Del : SMS
Berlingske Business

Stadig færre danskere køber fladskærm

pix-Smart-TV
Alle de store TV-producenter - her japanske Panasonic - sprøjter nye fladskærme med ultra-HD-opløsning (af nogen stadig kaldet 4K) ud fra fabrikkerne i forventning om, at det bliver det store salgshit i 2015. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

TV-salget i Danmark fortsætter nedad. Til gengæld vælger flere en af de nye ultra-HD-skærme, og der bliver solgt en del ekstraudstyr til stuealteret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det samlede salg af TV i Danmark går fortsat ned, mens meget af det nye tilbehør til fjernsynene til gengæld sælger bedre.

I de første 11 måneder af 2014 blev der solgt 496.646 TV-apparater i Danmark, en nedgang fra 506.000 i 2013. Fladskærmssalget har været på retur, siden det toppede i 2010. Til gengæld køber flere danskere TV-apparater med skærme med bedre kvalitet i den såkaldte ultra-HD-opløsning, som er fire gange højere end på en fuld-HD-skærm.

Usikkerhed om buede skærme

»I efteråret håbede vi, at salget af UHD-skærme ville ende på otte procent. Nu kan vi se, at det bliver omkring fem procent af alle de solgte fladskærmsfjernsyn, som er med UHD,« siger Laila Kelp Rasmussen, direktør for Brancheforeningen Forbrugerelektronik (BFE), som samler de store elektronikproduceter.

pix-Samsung SSD T1

Der er lidt usikkerhed om, hvor mange af de buede TV-skærme der egentlig er solgt i Danmark, fordi ikke alt salg er blevet registreret korrekt, men der står nu med vished 6.700 nye, buede TV-skærme i danske hjem og virksomheder.

Omvendt stiger salget af både lydbarer - de ekstra højttalere, som kompenserer for den ikke altid så gode lyd, som fjernsynet selv leverer - og forskellige former for lydsystemer. Lidt over 34.000 lydbarer er solgt fra december 2013 til og med november 2014 mod 22.000 et år tidligere, mens alt fra trådløse højttalere til egentlige lydanlæg à la Sonos' er steget fra 164.000 til 184.000 styk, dog på bekostning af de mere traditionelle mini- og mikroanlæg med radio, CD-afspiller m.m., som folk købte tidligere.

Hovedsæt i stor fremgang

Videoafspillere og -optagere er også blevet mindre populære. 150.000 blev der solgt i 2014 mod 213.000 i 2013, mens MP3-afspillere er hastigt på vej helt ud af markedet, fordi især mobiltelefonerne og streamingtjenester med svenske Spotify i spidsen tager over, når vi vil lytte til musik. I 2014 blev der solgt 58.000 MP3-afspillere mod 124.000 året forinden.

pix-Sony-ur

Hovedsæt, som ikke blot er hovedtelefoner, bliver der solgt stadig flere af i takt med, at vi kan tage alt med os overalt og - måske - gerne vil undlade at forstyrre omgivelserne, mens vi ser film eller lytter til musik. 700.000 hovedsæt blev der solgt i Danmark i december 2013 til november 2014 mod 520.000 året forinden.

Navigation til bilen, altså GPSer, er derimod gået tilbage, blandt andet fordi mange i dag har en GPS indbygget i deres mobiltelefon. 127.000 styk blev der solgt i 2014 mod 148.000 året forinden.

pix-Tizen

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere