Del : SMS
Berlingske Business

Stofa-ejer klar til nye opkøb

27BUSNiels-Duedahl-090510.jpg
Direktør Niels Duedahl føler sig overbevist om, at det på langt sigt er en god idé at eje infrastruktur – altså kablerne til det moderne liv. Arkivfoto: Claus Fisker

Sydenergi/SE, som ejer Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa, skal vokse i hele Danmark og er klar til at bruge af et forventet milliardsalg af aktier til at købe nyt op for at presse TDC. Men samtidig skal der nye varer i salgs­kufferten, siger topchef Niels Duedahl.

Artiklen fortsætter under annoncen

De mange milliarder kroner, som Danmarks tredjestørste energiselskab Sydenergi/SE forventer snart at kunne få ud af at sælge sine DONG-aktier, når energikæmpen skal børsnoteres, skal investeres i at vokse over hele Danmark. Det bliver med kabel-TV-selskabet Stofa som frontløber i en nærkamp mod TDC og med helt nye varer i den salgskuffert, som der måske fremover vil stå »Stofa« på.

ss

Det siger SEs topchef gennem syv år, Niels Duedahl, til Berlingske.

»Med fusionen med energiselskabet Nyfors i Nordjylland vil vi have for 2,3 milliarder kroner DONG-aktier. Min forventning er, at vi får en pæn gevinst, som vil gøre det finansielle råderum for SE langt større, også akkvisitativt. Konsolidering er den primære driver i at udvikle koncernen og blive større, også selv om vores egen konsolidering med Stofa drillede i fem måneder. Det har vi lært af, og vi vil ikke holde os tilbage fra at gøre det igen,« siger Niels Duedahl.

Vi skal hæve periskopet og se meget mere internationalt på tingene. Den danske energi­sektor er mere en sognerådsforsamling, som ikke er opmærksom på de aktører, vi skal møde og slås mod.

Niels Duedahl, direktør i Sydenergi/SE
DEL CITAT

tdc

Han fremhæver, at omkring halvdelen af sidste års koncernomsætning på fem milliarder kroner kom fra energiselskabet, den anden halvdel fra Stofa, Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, som SE købte for 1,9 milliarder kroner i oktober 2012.

»Ikke noget, som vi ikke er interesseret i«

»Vi har 320.000 energikunder og 450.000 telekunder, og netop hybriden af de to er meget interessant. Vi er ikke store nok til at matche TDC. Det kan vi blive gennem konsolidering, hvor vi ser os selv som den naturlige konsolidator, sådan som vi allerede har indgået aftaler med Sydfyns Elforsyning og Verdo i Randers – og der kan være flere af de nuværende partnere i elselskabernes Waoo-samarbejde, som skifter til os. Den anden mulighed er at finde investorer som pen­sionskasser med mere, som vi kan bygge sammen med. Alle teleaktører i Danmark har lige nu overvejelser om deres forretningsmodel og eksistens. Spørgsmålet er, om vi kan komme til,« siger koncernchefen.

20BUSFladskaerme.jpg

Telenor har tilkendegivet, at selskabet er til salg. Vil du købe Telenor i Danmark?

»Generelt er der ingen eksisterende aktør, som ikke er interessant for os. Vi har ingen aktuelle aktiviteter i forhold til Telenor, men skala er nøglen til succes, og derfor er der ikke noget, som vi ikke er interesseret i. Vi ser os selv som nummer to efter TDC. Det, mener jeg, er der regulatorisk råderum til, og vores styrke er, at det råderum har TDC på grund af sin størrelse ikke,« siger Niels Duedahl.

pix-Kim Falkenhard

SE har nu gravet fiberforbindelser ud til omkring 80 procent af husstandene i det sønderjyske område og skal ifølge planen runde 95 procent i 2020, afhængigt af den lokale opbakning. Niels Duedahl forventer dog at være dér før tid, hvilket også vil lette på økonomien.

Gentænk forretningen

Koncernchefen, hvis forretning er tredoblet, siden han tiltrådte, ser Stofa som springbrættet til at nå ud i hele Danmark. Af de 450.000 Stofa-kunder bor kun de 100.000 i SEs nærområde i Sønderjylland, så de 350.000 andre kunne koncernen begynde at sælge el til.

»Vi er i energisektoren stadig drevet af faste forsyningsområder og geografier i pastoratet Danmark. Vi skal turde gentænke hele forretningen, gøre op med det klassiske TV- og kilowattparadigme og træde op i værdikæden. I stedet for at sælge kilowatttimer, hvad så med at sælge lys som en service? I stedet for at sælge megabitforbindelser og pakker, hvad så med at sælge underholdning, hvor det er ligegyldigt med hastigheden – vi skal nok sørge for, at der altid er nok?

TDSEE

Vi skal nedbryde alle grænsesiloer og holde op med at tænke energiselskab og teleselskab. Måske skal vi gentænke Stofa og bruge navnet som væg-til-væg-leverandør for ikke at sprede markedsføringen på to-tre varemærker.

Med nu 750.000 danske husstande under Stofa-navnet kunne jeg indgå intelligente partnerskaber og være en effektiv salgsvej til kundebasen. Vi kunne begynde med at tilbyde forsikring af elektronik i hjemmet eller måske forsikre tele- og energiforbruget, hvis man bliver arbejdsløs. Vi skal ikke selv producere produktet, hvis et samarbejde med f.eks. Codan eller Tryg var bedre, men vi kunne låne noget af vores varemærke ud til nye partnere og stå udenfor og være den ekstremt kosteffektive vej til en stor kundebase,« siger Niels Duedahl.

pix-Waoo

Han forudser, at konkurrencen vil eksplodere, når hele energimarkedet 1. april gives frit, så danskerne får én samlet regning fra én leverandør, uanset om f.eks. SE skal købe sig ind på DONGs ledningsnet for at kunne levere strøm i et område. Dermed kan hovedleverandøren – nemlig SE – have flere ting med i salgskufferten.

Content is king – kabler er King Kong

»Kunsten er at gøre det uden at sætte egenkapitalen og økonomien over styr. Men konvergensen mellem de to forretningssystemer er meget nærliggende, og den kigger vi på. Fundamentalt tror jeg, at det langsigtet er en rigtigt god idé at være infrastrukturejer. Det vil altid kunne betale sig at være overlegen her. Det kan godt være, at »content is king« (altså at indhold, f.eks. TV-/filmunderholdning, styrer, red.), men »kabler er King Kong«! Det er vejen til høj service og stabilitet. Vi skal skabe intelligente partnerskaber, ikke proprietære og lukkede løsninger. Så kan det være, at de partnere, som vi er venner med om mandagen, bliver fjender om onsdagen, men fredag er de igen vores venner,« siger koncernchefen.

q

Han var i begyndelsen af januar på inspirationsbesøg hos elbil- og batteriproducenten Tesla i USA som et eksempel på, at globale teknologiproducenter rykker ind på helt nye områder og dermed er med til at slå de klassiske branchedefinitioner ihjel, så alle bliver konkurrenter.

»Vi skal hæve periskopet og se meget mere internationalt på tingene. Den danske energi­sektor er mere en sognerådsforsamling, som ikke er opmærksom på de aktører, vi skal møde og slås mod. Jeg ser rigtigt mange trusler mod både energi- og tele­industrien, men der er dælme også mange muligheder. Hvis man fokuserer på truslerne og ikke tør mulighederne, er man på det forkerte sted,« mener Niels Duedahl.

pix-Stofa MitTV

2016-02-02: Afsnittet om, hvor mange fiberforbindelser SE har gravet ned, er korrigeret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere