Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Sony har solgt 915.000 VR-briller til Playstation

pix-Playstation VR
Med VR-briller på - her Sonys Playstation VR - træder man ind i den virtuelle virkelighed og kan bevæge sig rundt i spillene. Skærmbilledet følger den retning, som man kikker i. Arkivfoto: Christopher Jue, EPA/Scanpix Foto:

Selv om den japanske elektronikgigant har solgt langt flere briller end sine konkurrenter, er det kun et fåtal af Playstation-ejerne, der har kastet sig ud i den virtuelle virkelighed.

Sony har på fire måneder solgt 915.000 »virtual reality«-briller til sin Playstation.

Det oplyser den japanske elektronikgigant, som på forhånd havde forventet at kunne runde millionsalget til april, til New York Times. Playstation VR-brillerne til herhjemme omkring 3.700 kroner gør det muligt at bevæge sig rundt i de spil, som man bruger Sonys spillekonsol til at spille - en virtuel virkelighed. Brillerne registrerer nemlig, i hvilken retning man kikker, så skærmbilledet følger med.

Bedre end konkurrenternes salg men...

Alligevel er analytikere ikke sikre på, at Sonys salg er stort nok til at sikre, at udviklere vil bruge kræfter og penge på at udvikle spil og andet, som ejere af Playstation VR-briller kan købe. Og netop mangelen på materiale risikerer at betyde, at brillerne efter kort tid bliver lagt på hylden, uanset at oplevelsen ved at bruge dem var god og sjov.

De høje priser på brillerne er også med til at begrænse udbredelsen af den nye teknologi.

»Sony lyder ret tilfreds med tallet, men jeg er skuffet,« siger Serkan Toto, der er spilkonsulent i Tokyo, til den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Salget er dog væsentligt bedre end konkurrenternes. De tæller det Facebook-ejede Oculus Rift og mobilproducenten HTCs Vive. Ifølge analysefirmaet SuperData Research var der ved udgangen af 2016 solgt 243.000 Oculus Rift-briller og 420.000 HTC Vive-briller. VR-markedet er dermed noget længere om at blive løbet i gang. Da den første iPhone kom fra Apple i 2007, var den på tre måneder solgt i 1,4 millioner eksemplarer.

Torsdag - Kazuo Hirai

Topchef: Ikke et kæmpe brag

Salget af VR-udstyr ventes dog i 2017 at runde 660 millioner dollars eller 4,63 milliarder dollars, anslog den amerikanske forbrugerelektronikorganisation Consumer Technology Association (CTA) i januar. Analysehuset Gartner anslår, at der i 2016 blev solgt 1,4 millioner briller til både den virtuelle virkelighed (VR) og den udvidede virkelighed (»augmented reality«, AR), hvor man lægger et kunstigt lag oven på den virkelighed, som man faktisk ser og altså kombinerer de to i ét billede, ligesom når Pokémon-jægerne bruger mobiltelefonens kamera til at se de små monstre. I 2017 forventer Gartner, at salget øges til 6,3 millioner styk.

Sonys topchef, Kazuo Hirai, lagde selv en dæmper på begejstringen, da Berlingske interviewde ham på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas i januar.

»Vi har hele tiden sagt, at vi ikke regnede med et kæmpe brag fra begyndelsen. VR kræver, at folk går ind i butikkerne og selv oplever det eller ser det hos vennerne. Det sælges ikke på baggrund af artikler i aviser, blade og på netsteder. Vi producerede mange enheder, som så blev udsolgt flere steder, hvilket var uheldigt. Men vi vil ikke opbygge et kæmpe lager i butikkerne. Jeg er tilfreds med tallene fra julesalget og med, hvor vi er nu,« sagde han.

huhej

Kø i Japan

Playstation VR-brillerne er designet til Sonys nyeste spillekonsol, Playstation 4, og ifølge Sony er der flere større spil på vej, som brillerne kan bruges til. Der er dog tale om særlige VR-udgaver af allerede kendte spil.

Playstation 4 har til dato solgt i 53,4 millioner eksemplarer. Playstation VR-brillerne ligger prismæssigt adskillige hundrede kroner under, hvad konkurrenterne tager for deres briller.

I Japan har der derfor været kø foran mange forretninger, når nye forsyninger af brillerne er kommet. I Nordamerika og Europa er salget, ifølge analytikere, ikke nær så stort.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen