Del : SMS

Smarture befries fra »telefonlænken«

pix-LG trådløs
Både Apple- og Android-ure - her et af sidstnævnte, nemlig LGs G Watch R - vil med de nye opdateringer selvstændigt kunne bruge en trådløs forbindelse og dermed slippe for at skulle tilkobles en telefon, som urene dog stadig ikke kan undvære helt. Foto: LG

Både Apple- og Android-ure løsner bindingen til telefonen, så de kan fungere mere selvstændigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple giver snart sit smartur, Apple Watch, friere tøjler, så det i højere grad kan fungere, uden at man skal have sin iPhone-telefon med sig konstant. Det samme sker med de smarture, som kører på Googles styresystem, Android.

Til september opdateres den software, watchOS 2, som ligger i Apple Watch. Det skal imødekomme klagerne over, at de applikationer, der ligger på uret, er langsomme og ikke altid fungerer godt, skriver Business Insider. Fremover vil der kunne laves applikationer direkte til uret, hvor de kan kører uden hele tiden at skulle kommunikere med telefonen. Dermed vil de kunne starte langt hurtigere, fordi de ikke først skal hente data på telefonen.

pix-iPhone

Husker de trådløse net

Samtidig vil opdateringen betyde, at uret kan huske de senest brugte, trådløse forbindelser fra iPhone-telefonen. Hvis man lader sin iPhone blive derhjemme, vil man derefter stadig kunne f.eks. sende iMessage-beskeder, hvis ellers ens kontaktbog er synkroniseret over på uret, og Apples digitale assistent Siri er også tilgængelig.

Det vil dog stadig være nødvendigt at have en iPhone, hvis man vil bruge alle urets funktioner, hvilket har været kritiseret, fordi uret til lidt over 3.000 kroner i sig selv er en investering oven i de i forvejen dyre iPhone-telefoner. Apple Watch virker sammenmed iPhone 5 eller nyere modeller.

Google har også lige opdateret sin software, Android Wear, som er målrettet netop ure. Dermed kan Android-smarture efter en opdatering fra de selskaber, som producerer dem, nu også gå på trådløse net, så man kan få beskeder og andre oplysninger, uden at uret over en Bluetooth-radioforbindelse skal være koblet sammen med en telefon. Samtidig bliver urskiven nu interaktiv, så man kan skifte design, få flere oplysninger eller starte bestemte apps.

pix-Apple Music

Endelig udvides tilgangen til applikationer målrettet uret, så man på selve uret kan få f.eks. vejrudsigter for fire dage eller mulighed for at kunne oversætte til andre sprog, uden at man behøver sit ur.

Sydkoreanske LG Electronics er allerede gået i gang med at opdatere sine tre smarture, G Watch, G Watch R og Watch Urbane. Opdateringen dukker automatisk op på skærmen hos urejerne.

Priserne falder

Ifølge analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, blev der i januar-marts 2015 solgt 11,4 millioner apparater, som man kan tage på, mestendels smarture og sportsarmbånd, som måler ens aktivitet. Det er tre gange så mange som i 1. kvartal 2014. Samtidig falder priserne, så godt 40 procent af udstyret nu kan købes til under 100 dollars.

Apple havde ifølge investeringsselskabet Global Equities Research i juni solgt omkring 2,5 millioner ure, hvilket gør Apple til den bedst sælgende smart.

pix-Apple Watch

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere