Del : SMS
Berlingske Business

Smertefuldt salg for IT-millionæren

buch
Foto:

Med salget af sine sidste aktier i Just-Eat har den digitale iværksætter Jesper Buch fået sin bankbog til at »stinke langt væk« på den gode måde, som han beskriver det i en bog om sit første iværksættereventyr. Afskeden begynder dog længe inden og bliver sværere end forventet.

Artiklen fortsætter under annoncen

»POP!«

Der står en flaske Cristal på bordet. Ved siden af det stykke papir, hvor han sætter sin underskrift. Ordet bruger Jesper Buch selv - og knytter det til en øvelse, der i dag på flere måder er et symbol på et forløsende farvel til et ti-årigt kapitel i hans liv som digital iværksætter.

Det er omkring marts 2011. Netop den flaske er den første af slagsen, han har åbnet i en professionel anledning. Og han gør det for at markere åbningen af et nyt kapitel og for at sige farvel til Just-Eat, der med den signatur får hans bankkonto til at »stinke langt væk af tre cifre af de helt store«, hvis han skulle vælge at afvikle alle sine aktiver.

dåseøl grænsehandel

Jesper Buch har denne dag solgt sine sidste aktier i madportalen Just-Eat, som han har bygget op og stået i spidsen for frem til 2008.

»Det var det. Nu er det tid til en ny æra, som er mindst lige så spændende - bare på en ny måde. For mig var det forløsende at skrive under og markere, at jeg »fucking did it«,« fortæller Jesper Buch i dag.

Selv om underskriften på det tidspunkt er mange millioner værd - det lægger han ikke skjul på, uden dog at oplyse præcis hvor mange - så er det samtidig tydeligt, at Just-Eat har været som et barn for ham.

Netop den betegnelse bruger han igen og igen. Og har gjort det mere end vanligt de seneste seks måneder, hvor han har gennemgået hele historien bag virksomheden, som han personligt husker den. De tanker er nu samlet i en bog, der udkommer til september.

Afskeden står skarpt

Et af de kapitler, der i dag står skarpt i Jesper Buchs hukommelse, er afskeden med Just-Eat. Den begynder imidlertid længe inden, han sætter den underskrift.

I 2008 er iværksætteren bosat i London, hvor han har brugt det seneste par år på at banke Just-Eat op uden for de danske grænser. Det er her, Jesper Buch sammen med den øvrige ejerkreds tager beslutningen om at trække sig tilbage fra direktørposten og overlade den operationelle del af forretningen til nye kræfter. Han rykker til Marbella i Spanien, hvor han stadig bor. Med det rolleskift tager han samtidig hul på en proces, som viser sig at blive mere vanskelig, end han havde forestillet sig.

»Det var en hård periode for mig personligt og psykologisk, fordi jeg skulle afgive mit barn - og lade andre opdrage det. Jeg skulle egentlig bare lukke røven og lade en anden tage over. Men jeg havde svært ved at tackle, at der blev taget beslutninger, som jeg ikke ville have taget. At der blev brugt penge, jeg ikke ville have brugt. Og at der efter min vurdering blev foretaget nogle tåbelige dispositioner,« siger han om processen, hvor han set i erkendelsens lys i dag er klar over, at han udviklede et lidt for skarpt fokus på de negative takter og overså de positive.

»Pludselig er du kastet ud på sidelinjen, og det er bare hårdt. Jeg gjorde det nok sværere selv, fordi jeg savnede en emotionel forståelse for, hvad det faktisk betyder at overlade magten til andre i en virksomhed, man selv har bygget op,« lyder refleksionen fra Jesper Buch.

Det farvel udgør dog kun et udsnit af historien om Just-Eat. Den strækker sig over de første års balancegang frem til, at forretningen begynder at give overskud i Danmark, følelsen af at begynde helt forfra, da konceptet skal lanceres i udlandet og glæden ved succes, da det hele klapper.

Mærker stoltheden i dag

I dag mærker Jesper Buch stadig en stolthed, når han bemærker virksomhedens logo på døren til en fastfoodrestaurant, fremgår det i det kapitel fra bogen, som Berlingske Business har læst inden udgivelsen som et afsæt til interviewet på disse sider.

»Personligt kan jeg stadig huske den dag, der gik 1.000 ordrer ind første gang. Det var en søndag. Klokken var vel ni. Hvert kvarter gik jeg forbi kundeservice og spurgte, hvor vi lå. Lige indtil vi ramte 1.000. Det er et af de store øjeblikke, jeg personligt hæfter mig ved,« siger Jesper Buch, der knytter en af sine velkendte bemærkninger til den historie:

»Det er derfor, jeg ikke vil være milliardær. For så går det hele galt. Jeg vil stadig kæmpe for ting.«

Måske netop derfor vælger han at lytte til sin gode ven, Carsten Mikkelsen (oprindelig stifter af Crazy Daisy og tidligere investor i Just-Eat, red.), da han råder ham til at lade Just-Eat flyve og tage nye projekter under vingerne.

Spar penge på USA-rejsen

Sammen har de involveret sig som medstiftere i online modeforretningen Miinto for tre år siden. Virksomheden har det seneste år sat gevaldigt skub i ekspansionen på nye markeder uden for Danmark. Og netop det at forsøge at gøre det en gang til - og se et selskab gro. Det giver ham stadig det vanedannende kick, der i høj grad er iværksætterens drivkraft.

»Da jeg flyttede til Spanien, var det for at restituere oven på otte år, hvor jeg havde givet den gas konstant uden at skele til ferie - hvilket formentlig var godt for selskabet, men ikke for mig hverken psykisk eller fysisk. Jeg havde brug for en pause oven på årevis af arbejdsmæssig »fast living« med en smøg i flaben. Jeg kalkulerede med seks måneder. Efter tre kedede jeg mig helt vildt,« fortæller Jesper Buch, der til gengæld også husker følelsen af at få batterierne ladet op igen.

De nye kapitler

Det får de da også lov til i de planlagte seks måneder, inden han begynder at omsætte den nye strøm i investeringer i digitale iværksættervirksomheder - senest Miinto, der i dag trækker størstedelen af hans tid og desuden er arbejdsplads for en række af hans gode venner fra Just-Eat-tiden.

»Det er ekstremt motiverende at forsøge at gøre det igen og mærke, at du laver færre fejl, skaber forretningen hurtigere og gør det sammen med et hold i en atmosfære af kammeratskab. Det er altså berigende og det, det handler om. Særligt når du har mulighed for at gøre det uden at skulle være en del af den operationelle forretning. Det kan du gøre de første ti år, men ikke én gang til, hvis du vil nå forbi de 50 år.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere