Del : SMS
Berlingske Business

Spotify udvider med filmklip og podcasts

pix-Spotify-film
Den ungdomsorienterede Vice-kanal er sammen med f.eks. britiske BBC blandt de tilbud om korte filmklip, som den svenske musikstreamingtjeneste Spotify nu også vil tilbyde. Foto: Spotify

Den svenske musiktjeneste Spotify udvider for at få flere kunder i butikken, hvis underskud vokser, og hvor kampen skærpes.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spotify vil ikke kun være musik men også levere kortere filmklip og podcasts fra musikere, nyhedstjenester og TV-stationer i den skærpede kamp om at få flere brugere.

Den svenske musikstreamingtjenestes stifter og administrerende direktør, Daniel Ek, præsenterede sent onsdag i New York den længe rygtede nyhed forud for, at den amerikanske iPhone- og iPad-producent, Apple, om nogle uger ventes at melde ud om sin musikstreamingtjeneste.

pix-Spotify

Analyser tilpasser musikvalget

Spotify har indgået aftaler med blandt andre britiske BBC, amerikanske NBC, Walt Disneys ABC og det ungdomsorienterede Vice.

Spotify-brugerne vil kunne vælge filmkanaler og musik ud fra deres livstil, og hvad de netop nu foretager sig. Mulighederne omfatter »Sange, der synges under bruseren« og »100+ hits fra 1980erne«. Er man ude at løbe, vil man også kunne vælge musik, der passer til løbehastigheden. Spotifys tilpasning sker på baggrund af analyser af ens musikvalg, takket være datafirmaet Echo Nest, som Spotify købte sidste år.

»Der sker en grundlæggende ændring i musikken, som vi ikke havde kunnet forudse,« sagde Daniel Ek ved præsentationen med henvisning til, hvor mange der i dag hører musik på deres smartphonetelefon og gennem netmusiktjenester som Spotify selv i stedet for at hente - eller downloade - musikken.

Større konkurrence

Spotify opgav i januar 2015 at have 15 millioner betalende brugere og 60 millioner gratisbrugere, der får reklamer undervejs, mens de lytter med.

Apple lancerer i juni sin egen musikstreamingtjeneste, som får den tidligere topchef for det Apple-opkøbte Beats, Jimmy Iovine, i spidsen, og som udelukkende bliver en betalingstjenest. Hiphopkunstneren Jay Z, der er gift med popstjernen Beyonce og bærer det borgerlige navn Shawn Carter, købte for nylig den norske musikstreamingtjeneste Wimp og relancerede sin egen Tidal-tjeneste, og den franske musiktjeneste Deezer, som bl.a. mobilselskabet »3« har med i en del af sine abonnementer i Danmark, tilføjede tidligere i denne uge flere end 20.000 podcasts for at skille sig ud.

»Vi har et meget anderledes publikum end Apple. Vort publikum er meget yngre end det traditionelle Apple-publikum. Apple-publikummet er lidt ældre og mere sat i sin musiksmag. De ændrer den ikke meget,« sagde Daniel Ek ifølge den britiske finansavis Financial Times.

pix-Spotify

Voksende millionunderskud

Spotify blev startet i 2006 af Daniel Ek og Martin Lorentzon. Selskabet er - som Netflix og det tidligere dansk-svenske Skype - indregistreret i Luxembourg, hvor erhvervsskatteforholdene er lempeligere end i Danmark.

Spotify findes i dag i 58 lande men kører stadig med et kæmpe og voksende millionunderskud. 2014 endte med et minus på 165 millioner euro mod et underskud på 91 millioner euro i 2013, viser det seneste regnskab. Spotify har omvendt øget sin omsætning med 45 procent til en milliard euro. Det er produktudvikling og udvidelse med flere lande, som forårsaget underskuddet, oplyser selskabet, der har hovedsæde i Stockholm.

adf

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere