Del : SMS
Berlingske Business

Spotify tjener ingen penge

Spotify
Over for svenske medier løfter Spotifys stifter og chef Daniel Ek sløret for musiktjenesten økonomiske sundhedstilstand. Foto:

På trods af voldsom omsætningsvækst vokser musiktjenesten fosser pengene ud af kassen hos musiktjenesten Spotify, men det bekymrer ikke stifter og administrerende direktør Daniel Ek.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om selskabet bag musiktjenesten Spotify har seks år på bagen, har det været småt med information om selskabets økonomiske sundhed.

Men nu nikker stifter og administrerende direktør, svenske Daniel Ek til nøgletal, som det svenske dagblad Dagens Industri har fået adgang til.

Billedet, der tegner sig, er en drønende omsætningsvækst, der ikke kommer til udtryk på bundlinjen. Spotify omsatte for 1,7 milliarder svenske kroner i 2011, hvilket var en vækst på 160 procent i forhold til året før. Resultatet efter skat blev imidlertid et minus på 402 millioner svenske kroner. Samlet har Spotify tabt 655 millioner svenske kroner de sidste to år.

Netmusiksalg vokser syv procent

Men tabene bekymrer ikke Daniel Ek.

"Spørgsmålet om, hvornår vi skal kunne fremvise et overskud, er faktisk ikke relevant. Vores fokus er ligger alene på at skabe vækst. Det er prioritet nummer et, to, tre, fire og fem. Men selvfølgelig regner vi med, at det vil give overskud langsigtet," siger Daniel Ek.

Han lover kraftig omsætningsvækst igen i 2012:

"Det er ikke usandsynligt, at vi omsætter for mere end seks milliarder (svenske, red.) kroner allerede i år," siger Daniel Ek.

Spotifys brugere kan vælge at høre musik gratis online, men med reklamer undervejs, eller at betale et abonnement, som også giver adgang til musiktjenesten via mobiltelefon og tablet.
 
Daniel Ek understreger, at begge typer kunder er en god forretning.

"Vi ved, at vi tjener penge på hver ny bruger, uanset om det er en gratis-bruger eller en betalende. Derfor er al brugertilvækst positiv for os," siger Daniel Ek.

Spotify kommer til Danmark onsdag

Spotify betaler et engangsbeløb til pladeselskaberne, som ejer rettighederne til musikken, og har så fri adgang indtil en hvis grænse. Når grænsen er nået, betaler Spotify per nummer, der bliver spillet.

Det gør forretningsmodellen kapitalintensiv i begyndelsen af aftaleperioderne.

"Jeg vil ikke gå i detaljer med vores aftalestrukturer, men hver gang vi går ind på et nyt marked, er det uhørt kapitalintensivt, fordi vi skal investere i de lokale musikrettigheder," siger Daniel Ek.

Han afviser, at Spotify mangler kapital, men vil alligevel ikke afvise, at lukke nye investorer inden for.

"Vi har aktuelt intet behov for mere kapital for at følge den forretningsplan, vi har. Men på den anden side har jeg lært, at man altid skal hente penge, når man ikke behøver dem. Vi arbejder efter princippet om, at en investering kan tilføre strategisk værdi, og er værdiansættelsen god, så er vi interesserede," siger Daniel Ek.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere