt mange valgmuligheder, og så sent som før jul kom en ny streamingtjenester, Amazon Prime, til Danmark. Streamingtjenesterne begynder i nogen grad at minde om traditionelle TV-kanaler ved at producere mere og mere af deres eget indhold. Det ser Stofa en mulighed i. Derfor har vi valgt at investere i en ny underholdningsplatform, der kan hjælpe den danske forbruger ved at samle al underholdning på ét sted,« forklarer Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa, da han torsdag aften, dansk tid, præsenterede den nye TV-boks på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i det sydvestlige USA.

CES-2017
For abonnenter LÆS MERE : Nu går kasinobyen amok i ny teknologi

Tal til fjernbetjeningen

Stofas nye underholdningsunivers, som skal samle alt, forventes lanceret i slutningen af 2017. I praksis vil en Stofa-app ligge side om side med f.eks. en Netflix-app eller en TV 2 Play-app.

»Boksen er en mulighed, ikke et krav. Man kan også bare bruge det hele gennem sin tablet,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Med boksen kan man også optage udsendelser og se udsendelser forfra, som man ikke nåede at være med på fra begyndelsen.

Stofa lancerer det nye underholdningsunivers med en fjernbetjening, som man kan tale til, så man ikke behøver at trykke på knapper.

Stofa har tidligere lanceret muligheden for at købe TV-kanaler enkeltvis og skifte dem ud, som man har lyst til. Det fortsætter som hidtil.

Klar til at udvide TV-krigen

Den nye TV-løsning vil kunne køre direkte på enhver internetforbindelse, også selv om man udelukkende har internetforbindelse hos Stofa. Produktdirektør Martin Dalgaard-Lassen forventer, at Stofa kan sælge TV-løsningen til alle på et senere tidspunkt, også ikke-Stofa-kunder.

»Vi har allerede annonceret, at vi forhandler med TDC om at købe sig ind på deres net og udbyde vores tjenester, så Stofa bliver i 2017 nationalt,« fastslår Ole Fruekilde Madsen.

Der er direkte adgang til Googles netbutik, Play, hvorfra man kan hente og installere apps ved at bruge sin egen Google-konto.

TV-boksen kommer med nyeste udgave af Android TV 7.0, har indbygget trådløs forbindelse, er udstyret med to gigabyte RAM-arbejdshukommelse og har indbygget ultra-HD-videodekoder, så man også kan se indhold - film, TV og egne optagelser -, der er optaget i ultra-HD-kvalitet (også kaldet 4K), altså billeder med en opløsning, der er fire gange større end fuld-HD.

TV-universet er lanceret i samarbejde med Google og det sydkoreanske Kaon Media, som har været med til at udvikle TV-platformen.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Business man, touching computer tablet with 2017 number

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen