Del : SMS

Sonys virtual reality-briller på hylderne i Danmark til oktober

pix-Playstation VR
Playstation VR-brillerne kan kobles på de næsten 36 millioner solgte Playstation 4-spillekonsoller, så man kan træde ind i en virtuel spilleverden. Foto: Sony

Sony sætter endelig lanceringsdato på sine Playstation VR-briller, som vil koste omkring 3.000 kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sonys nye Playstation VR-briller kommer i handelen i Danmark til oktober til en pris på lige omkring 3.000 kroner.

Det bekræftede den japanske elektronikgigant på spillemessen Game Developers Conference i San Francisco tirsdag aften. Flere end 230 udviklere er ifølge Sony allerede i gang med at forberede indhold til brillerne, som skal bringe flere ind i den virtuelle virkelighed (»virtual reality«, VR).

Flere end 160 spil er på vej, og derudover arbejder Dice og Lucasfilm på et helt nyt Star Wars Battlefront-spil, som udelukkende vil komme til Sonys VR-briller, som kan kobles direkte på de 35,9 millioner solgte Playstation 4-spillekonsoller. Det skal lægge yderligere distance til Microsofts spillekonsol Xbox.

Kæmpe nyt marked

VR-brillerne lanceres i Europa, Japan, USA og Asien og vil i Europa koste 399 euro svarende til lige under 3.000 kroner.

Med VR-briller på får man dækket hele sit synsfelt og træder ind i en virtuel verden, hvor brillerne følger ens bevægelser og synsretning, så man kan bevæge sig rundt og handle, som om man faktisk var trådt ind i en anden verden.

En rapport fra investeringsbanken Goldman Sachs anslår, at markedet for virtuel virkelighed - »virtual reality« (VR), den rene vare, hvor alt er kunstigt - og »augmented reality« (AR) - hvor det, man faktisk ser, blandes med en kunstig verden - over de nsæte år vil være mellem 110 og 120 milliarder dollars værd. Det svarer til op mod 810 milliarder kroner.

Alle de store producenter gør klar til i år at lancere deres VR-briller og få fodfæste på det nye marked.

pix-Virtuel virkelighed

De store står i kø

De seneste måneder har den sydkoreanske mobilgigant Samsung stort set været alene på markedet med sine Gear VR-briller, hvor en Samsung-telefon - kun af nyeste model - sættes ind i brillerne.

Det Facebook-ejede Oculus åbner i marts for forudbestillinger på sine briller, Oculus Rift, og den taiwanske mobilproducent HTC tog allerede fra 29. februar tage imod bestillinger på sine Vive-briller.

pix-VR

Internetgiganten Google er ifølge Wall Street Journal i færd med at udvikle et sæt VR-briller, der ikke kræver en smartphonetelefon eller en computer koblet på for at virke. Google har siden 2014 solgt omkring fem millioner af sine papbriller, Google Cardboard, hvor man sætter sin Android-telefon ind og med en særlig app kan træde ind i den virtuelle verden.

Apple har ifølge Financial Times samlet et større hold af eksperter i både virtuel virkelighed og »augmented reality«, hvor den virkelige verden kombineres med den virtuelle, og Apple har bygget prototyper af briller, som senere skal konkurrere med Facebooks Oculus Rift og Microsofts Hololens. Der er tale om en hemmelig forskningsenhed med hundredvis af ansatte.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere