Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Standard-CRM-systemer er på retur

Dagene med standard CRM-løsninger er ved at være ovre. Nu efterspørger markedet individuelle CRM-programmer, som

rækker dybt ind i virksomheden og er et strategisk værktøj til at skabe ægte dialog med kunderne.


Udsagnet

leveres af Selligent, en europæisk softwareudvikler af CRM og e-handels værktøjer. En dansk CRM-ekspert giver selskabet

ret et godt stykke ad vejen.


CRM, Customer Relationship Management, kan defineres som en it-støttet forretningsstrategi,

hvor virksomheden med et CRM-system opbygger viden om og relationer til sine kunder. For en hel del er det ikke så enkelt at

gå til, fordi det foruden implementeringen af CRM-systemet ofte også kræver organisatoriske ændringer.


Selligent

har netop udsendt en hvidbog om emnet. Den siger bl.a., at CRM står ved en skillevej.


Den ene vej viser tilbage mod standard

løsninger, som er "take it or leave it" baseret. Den anden vej peger frem mod lokalt tilpassede programmer, som implementeres

i hele virksomheden og skaber fundamentet for at kunne føre en individuel dialog med hver kunde. Det er den første slags

af mere fastlåste systemer, der er på vej ud.



Flydende grænser

Erik Hendriksen er direktør for

konsulentfirmaet CRM Management i Bagsværd og initiativtager til net-portalen www.crmguru.dk, der yder rådgivning om CRM.

Han siger:


- De helt færdige løsninger, dem uden nogen mulighed for fleksibilitet, er ganske rigtigt på vej

mod en grum skæbne. Fremtiden tilhører systemer, der er fleksible og giver mulighed for tilpasninger.


Men grænsen

mellem standardsystemer og fleksible systemer er begyndt at flyde, understreger han. Nogle har en standard-grundstruktur, men består af

forskellige "byggeklodser", så det kan tilpasses individuelt i en vis udstrækning. De kategoriseres ofte som

standard-systemer - i modsætning til de store systemer med en meget omfattende fleksibilitet.


- Selligent har da ret i,

at der er øget efterspørgsel efter de store og fleksible systemer. Men i Danmark er der stadigvæk mange små

og mellemstore virksomheder, der endnu ikke er kommet i gang med CRM. Efter min erfaring er en betydelig del af dem ikke klar til

de større og mere fleksible systemer, men bedre tjent med et standardsystem, siger han og fortsætter:


- De større

virksomheder er generelt mere klar til at gå i gang med de mere fleksible systemer. Men dette valg har nu ikke altid noget med firmaets

størrelse at gøre -mere, hvor langt det er i sin tankegang omkring brugen af CRM. Jeg har mødt adskillige mindre

virksomheder, der har arbejdet med CRM i flere år, som gerne vil videre og derfor op i en lidt dyrere klasse af fleksible systemer.

Standardsystemet er ikke længere nok for dem.



Kunden ændrer selv

Den softwaretekniske udvikling baner også

vejen for de mere fleksible systemer, ikke mindst i økonomisk sammenhæng.


- Hos de CRM-leverandører jeg har

med at gøre er det sigtet, at kunden selv skal have mulighed for at vedligeholde og udbygge løsningen. I startfasen

laver konsulentvirksomheden designet og implementerer løsningen og sørger dertil for at uddanne medarbejdere hos kunden

til selv at vedligeholde systemet.


- Tidligere måtte kundefirmaet altid bede leverandøren om at lave ændringer

og udbygninger, men kunderne vil ikke længere betale for de mange og dyre konsulenttimer, siger Erik Hendriksen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen