Del : SMS

Stofa dropper TV-pakkerne

stofa
»Jeg vil kalde det banebrydende. Her får forbrugerne mulighed for kun at betale for det TV, som de ser. Det er ikke set før i Danmark,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa.

Landets næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, vil efter nytår give frit valg blandt alle TV-kanaler, så man kun betaler for, hvad man ser. Forbrugerrådet Tænk imødeser konkurrencen fra de øvrige TV-leverandører.

Artiklen fortsætter under annoncen

Betal udelukkende for de TV-kanaler, som du faktisk ser.

Det bliver den nye abonnementsform, som Danmarks næststørste TV-leverandør med 450.000 TV-kunder, Stofa, ejet af energiselskabet Sydenergi/SE, lancerer lige efter årsskiftet. I stedet for de udskældte faste TV-pakker får man helt frit valg blandt over 100 kanaler og kan købe sig adgang for en måned ad gangen til den enkelte kanal, når man ønsker det.

»Jeg vil kalde det banebrydende. Her får forbrugerne mulighed for kun at betale for det TV, som de ser. Det er ikke set før i Danmark,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa.

Han sammenligner det med at se TV på et hotel.

»Når man modtager sin Stofa TV-boks, vælger man i opsætningsguiden, om man ønsker en almindelig TV-pakke eller Stofa MitTV, der afregnes per forbrug. Herefter indtaster man sine kreditkortoplysninger og får adgang til alle TV-kanaler. Når man har set tre-fem minutter, bliver man spurgt, om man vil købe adgang til kanalen i 30 dage, og man kan se prisen og den kode, der skal tastes ind. Gør man det, får man straks adgang til kanalen i 30 dage fra det tidspunkt,« forklarer Ole Fruekilde Madsen.

pix-Stofa-fjernbetjening

TV: Derfor dropper Stofa TV-pakkerne

Ros fra Forbrugerrådet

Forbrugerrådet Tænk giver Stofa et klap på skulderen for at gå foran.

»På papiret er det det hidtil bedste bud på en løsning, der giver forbrugerne frit kanalvalg. Vi er spændte på, hvordan det kommer til at se ud på skærmen. Priserne og prisstrukturen bliver vigtige, men det tegner rigtig interessant for forbrugerne. Udmeldingen tyder på, at det ikke er så umuligt at gøre, som vi hidtil har fået at vide. Det er utroligt, hvor mange hidtil uoverstigelige barrierer der er faldet bare i 2015. Hvis Stofa kan gøre det, hvad er problemet så i TDCs YouSee?« siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk med henvisning til landets største kabel-TV-selskab.

Stofa har aftalerne i hus med de store og traditionelt svære TV-udbydere SBS, Viasat og TV 2 men mangler Koda/Copydan, så også DR og nabolandskanalerne, som allerede betales over licensen, er med. De skal ikke tilkøbes.

pix-Ole Fruekilde Madsen

TV-pakkerne er i stigende grad blevet ugleset. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har påvist, hvordan de fleste betaler endog store summer for kanaler, som de aldrig ser. Med prisstigninger på TV-pakker oveni vælger flere og flere at neddrosle til en mindre pakke og eventuelt supplere med en eller flere streaming-tjenester via internetforbindelsen som f.eks. TV fra TV 2 og Viasat eller film fra Netflix og HBO.

»Vi vil stadig tilbyde TV-pakker, for der er danskere, der gerne vil have den billigste løsning, og det vil TV-pakker være i nogle år endnu, fordi programselskaberne (TV-stationerne, red.) skruer deres kanaler sammen, så man får rabat, hvis man aftager flere. Stofa MitTV bliver modstykket til streaming-tjenesterne som Netflix og HBO, der reelt også er en slags TV-pakke, som man betaler for en måned ad gangen,« siger Stofa-direktør Ole Fruekilde Madsen.

Skal fastholde flygtende kunder

Han finder det svært at gætte på, hvor mange der vil skifte fra TV-pakke til forbrugsafregnet TV.

»Vi gør det, fordi vi tror, at der er en forretning i det, og fordi forbrugerne efterspørger frit valg. Jeg tror, at der vil være en pænt stor efterspørgsel. Alle TV-leverandører oplever faldende kundetal, eller at kunderne vælger mindre TV-pakker, fordi produkterne ikke er attraktive nok. Dette, tror jeg, vil fastholde kunder og måske trække flere tilbage til os. Jeg tror ikke, at den samlede omsætning pr. kunde vil falde,« siger Ole Fruekilde Madsen.

24BUSdronningmargrethe75#2.jpg

YouSee har på et år mistet 51.000 TV-kunder, hvoraf TDC dog har samlet 30.000 af dem op ved at tilbyde andre TV-løsninger over internetforbindelsen i stedet. 29,6 procent af de 1,2 millioner YouSee-kunder har nu den mindste TV-pakke mod 27,4 procent for et år siden, og TDC har udelukkende kunnet fastholde den gennemsnitlige, månedlige indtægt pr. TV-kunde ved den prisforhøjelse 1. januar, der for stort set alle TV-udbydere bragte prisen på fuldpakken op på omkring 500 kroner om måneden.

Kræver en boks

Stofas forbrugsafregnede TV lanceres i løbet af 1. kvartal 2016. Hvad prisen bliver, vil Ole Fruekilde Madsen først melde ud senere i år, når alle aftaler er på plads. Forudsætningen er, at man skal have en Stofa TV-boks, hvad 150.000 af de 450.000 Stofa TV-kunder allerede har. Boksen er lige nu en del af abonnementet, og man betaler ikke særskilt for den. Stofa har selv udviklet softwaren i boksen og kan derfor kontrollere valget af TV-kanaler.

pix-Jørn Zielke

»Man kan nøjes med at vælge en enkelt kanal, og så står det én frit for, hvor mange kanaler man vil låse op ved at betale for dem, og det behøver ikke at ske på én gang. Man kan vælge en ny kanal, når som helst man ønsker det. Vi kan dog endnu ikke klare, at man kan betale for det enkelte program,« siger Stofa-direktøren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere