Berlingske Business

Stik mig din digitale data, så skal jeg tegne din DNA-streng

Billede
Hvad kan dine personlige digitale ­data bruges til, og hvilke overvejelser skal du gøre dig, før du inviterer både forsikringsselskaber og arbejdspladsen indenfor til et kig? Det har Berlingske Business i en artikelserie sat fokus på. Foto:

Dine personlige data galopperer af sted på nettet, mens Google poster penge i DNA-indsamling. Har du tænkt over, hvor meget virksomheder ved om dig?

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad kan dine personlige digitale ­data bruges til, og hvilke overvejelser skal du gøre dig, før du inviterer både forsikringsselskaber og arbejdspladsen indenfor til et kig?

Det har Berlingske Business i en artikelserie sat fokus på. For der ligger uendeligt mange informationer om dig i cyberspace, hvis du bruger blot en eller to af de apps, der er beskrevet i grafikken. Men det er ikke kun i det sorte cyberrum, dine data ligger. Firmaer bag de forskellige apps har adgang til de detaljerede oplysninger, og de data kan sælges videre til andre virksomheder og bruges til markeds­føring eller prissætning specifikt henvendt til dig.

US-ENTERTAINMENT-TECHNOLOGY-TECHNICOLOR

Det kan helt konkret komme til udtryk ved, at dine flybilletters pris er dyrere end din ­nabos, fordi du ofte er villig til at bruge flere penge ved ­onlinekøb. Samtidig kan du opleve, at du modtager reklamer for produkter baseret på data, som du ikke har givet Facebook. For ­eksempel kan du have søgt på alzheimers og derefter modtage reklarmer for alzheimers- medicin. Det fortæller Pernille Tranberg, ­rådgiver i dataetik og medstifter af tænke­tanken Dataethics.

Hun beskriver en kendt episode fra USA, hvor en 18-årig kvinde fik tilsendt reklamer om babyudstyr, måneder før hun var klar over, at hun var gravid. Det var supermarkedet ­Target der stod bag den målrettede reklame, og de forudså hendes graviditet ud fra big ­data- analyse.

»Hendes far kom ned i Target og klagede over, at datteren modtog reklamer om babyudstyr, som om hun var gravid. Det var først senere, at han fandt ud af, at datteren faktisk var gravid. ­Target vidste det bare før, han gjorde,« siger Pernille Tranberg.

Hun forklarer, at Target havde kombineret egne data om kunder med databaser, de kan købe fra såkaldte databrockers, som indsamler og sælger data.

07BUSBUSINESS-123629.jpg

Derudfra kan virksomheder som Target se, at gravide kvinder har haft et bestemt indkøbsmønster i månederne op til fødslen, og ud fra den viden henvende reklamer om babyudstyr til kvinder med netop det indkøbsmønster.

Men de digitale data er ikke længere nok for internetgiganterne.

»Virksomheder vil gerne have endnu flere detaljer om dig. Derfor poster virksomheder som Google penge i indsamling af DNA via ­firmaet 23andMe, der analyserer DNA. På den måde kan de få fat på informationer, som ­deres data endnu ikke er i stand til at give dem,« ­siger Pernille Tranberg.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen