Del : SMS
Berlingske Business

Sonys Playstation fortsætter med at sælge stort

pix-Kazuo Hirai
Sonys topchef, Kazuo Hirai, har skåret forretningen til for at satse på færre og bedre produkter. Den strategi bærer frugt, og spillekonsollen Playstation er med til at trække succesen hjem. Foto fra Sonys pressekonference

Den japanske elektronikgigant solgte 5,5 millioner styk til jul og skal skille sig ud fra mængden på alle områder for at kunne tjene penge, fastslår Sonys topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Sonys spillekonsol, Playstation, fortsætter med at sælge stort.

»Playstation har denne jul solgt i 5,5 millioner eksemplarer, og siden begyndelsen er der solgt 35,9 millioner Playstation,« fortalte den japanske elektronikgigants topchef, Kazuo Hirai, ved Sonys pressekonference på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA natten til onsdag, dansk tid.

Sony tager dermed ubestridt føringen i spillekonsolkampen mod nærmeste konkurrent, Microsofts Xbox og med japanske Nintendos Wii på en distanceret tredjeplads.

pix-Grammofon

Danmark er en af Playstations højborge. Udbredelsen af Playstation har alle dage været langt større end af Xbox. Spillekonsollerne har dog fået hård kamp de seneste par år af fremstormende mobiltelefoner og tavle-PCer, som i stigende omfang bruges til at spille spil på, fordi skærmenes kvalitet og opløsning nu er så gode, at de kan matche TV-skærmene, som spillekonsollerne typisk kobles på, når man skal spille.

Playstation og Xbox kan ligeledes bruges til at afspille DVD-skiver og, for de nyeste modellers vedkommende (altså Playstation 4 og Xbox One), desuden Blu-ray-skiver.

Sony skal være relevant

Kazuo Hirai slog fast, at »Sony skal skille sig ud fra mængden«.

»Det er en utrolig indflydelse, som vores industri og vores produkter har. Det, vi laver (i elektronikbranchen, red.), betyder noget. Sony skal derfor være relevant på de tmarked, som vi er på. Vi skal tage risici, og trods vores fejltrin fortsætter vi med at vokse,« sagde Sony-topchefen, som har siddet på posten, siden han tog over efter sin forgænger, Howard Stringer, 1. april 2012.

pix-Mark Fields

Siden har Kazuo Hirai arbejdet for at få gjort Sony til en god forretning. Det er blandt andet sket ved at sælge hele Sonys PC-forretning med Vaio-mærket som det kendteste fra. Sonys mobilforretning, Sony Mobile, som Sony købte sin svenske makker Ericsson ud af for nogle år siden, har også fået sat kniven for struben. Der er skåret ned på antallet af telefoner, og Sony satser nu målrettet på sin succesrige Xperia-serie.

»Vi har truffet nogle valg - at lave innovative produkter og tjenester, som skaber en følelsesmæssig værdi. Vores valg er også ikke blot at gå efte rmarkedsandele men efter at lave pridukter, som betyder noget og gør en forskel. Det har bidraget til en profitabel vækst siden april, da det nye finansår begyndte,« sagde Kazuo Hirai.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

pix-Ford

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere